Oppas

<p>Hoi,</p><p> </p><p>onze dochter is 2 en er is een tweede op komst. </p><p>We denken aan een oppas voor af en toe op de zaterdagavond zodat we zelf weer eens uit eten kunnen ofzo. <br /><br /></p><p>vanaf welke leeftijd begonnen jullie met een oppas en hoe oud was dan jullie oppas? </p>
 
Vanaf geboorte af en toe al een oppas, idd zodat we eens uit eten kunnen of bij vrienden op bezoek. Onze kinderen zijn nu 3.5 en 22 maanden oud.

In de praktijk komt het erop neer dat we zo'n 6x per jaar oppas nodig hebben. Dat is niet veel. Als we bij vrienden op bezoek gaan komt de oppas rond 20u en slapen de kids en dan hoop ik dat ze niet meer wakker worden. Dat is makkelijk.
Als we uit eten gaan, komt de oppas rond 18.30/19u en moet ze de kids nog op bed leggen. Dat vind ik toch wel spannend (vooral de jongste kan nogal drama maken en dan pas om 22u slapen), maar een paar keer per jaar heb ik dat er wel voor over.

Wij hebben 2 nichtjes (22 en 18 jaar) die we vragen om op te passen. Dus bekende gezichten.

Het is best lastig, want je wilt af en toe gewoon even een avondje weg maar je maakt je dan toch ook wel zorgen of ze nog lekker slapen en of het wel goed gaat ;) Maar dat probeer ik dan ook maar een beetje los te laten die paar keer per jaar en even te genieten van een avondje uit met m'n man.
 
Wij hadden een oppas vanaf dat de jongste ongeveer 2 jaar was denk ik. Tot die tijd namen we ze mee of gingen ze logeren bij opa en oma. 
Onze oppas was toen 14 jaar. Dit was wel het buurmeisje en er was dan bij haar thuis altijd nog iemand die ze kon inschakelen als dat nodig zou zijn. 
 
Wettelijk gezien mag je oppassen vanaf je 14e. Maar voor veel baantjes moet je minimaal 16 zijn dus ik zou mijn kinderen ook niet zo snel achterlaten bij een jonger persoon. Maar het hangt natuurlijk van veel dingen af:
- wordt je kindje vaak wakker als hij eenmaal in bed ligt
- is de oppas een verantwoordelijk persoon van 15 of juist nog heel kinderlijk met 16 dat maakt dan meer verschil dan de leeftijd.
- kunnen ze indien nodig beroep op iemand doen
- hoe oud zijn de kinderen die je met de oppas achterlaat. 

- tot hoe laat blijf je weg en blijft de oppas dan slapen of breng je dr nog thuis?
 
Vanaf 3 maanden uit. Buurmeisje was toen 17. Had wel al ervaring met haar neefje en niet vies van een luier. 
Voor langere avond de peettante, die werkt op een kdv. Dus das mooi meegenomen.
 
Wij brengen de babyfoon naar 1 vd de buren, m'n vriendinnen of de buurmeisjes komen met hun vriendinnen oppassen (14jaar)
We doen dit al sinds de geboorte van onze oudste, we namen ze nooit mee, vond ik teveel gedoe ?? en ff een avondje zonder kids is ook wel fijn☺️
kids zijn bijna 3, bijna 2 en de newborn komt over een weekje?
 
Terug
Bovenaan