Opvangstress: Soms 3 maanden geen opvang op maandag

Hoi iedereen,

Wij zijn in verwachting van ons eerste kindje (een prille 5 weken) en hebben door al het verontrustende nieuws rond kinderopvang al snel aanmeldformulieren ingevuld.

Nu hoor ik van twee plekken over 6 maanden pas of er plek is en of ik anders op de wachtlijst komt. Maar 1 locatie kwam al met een voorstel.
Alleen gaven zij aan dat er gaten in het rooster zitten waardoor ons kind soms 1,5 maand niet op een bepaalde dag terecht kan en 1 keer zelf 3 maanden!? (Dit is een contract voor 4 jaar).

Omdat dit ons eerste aanbod is en dus niks hebben om mee te vergelijken, vraag ik mij heel erg af: is dit normaal? Wij hebben geen back up en kunnen ons kind nergens anders kwijt behalve de opvang. Hoe moeten we dit oplossen? Hoe lossen andere ouders dit op?

Ik wil vooral heel erg genieten van de zwangerschap, maar merk dat dit wel sinds deze week constant door mijn hoofd spookt.

Iemand met ervaring hier in?

Dit is helaas de realiteit. In drukke gebieden kunnen sommige kinderen pas bij het kdv terecht als ze 1 jaar oud zijn. Ouders moeten dan voor het gehele eerste jaar een andere oplossing bedenken.

Wellicht kun je gastouders benaderen die flexibel zijn voor zulke back-up dagen?

Het is heel vervelend. Maar het personeelstekort in de kinderopvang is explosief. Misschien kan je naar de dagen kijken. Woensdag en vrijdag zijn meestal rustige dagen, maandag, dinsdag en donderdag zijn wachtlijsten en mag je blij zijn als je uberhaubt een plekje krijgt. Sterker nog, bij mij op mijn werk kan het zo wezen dat je tot een dag van te voren te horen krijgt dat er domweg geen plek is en de kinderen niet kunnen komen. En dat is tegenwoordig niet uniek en bij alle kdv's zo. Oplossingen zouden kunnen zijn:
* Misschien kun je kijken of jullie werkdagen zo omgegooid kunnen worden dat je opvang op de woensdag en vrijdag nodig hebt.
* Misschien zijn er gastouders in de buurt wat nog plekjes zijn
* kdv in een buitenwijk of nabijgelegen dorp zoeken, misschien zijn die nog wat rustiger
* Minder gaan werken, maar dat kan natuurlijk niet altijd.

Kan me goed voorstellen dat het stress geeft. Succes

Helaas heel herkenbaar!
Ik werk zelf op een KDV en daar staan inderdaad flinke wachtlijsten. Met name voor baby's!
Misschien nog een leuke tip om overna te denken. Vanaf 2 augustus dit jaar wordt het ouderschapsverlof voor de 1e 9 weken 70% betaald. Dit mag je uitsmeren over het gehele eerste jaar.
Misschien kunnen jullie hier wat mee, als dit financieel mogelijk is?
Wij zelf gaan hier wel gebruik van maken, zodat we het 1e jaar bijna geen gebruik hoeven te maken van de kinderopvang.

Ik vind dit wel echt bizar. Waar woon je? Ik zou zeggen kom naar een dorpje in zeeland of een andere uithoek, daar heb je dit probleem niet.
Nee gekkigheid, ik snap dat je er stress van krijgt.. Hopelijk komt het goed!

Ook bij ons helaas de realiteit. 4 jaar terug begon het al. Voor dochter de eerste maand geen kdv (opgevangen door oma uit het buitenland over te laten komen). Dit terwijl wij voorrang hadden op plaatsing omdat ze nummer 2 is en haar bij een zwangerschap van 3 maanden hadden aangemeld. Ook nu ze beiden op school zitten is het iedere week spannend of ze wel kunnen komen. 
Een kleine tip. Schrijf je kindje ook snel in op een BSO. Bij ons langer dan 3,5 jaar wachttijd. Bizar, maar de realiteit. 

Vooral voor de zekerheid daar reserveren, mocht er nog wat beters langskomen kan je altijd nog overstappen. Heb je los van die gaten in het rooster een goed gevoel bij de opvang?

[quote quote=10570677]Vooral voor de zekerheid daar reserveren, mocht er nog wat beters langskomen kan je altijd nog overstappen. Heb je los van die gaten in het rooster een goed gevoel bij de opvang?[/quote]
Goeie tip maar wel goed het contract lezen, je kan honderden euro’s boete krijgen als je je contract tekent en voor aanvang van opvang weer annuleert.

Terug
Bovenaan