Oppasvergoeding opa en oma, ervaringen???

Opa en oma passen samen op de 3 kleinkinderen. Sinds een paar weken is opa met de vut.

Nu zijn we aan het uitzoeken of de oppasvergoeding zoals via viela wat is. Hebben jullie ervaringen mee? Positief en negatief?

We proberen uit te zoeken of het voordeel oplevert voor hun, als aanvulling op hun inkomen.

Hoi hoi,

Ik heb vergoeding van Via Viela, tenminste via Via Viela.
Ik ben ZEER tevreden en het loopt allemaal goed door enzo.
Mijn moeder past op 1 kindje en die betaal ik 380 euro per maand voor 4 dagen dus!
Dus het is nog mooi meegenomen. je krijgt van de belasting sowieso nog terug dus ook dat is mooi.
Er is momenteel alleen niet meer bekend voor hoelang en hoeveel vergoeding er blijft bestaan. Maar ikzou vrijblijvend iemand laten komen! Wie weet!!

Liefs Saskia

Hai,

Ook wij werken samen met het gastouderbureau ViaViela, net als Saskia.
Mijn moeder krijgt sinds vorig jaar juli oppasvergoeding.
Ze past 5 dagen per week op Tara en we zitten rond de 176 uur per maand.
Dat kost ons ca. 1100 euro per maand, waarvan ca. 925 euro door de Belastingdienst wordt betaald (als kinderopvangtoeslag aan mij uitgekeerd).
Er zit een eigen bijdrage in voor de ouders (de hoogte ervan is inkomensafhankelijk) en de bureauvergoeding van ViaViela is 75 euro per maand.
Als je vader en/of moeder de eigen bijdrage aan je teruggeeft, dan kost het je in principe eigenlijk niks en het mooiste is idd dat je vader en/of moeder er wel iets aan zal verdienen.
Ze moeten aan het einde van het jaar inkomensaangifte doen.
Ik hoop dat het nog wel een tijdje zo blijft bestaan!
Succes met je keuze en idd zoals Saskia zegt, laat vrijblijvend een consulente langskomen

Groetjes,
Shivana

quote: shivana_2505 reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('04-06-2009 16:21:18'));

Als je vader en/of moeder de eigen bijdrage aan je teruggeeft, dan kost het je in principe eigenlijk niks en het mooiste is idd dat je vader en/of moeder er wel iets aan zal verdienen.

Ik wil hier niemand aanvallen, maar dit is wel 1 van de redenen waarom het hele verhaal nu op de rand van de afgrond staat
Op de site van Groen Links staat te lezen dat er deze week een accoord zal komen over de gastouderopvang dus even afwachten nog. Ook onder Ouderschap (geldzaken geloof ik) staat een topic over opa en oma opvang..misschien staat daar ook nog nuttige info voor je in!

Groetjes Saskia

P.S. begrijp me niet verkeerd; ik ben niet tegen betaalde opa en oma opvang, maar vind wel dat dit beter gecontroleerd moet worden...

Ik ben het eigenlijk wel een beetje met Sas eens. Door alle opa en oma's die oppassen hebben de mensen die hun kindjes naar "echte" gastouders doen straks een probleem. Inderdaad duurt het niet lang meer voordat er een besluit genomen wordt, maar de vergoeding per uur gaat omlaag en waarschijnlijk komt er een max. aantal uur. Ik heb iets gehoord in de trant van 12 uur per week. Voor uren boven de 12 uur krijg je dan helemaal geen vergoeding of minder.
Dit is echt niet aanvallend bedoeld hoor, het is tenslotte de schuld van de overheid en niet van de mama's en hun kindjes.
In ieder geval krijg je NU nog wel flink wat terug van de Belastingdienst.

Groetjes!!  

quote: Sas95 reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('04-06-2009 18:49:55'));

quote: shivana_2505 reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('04-06-2009 16:21:18'));

Ik wil hier niemand aanvallen, maar dit is wel 1 van de redenen waarom het hele verhaal nu op de rand van de afgrond staat
Op de site van Groen Links staat te lezen dat er deze week een accoord zal komen over de gastouderopvang dus even afwachten nog. Ook onder Ouderschap (geldzaken geloof ik) staat een topic over opa en oma opvang..misschien staat daar ook nog nuttige info voor je in!

Groetjes Saskia

P.S. begrijp me niet verkeerd; ik ben niet tegen betaalde opa en oma opvang, maar vind wel dat dit beter gecontroleerd moet worden...

Hoi hoi,

Hier wil ik dan wel weer op reageren, want je hebt het over ECHTE gastouders. Mijn moeder past dus ook op en krijgt daar vergoeding voor. Mijn moeder moet geregeld cursussen doen en het hele huis wordt 2x per jaar gecontroleerd.....Dus mijn moeder is een ECHTE gastouder. of je nu kdv bent of oma of gastouder (onbekend, de controles zijn overal hetzelfde. Dat wij het geluk KUNNEN hebben dat we onze eigen bijdrage terug krijgen is dan maar zo maar de opa's en oma's die via Via Viela staan aangemeld zijn wel degelijk ECHTE gastouders. De laatste cursus was weer kinderEHBO. Dus wat dat betreft vind ik je reactie onterecht.

