Oppassen; hoe doen jullie dat?

Hallo meiden,

Sinds Julian geboren is, is het nog niet zo vaak voorgekomen dat zijn papa en ik samen 'savonds weggingen, zonder onze zoon. Een enkele keer heeft een goede vriend van ons opgepast.
Aanstaande vrijdag moeten we 'savonds weg en het onvermijdelijke gaat gebeuren: onze vaste oppas kan niet komen oppassen.

Nu komt ons buurmeisje van 13 oppassen. Ze zal waarschijnlijk samen met haar moeder bij ons komen, en Julian kan dan op zijn eigen bedje slapen.

Nu vraag ik me af hoe zoiets bij jullie gaat. Betalen jullie daarvoor en hoeveel? Haal je nog iets speciaal voor de oppas in huis (eten/drinken). Wat voor "huisregels" hanteer je?
Ik vind het maar een vreemd idee, iemand (anders dan onze vriend) in ons huis bij onze kleine terwijl wij er niet zijn. Waarschijnlijk denk ik na vrijdag dat we dit vaker moeten doen, maar ja, die eerste keer he?!

Kortom: wat zijn jullie ervaringen?

Groetjes,
Ellen mv Julian

hmmm...Ik vind dit heel moeilijk!!
Zelf heb ik er enorm veel moeite mee om iemand anders op Lili te laten passen...
Het komt bij ons heeeeeeel zelden voor dat wij samen (mijn man en ik ) op 1 avond weg moeten en dan wacht ik tot Lili slaapt en dan komt meestal mijn broertje of mama bij ONS in huis...
Verder weet ik ook niet wat je moet betalen enzo want dat is bij ons ook nog nooit voorgekomen!!

Succes ermee!! Liefs lonneke

Hiya Ellen.

Paul en ik gaan minstens een keer per week 's avonds uit (in het begin hing ik wel om de 5 minuten aan de telefoon hoor haha) Meestal passen de ouders van Paul op, althans, wij doen Max naar bed en zij luisteren naar de babyfoon. Daar betalen we uiteraard niks voor. Maar het is wel eens voorgekomen dat het Opa en Oma niet uitkwam of dat we geen "misbruik" van hen wilde maken door meerdere keren per week weg te gaan. Een keer is een goede vriendin van mij gekomen en een keer een 15 jarig meisje met haar moeder, wij hebben Max ook een keer naar het huis van dat meisje en haar moeder gebracht (dat was moeilijk! ik wilde daar bijna niet weggaan....'t is toch raar zo'n eerste keer) Maar goed dat meisje hebben we 10 dollar per uur betaald, dat is hier zo'n beetje de gangbare norm voor de babysitter.
Overigens doen heel veel jonge meisjes hier een babysit cursus zodat ze een bijbaantje als babysitter kunnen hebben. Daar ben ik wel een stuk geruster om, ze leren hoe te handelen in een noodgeval en basis eerste hulp en dat soort dingen.....want ineens lijken die meiden (13,14,15 jaar) wel heeeeel erg jong als ze op jouw kindje komen passen vind ik! Dus ik voel me beter dat ze in ieder geval een beetje "onderwezen" zijn in het baby gebeuren.

Ajuus, ilja

Hiya Ilja!

Meestal vind ik die amerikanen maar rare snuiters, maar deze keer hebben ze een   punt! Een babysitcursus voor jonge meiden (ja, kinderen eigenlijk nog als ze op jouw kind moeten passen), ik vind het briljant! Maar ja, ik heb er voor vrijdag natuurlijk niks aan .

Dus dames: wie heeft nog meer ervaring???

