Opvang?

Hier gaat hij 1 dag in de week, niet omdat het nodig is, we werken beiden fulltime maar door de wisseldiensten is áltijd mama of papa thuis (heerlijk geregeld) en soms moet hij een paar uurtjes of dagje naar oma. 
Toch ervoor gekozen hem naar de opvang te doen, omdat we het voor zijn ontwikkeling wel belangrijk vonden dat hij ook met andere kindjes was ipv alleen maar volwassenen. Merkten bijv dat hij als we op een verjaardag waren met andere kindjes die wat lawaai maakten ofzo hij helemaal uit z'n doen was en alles bij elkaar krijste. Nu heeft hij daar geen last meer van en gaat, zo ver als hij aansluiting kan vinden, mee spelen met de auto's. 
 
Ik ben fulltime mama, geen werk dus, en m'n man is fulltime aan het werk. Ik heb tot nu toe (ze is 15 maanden) de kleine altijd bij me. Probeer wel elke week naar m'n ouders toe te gaan als m'n neefjes daar zijn zodat ze wel iets van contact met kleine kindjes heeft. Als ze 2 is gaat ze naar psz voor 2 ochtenden, tegen die tijd is haar zusje ook geboren en kan ik die wat meer tijd geven en zodoende leert zijn ook meer met leeftijdsgenoten te spelen. Maar het is erg persoonlijk, wat voor jullie het beste voelt.
 
Mijn kind ging vanaf 4 maanden 3 dagen in de week naar de kinderopvang en 1 dag naar oma. Ik heb er altijd alle vertrouwen in gehad en hij heeft het altijd super fijn gehad en zoveel geleerd. Hij is enig kind dus ik vond het heel belangrijk dat hij andere kindjes zag. De woensdag en het weekend waren wij er helemaal voor hem. Maar het is ook wel weer kind afhankelijk want mijn kind was altijd makkelijk, niet huilerig, altijd vrolijk en geïnteresseerd in andere kindjes en situaties, daar moet je dus wel geluk mee hebben. Als hij anders was geweest en als het dus problemen had opgeleverd, had ik waarschijnlijk andere beslissingen genomen uiteindelijk. 
 
Hier een mama die door ziekte thuis zit en dus mijn kind al vanaf het begin 4 dagen volledig zelf heeft.
Ik vind het belangrijk dat ze genoeg andere kindjes ziet nu ze niet naar de opvang gaat, dus we spelen elke week bij mamacafe, spelen bij Avontura, spreken af met leeftijdsgenootjes, kinderboerderij enz... Ze trekt echt naar kindjes toe, dus je merkt dat ze daar genoeg oefening mee heeft en interesse voor.

Dus opvang is niet perse beter, maar vind het wel belangrijk dat een kind met leeftijdsgenootjes om kan gaan.
 
Mijn dochter ging vanaf direct na het geboorteverlof naar de kinderopvang, voor 3 dagen per week. Gaat super, we zien ook echt dat ze het mist als ze een dag moet overslaan. Ze leeft echt op met mensen om zich heen. Verder heeft mijn man een papadag en ik een mamadag.
Nadeel is wel dat ze bijna iedere week verkouden is. En regelmatig een ergere virus meepakt. Voor ik een kind op de kinderopvang had was ik misschien 1 a 2 keer per jaar ziek, nu veel vaker. Wat dat betreft zou ik een gastouder aanraden.
 
 
Terug
Bovenaan