Zo misschien wist je deze info ook niet, dus bij deze wel!! ;-)

X Saskia

quote: saskiaenmaik reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('05-06-2009 08:40:06'));

quote: Sas95 reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('04-06-2009 18:49:55'));

Groetjes Saskia

Hoi hoi,

Hier wil ik dan wel weer op reageren, want je hebt het over ECHTE gastouders. Mijn moeder past dus ook op en krijgt daar vergoeding voor. Mijn moeder moet geregeld cursussen doen en het hele huis wordt 2x per jaar gecontroleerd.....Dus mijn moeder is een ECHTE gastouder. of je nu kdv bent of oma of gastouder (onbekend, de controles zijn overal hetzelfde. Dat wij het geluk KUNNEN hebben dat we onze eigen bijdrage terug krijgen is dan maar zo maar de opa's en oma's die via Via Viela staan aangemeld zijn wel degelijk ECHTE gastouders. De laatste cursus was weer kinderEHBO. Dus wat dat betreft vind ik je reactie onterecht.

Zo misschien wist je deze info ook niet, dus bij deze wel!! ;-)

X Saskia

Hi Sas,

Volgens mij quote je de verkeerde, ik had het namelijk niet over "echte" gastouders en nepperds   hahaha!

Op zich goed hoor dat er cursussen gegeven worden al denk ik ook tegelijk even aan de andere kant van het verhaal; veel opa's en oma's zitten helemaal niet te wachten op al die cursussen! Mijn eigen gastouder past ook op haar kleinkinderen en heeft er ook net de EHBO opzitten. Maar je wilt ze de kost niet geven die het eigenlijk onzin vinden en reageren met; "Mot ze mien nog vertellen hoe ik die kinders mot verzorgen, 'k heb der notabene zelf een paar grootgebracht!"

Ik heb nog even dat andere topic opgezocht en mijn stuk daarvan gekopieerd, had geen zin het allemaal nog eens te typen haha!
Daar ging het oa ook over fraude vanuit de gastouderbureaus:

Ook wij maken gebruik van een gastouder, wel een bekende, de moeder van mijn schoonzus..dus geen eigen opa en oma.
Mijn ouders wilden het zelf niet, buiten dat ze hun eigen werk hebben willen ze geen "medeopvoeder" zijn waarvan consequentie wordt verwacht, maar zij willen af en toe gewoon hun kleinzoontje hopeloos verwennen als hun dat zo uitkomt!
Ik had zelf niet zo'n goed gevoel over mijn schoonouders en 2.5 dag oppassen, dus vandaar deze regeling. Die bevalt ons ook prima, meestal zijn er nog 1 tot 3 andere kindjes om mee te spelen. Dus wel kleinschalig maar ook niet alleen maar met volwassenen. Gebeurt wel eens hoor maar dan is dat ook wel eens lekker voor hem om alle aandacht te krijgen!
Nu zit ik ook in de Oudercommissie van het gastouderbureau dus ik zie het van beide kanten en ik hoor dus ook wel het een en ander.....
Die fraude is nog niet eens alleen vanuit de bureaus, waarvan sommige gewoon alleen uit zijn op het zo veel mogelijk rekeningen uitschrijven en het belang van kind wel eens ernstig uit het oog verliezen.
Je hoort dus ook inderdaad de verhalen van de weekend logeerpartijtjes die voorheen nooit als oppasuren zouden worden aangekaart, want het is bv gewoon voor de leuk, nog niet eens omdat pa en ma niet thuis zijn. Die dan ineens wél als oppasuren worden opgegeven. Wasmachine beurten die ineens EXPLOSIEF worden opgegeven,
ineens een megaverbruik toiletpapier...
Maar de absolute klapper die ik hoorde: papa en mama die uit elkaar zijn, een omgangsregeling hebben getroffen en papa die dan anderhalve dag in de week zijn eigen kind in huis heeft en zichzelf opgeeft als GASTOUDER??? Nou sorry maar dat vind ik véél te ver gaan en dat noem ik niet alleen fraude, dat noem ik ZIEK!

En onder deze mensen moeten de goede lijden en als je pech hebt schaffen ze dadelijk alles af en staan we met zijn allen de tijd die je normaal hebt voordat je kind naar school gaat (4 jaar dus) op een wachtlijst voor het KDV)
(We gooien nu de anticonceptie aan de kant, kunnen we ons alvast inschrijven voor het geval het tot een kindje komt???  Of doe maar  2 plekken, tweelingen komen ook voor in de familie....  Kolder!!)

