Tja dat is voor iedereen heel verschillend. Ik werk zelf in de kinderopvang, 2 dagen. Mijn man werkt 4 dagen, heeft 1 papa-dag. Dus mijn kinderen hoeven maar 1 dag naar de opvang (en vanaf 2 jaar doen we een ochtendje peuterspeelzaal erbij)
Ik vind dit heerlijk. Ik ben veel thuis bij ze, vind het leuk dat ze een papa dag hebben en ben ook blij dat ik toch 2 dagen werk en even weg ben van alles. Voor ons werkt dit heerlijk.
Ik vind opvang wel belangrijk, zo leren ze toch echt samen spelen en delen en omgaan met anderen. Het is belangrijk dat ze hierin wat training gehad hebben voordat ze naar de basisschool gaan, anders wordt dat zeer waarschijnlijk een enorm moeilijke stap.
Maar meer dan 2 dagen opvang vind ik dan weet teveel. 2 Dagen zou echt mijn max zijn. Ik vind het fijn om ze ook veel thuis te hebben en opvang is wel heel intensief voor ze. War mij betreft dus prima voor 1 a 2 dagen, meer niet. Maar er zijn genoeg mensen die hun kinderen 4 dagen naar de opvang brengen en dat gaat ook goed. Maar ik zou m'n kind dat echt niet aan willen doen, zoveel prikkels elke dag. Ik vind het belangrijk dat ze ook lekker veel thuis kunnen zijn.
Dus tja, het is echt voor iedereen anders. Ik ben wel echt voorstander van opvang (sowieso van een ochtendje peuterspeelzaal vanaf 2 jaar, dat is echt heeeel leuk en goed voor ze en 'maar' 3.5 uur, veel beter te overzien dan een volle dag opvang)
Maar het is onze keus om dit dus maar voor 1 a max 2 dagen te willen, anderen voelen zich prima bij 4 a 5 dagen opvang.