Ellen mv Julian

Aangezien wij hier in het noorden geen familie hebben zijn wij reuze blij met de dochter van onze gastouder.
Ze is wel 20 jaar en heeft meerdere oppasadressen gehad(zelfs een gezin met 5 kids!!)
Mike is dol op haar dus dat maakt het ook een stuk makkelijker om weg te gaan.
Als ze komt hebben we altijd wat lekkers voor haar in huis, maakt ze gebruik van onze dvd collectie en als ze wil mag ze ook boven op de pc, maar dat heeft ze nog nooit gedaan.
Het is zelfs een keer voorgekomen dat ze voor zichzelf en voor mike gekookt heeft... zij lust geen pizza of patat, daar kwamen wij mee hahahhaha.
We betalen haar € 4,00 per uur. Daar kwam ze zelf mee.

Succes vrijdag!!!!

liefs jen

Hoi Ellen,

Tja, die eerste keer.......... Je moet maar zo denken: zí'j is dan pas 13, haar moeder doet het al dertien jaar prima. Dus als zij meekomt (of stand by staat), zou ik toch proberen me niet te druk te maken (voor haar moeder is het natuurlijk ook weer een big step: haar meisje neemt de verantwoordelijkheid voor een dreumes....)

Wij hebben dit eerder gedaan met ons buurjongetje van 13: hij zat hier en zijn moeder gewoon thuis. We hebben de kinderen wel zelf in bed gelegd voor we weggingen. En Sophie werd nooit wakker, maar die avond wel: hij heeft z'n moeder gehaald en ze was zo weer stil. Hij heeft 3 uurtjes opgepast en ik heb hem € 6,-- gegeven waar hij erg blij mee was.

Voor Gijs hebben we ook een tijdje geprobeerd met een oppas te werken en dat ging prima als ik hem samen met haar in bed legde. Maar hij was toen dan ook wel erg eenkennig............ Dus ik weg, en zij alleen met hem hier was geen succes. Zij was 15 jaar en vroeg € 2,50 per uur.

Momenteel zitten we zonder, maar als we écht weg willen, brengen we ze uit logeren of komt er iemand van de opa's en oma's hier. Dan gaan we wel écht weg, met de nacht erbij dus (en dan nemen we een cadeautje mee). Eigenlijk gaan wij niet zo vaak met z'n tweetjes een avondje weg: veel te gezellig thuis en met een man die de sterren van de hemel kookt zit dat wel goed.

Toen ik zelf 15 was, heb ik een tijd op 3 kinderen gepast van 2 jaar, 4 jaar en 6 jaar. Ik kleedde ze om, legde ze in bed, bleef zelf ook nog slapen (en werd er dus om 06.00 uur 'sochtends weer uitgeroepen) en kreeg daar 10 gulden (jaja) voor. Als ik daar nu aan terug denk, slaat het natuurlijk nergens op, maar als je 15 bent, raak je niet zo snel in de stress.

En als er cola en chips in huis is, doe je het al snel goed denk ik haha.

Succes ermee en vergeet niet te genieten van een vrijdagavond met z'n tweetjes!
Groetjes
Susan

hey hoi,

wij gaan ook niet zow heel vaak wet met zn tweetjes maar zow af en toe hebben we weleens een feessie...en meestal passen mijn ouders of schoonouders op....

laatst heeft een vriendin van me opgepast en die vind het reuze leuk...(heeft de hele avond met hem opgezeten omdat ie het door had dat papa en mama weg waren en hebben bumba gekeken haha tot twaalf uur pfff) maar heb haar wel gevraagd wat ze wou drinken en wat voor lekkers ze wou hebben.....

maar je kunt natuurlijk vragen of ze er een vergoeding voor willen hebben en anders gewoon als waardering voor dat meisje een paar euries in een envelopje doen...

Suc6 liefs denise

Hahaha nu begrijp ik waarom mijn oppas zo graag komt: wij geven haar voor 3 uurtjes oppassen 20 euro!
Nou ja, ze is goed/lief voor mijn ventje en Fabio is graag bij haar en dat is me ook wel heel veel waard....

Groetjes van Cissy

Terug
Bovenaan