En ja ik ben het er mee eens dat opa en oma best een kleine vergoeding mogen krijgen omdat ze ook investeren in speelgoed e.d. maar nee ik vind niet dat dat hetzelfde moet zijn als op het KDV en een gastouder waar ook eisen aan worden gesteld, want dat is niet te vergelijken qua regelgeving en bijbehorend kostenplaatje.
Ik denk ook dat je van een "vreemde" gastouder andere dingen verwacht dan bij opa en oma. Ik denk dat het grootste verschil al is dat ze een eigen bloedband hebben met het kindje en daardoor zowieso al anders handelen dan een andere gastouder.
Uit onvoorwaardelijke liefde voor het kind.
Waarbij ik nu niet wil suggereren dat een andere gastouder niet liefdevol zou handelen ofzo hoor!
Om maar een voorbeeldje te noemen; als je een buikslapertje hebt en die gaat bij opa en oma logeren, zonder dat ze gastouder zijn.   Dus een gewoon nachtje slapen....Zou het dan in je opkomen om een buikslaapverklaring te laten ondertekenen???
Waarschijnlijk niet, ze zijn immers opa en oma dat is toch vertrouwd? Is familie!
Gebeurt er vervolgens wat, kom je misschien heel anders tegenover elkaar te staan.  Maar ik denk als dit bij een andere gastouder gebeurd dat dit wel eens een heel anders staartje kan krijgen! Daarbij is zo'n verklaring dan ineens wel verplicht.
Evenals traphekjes bv. Van een gastouder mag je verwachten dat ze traphekjes ophangt voor de veiligheid, maar eis je dat ook van oma waar ze elk weekend logeren?
Misschien doet oma het zelf wel of koop je er een voor hun, maar eisen? Dat is vaak een andere verhaal!

Waar ik voorstander voor zou zijn is een apparte opa en oma regeling zou komen, die misschien wel wat minder vergoed dan een "vreemde gastouder" maargoed daar is ook het stukje toegevoegde waarde voor van het kleinkind/grootouder-samenzijn denk ik...
Dat is eenzelfde discussie als het feit dat gastouders dadelijk verplicht EHBO moeten volgen...moet je dat van opa en oma ook willen verwachten?? Die willen gewoon tijd doorbrengen met de kids. Als ze het willen? Geen probleem maar verplichten?

Dus ja ik ben voor gastouderopvang, op zich ook voor opa en oma opvang, maar die dingen moeten ze wel los gaan koppelen denk ik...
En ik wil niet zeggen dat een leidster op een KDV beter of slechter is dan een opa en oma, echter er worden wel meer eisen gesteld aan opleiding en regelgeving.
Dat kost meer dus mag je ook meer vergoeding verwachten, dan voor opa en oma zou ik zeggen!

Maargoed we wachten maar weer af wat Den Haag beslist, anders mogen al die moeders die nu weer vol goede moed aan het werk zijn gegaan omdat de opvang betaalbaar geworden is, gewoon weer zelf voor de koters gaan zorgen.
Kan de overheid zich weer het hoofd gaan breken hoe ze de herintredende mama's weer aan het werk moeten zien te krijgen over 4 jaar!

Heel verhaal geworden....

Groetjes Saskia

Is niet helemaal van toepassing hier maar de voorbeelden die ik noemde gebeuren wel sneller in de familiare sfeer dan in niet familiare g.o.  opvang denk ik...

Hoe je het ook went of keert; het heeft altijd te maken met de politiek en dat blijft nu eenmaal een gevoelig onderwerp!

Groetjes Sas

Hoi Sas,

Sorry, verkeerde quote knopje gedrukt.
Maar in ieder geval....
Ik heb veel meer vertrouwen in mijn moeder die al 4 kids (waaronder ik) heeft opgevoed dan die jonge meiden van bv een kdv. Ook dit kan weer een discussie vormen hoor. Niet echt de bedoeloing maar dat is een gevoel.
Ook moet mijn moeder met heel weinig rond komen en ja dit is toch ook werken voor haar en daarom verdient ze dit geld ook. Ik houd er overigens geen zak aan over hoor!
Want ik betaal netjes en als ze niet oppast geef ik ook niets op en krijgt ze minder aan het eind van de maand.
Ik begrjp je verhaal over mensen di er extreem misbruik van maken...
Daarom ook willen ze bij Via Viela dat alles kwa huis en cursussen op orde is en ach als dit 2x per jaar vookomt vind kijn moeder het goed.

Mijn moeder heeft een hele open trap en kreeg van de inspectie zelfs comlimenten over het traphekje wat er was gemaakt om er voor te zetten. Ik bedoel mijn moeder heel der huis lag op zijn kop daarvoor, ik vind daarom wel dat ze daarvoor   betaald mag worden en vind niet dat ze minder is als een verblijf. Ook mijn moeder betaald eten en speelgoed en andere dingen. Dat kan ze dan daarvan doen.
Als Rik daar eens in het weekend gaat slapen dan gaan we dat niet opgeven hoor en zelfs niet als hij op een oppaasdag blijft overnachten.

Nou dat was hem dan weer!

enneeeeeeeee ben niet boos hoor!!

X Saskia

Terug
Bovenaan