Opvang?

<p>Ik heb een vraagje. Is een kindje van 1 beter af bij mama waar ze bijna geen kindjes ziet. Of op de opvang waar ze met anderen kindjes kan spelen? En is er een verschil in dat moeder 5 dagen pw werkt of maar 2 voor de kleine en ze de dagen op de opvang zit? Hoor graag een mening van jullie</p>
 
Tja dat is voor iedereen heel verschillend. Ik werk zelf in de kinderopvang, 2 dagen. Mijn man werkt 4 dagen, heeft 1 papa-dag. Dus mijn kinderen hoeven maar 1 dag naar de opvang (en vanaf 2 jaar doen we een ochtendje peuterspeelzaal erbij)
Ik vind dit heerlijk. Ik ben veel thuis bij ze, vind het leuk dat ze een papa dag hebben en ben ook blij dat ik toch 2 dagen werk en even weg ben van alles. Voor ons werkt dit heerlijk.

Ik vind opvang wel belangrijk, zo leren ze toch echt samen spelen en delen en omgaan met anderen. Het is belangrijk dat ze hierin wat training gehad hebben voordat ze naar de basisschool gaan, anders wordt dat zeer waarschijnlijk een enorm moeilijke stap.

Maar meer dan 2 dagen opvang vind ik dan weet teveel. 2 Dagen zou echt mijn max zijn. Ik vind het fijn om ze ook veel thuis te hebben en opvang is wel heel intensief voor ze. War mij betreft dus prima voor 1 a 2 dagen, meer niet. Maar er zijn genoeg mensen die hun kinderen 4 dagen naar de opvang brengen en dat gaat ook goed. Maar ik zou m'n kind dat echt niet aan willen doen, zoveel prikkels elke dag. Ik vind het belangrijk dat ze ook lekker veel thuis kunnen zijn.

Dus tja, het is echt voor iedereen anders. Ik ben wel echt voorstander van opvang (sowieso van een ochtendje peuterspeelzaal vanaf 2 jaar, dat is echt heeeel leuk en goed voor ze en 'maar' 3.5 uur, veel beter te overzien dan een volle dag opvang)
Maar het is onze keus om dit dus maar voor 1 a max 2 dagen te willen, anderen voelen zich prima bij 4 a 5 dagen opvang.
 
Dat is zo verschillend. Ik zie als juf wel veel verschillen (over het algemeen) tussen kinderen die naar de opvang/psz gaan en kindjes die tot hun 4e jaar thuis blijven. Maar natuurlijk gaat dat echt niet over alle kinderen. Meestal zie ik bij de groep kinderen die op de opvang zijn geweest meer geduld, meer zelfstandigheid, vaak kunnen ze al beter delen, bijten meer van zich af, komen gemakkelijker naar de juf om iets te vragen.

Maar of de opvang/psz goed is voor jouw kind is natuurlijk geheel afhankelijk van jouw kind. Er zijn kinderen voor wie zo jong al weg van ouders juist averechts werkt. Je komt er alleen achter door het te proberen.

Ons kindje gaat straks naar 1 dag naar de opvang en 1 dag bij papa tot het eerste levensjaar. Daarna 2 dagen opvang en 1 dag papa tot zijn verlof op is. Daarna zien we wel weer verder. Vooral voor heel jonge kindjes vind ik de opvang vrij heftig. Hoe ouder ze worden hoe “leuker” het vaak voor ze is en hoe meer ze er zelf aan hebben. Gastouder is voor ons helaas geen optie.
 
Ik werk zelf 2 dagen en de kindjes zijn die dag bij oma. Vanaf 2 jaar gaan ze 2 ochtenden naar de peuterspeelzaal. Dit is wel heel belangrijk vind ik als voorbereiding voor school.
 
Echt samen spelen doen ze trouwens ook pas vanaf een jaar of 2 dus ik vind persoonlijk voor die leeftijd opvang niet echt een meerwaarde hebben. Heb je het niet nodig zou ik het dus niet doen.
 
Een combi van beide is denk ik het beste. Maar ik vind zelf het belangrijkste dat ze het meeste thuis zijn bij de liefde en aandacht van papa en mama. En max 2 dagen op de opvang, waar ze andere sociale vaardigheden aanleren.
 
Ons zoontje gaat vanaf 2.5 jaar naar de psz en moet wel zeggen dat het hem echt goed doet. Hij is nu 3 en gaat er dus half jaar heen maar enorme sprongen vooruit gemaakt. Hij heeft er nu sinds 1 jaar broertje bij en je kon merken aan hem dat hij een beetje bleef hangen op het kleine kind gedrag. Nu die met iets oudere kindjes kan spelen kun je merken dat ie iets 'volwassener' is geworden. Hij gaat 2 ochtenden in de week en dat vindt ik ook genoeg.

Het is een goede voorbereiding op school straks vindt ik.
 
Oo dit vonden wij ook zo lastig.
Onze dochter gaat nu twee dagen.
Vanaf september 2.5 dag of papa neemt een halve dag per week vrij. Ze is dus 4.5 dagen thuis ☺️
 
Terug
Bovenaan