Opvangstress: Soms 3 maanden geen opvang op maandag

[quote quote=10570655]Helaas heel herkenbaar!Ik werk zelf op een KDV en daar staan inderdaad flinke wachtlijsten. Met name voor baby’s!Misschien nog een leuke tip om overna te denken. Vanaf 2 augustus dit jaar wordt het ouderschapsverlof voor de 1e 9 weken 70% betaald. Dit mag je uitsmeren over het gehele eerste jaar.Misschien kunnen jullie hier wat mee, als dit financieel mogelijk is?Wij zelf gaan hier wel gebruik van maken, zodat we het 1e jaar bijna geen gebruik hoeven te maken van de kinderopvang.[/quote]
Hi Cynthia, 
bedankt dat je de tijd neemt om te reageren om mijn bericht :)
Het betaalde ouderschapsverlof hebben we juist zo bedacht dat mijn man het eerste jaar elke vrijdag voor hem/haar zou zorgen zodat we dit jaar maar 2 in plaats van 3 opvangdagen nodig hebben. ik zou dan drie dagen werken in plaats van vijf.
Die 9 weken smeren we dus uit over een heel jaar. Als we dat niet doen, zijn we na 9 weken helemaal de klos haha. 
Ik hoop stiekem dat die gaten nog gevuld worden in de loop van tijd. Want ik ben natuurlijk niet de enige die zich overal aanmeldt en uiteindelijk achteraf een aantal afbelt. 

[quote quote=10570660]Ik vind dit wel echt bizar. Waar woon je? Ik zou zeggen kom naar een dorpje in zeeland of een andere uithoek, daar heb je dit probleem niet.Nee gekkigheid, ik snap dat je er stress van krijgt.. Hopelijk komt het goed![/quote]
Hi Sopi,
Ik woon in Apeldoorn. 
Hier loopt iedereen of met een rollator of met een kinderwagen haha. 

[quote quote=10570651]Het is heel vervelend. Maar het personeelstekort in de kinderopvang is explosief. Misschien kan je naar de dagen kijken. Woensdag en vrijdag zijn meestal rustige dagen, maandag, dinsdag en donderdag zijn wachtlijsten en mag je blij zijn als je uberhaubt een plekje krijgt. Sterker nog, bij mij op mijn werk kan het zo wezen dat je tot een dag van te voren te horen krijgt dat er domweg geen plek is en de kinderen niet kunnen komen. En dat is tegenwoordig niet uniek en bij alle kdv’s zo. Oplossingen zouden kunnen zijn:* Misschien kun je kijken of jullie werkdagen zo omgegooid kunnen worden dat je opvang op de woensdag en vrijdag nodig hebt. * Misschien zijn er gastouders in de buurt wat nog plekjes zijn* kdv in een buitenwijk of nabijgelegen dorp zoeken, misschien zijn die nog wat rustiger* Minder gaan werken, maar dat kan natuurlijk niet altijd. Kan me goed voorstellen dat het stress geeft. Succes[/quote]
Hi Plopsa,
Bedankt voor je berichtje.
Ik/we hebben gelukkig genoeg vrijheid om te schuiven in dagen. Alleen is het nu zo druk in apeldoorn dat hier ondertussen alle dagen favoriete dagen zijn. Dus dat maakt niet bijzonder veel uit

Buitenaf zoeken, zou inderdaad nog een optie zijn. Daar ga ik nog wel even naar kijken.

Minder werken ga ik al doen. Ik ga van 5 naar 3. En aangezien ik het ontzettend belangrijk vind om ook mijn eigen ding te kunnen blijven doen en niet compleet afhankelijk te worden, ga ik ook zeker niet minder dan 3 dagen werken. Net een promotie gekregen dus als ik minder dan 3 dagen ga werken straks ben ik die functie geheid kwijt.
Lief dat je met me mee wilde denken! ik ga verder op onderzoek uit met je tips :)

Groetjes

[quote quote=10570668]Ook bij ons helaas de realiteit. 4 jaar terug begon het al. Voor dochter de eerste maand geen kdv (opgevangen door oma uit het buitenland over te laten komen). Dit terwijl wij voorrang hadden op plaatsing omdat ze nummer 2 is en haar bij een zwangerschap van 3 maanden hadden aangemeld. Ook nu ze beiden op school zitten is het iedere week spannend of ze wel kunnen komen. Een kleine tip. Schrijf je kindje ook snel in op een BSO. Bij ons langer dan 3,5 jaar wachttijd. Bizar, maar de realiteit.[/quote]
Maar ondertussen willen ze wel dat we met zn allen meer gaan werken ipv part time. Vind het echt bijzonder hoe een KDV er van uit gaat dat je voldoende vrienden en familie hebt die je wel kunnen helpen. 
Goeie tip van de BSO! dankjewel.

Lastig he. Als ik het zo lees hebben wij dan vorig jaar echt geluk gehad. Wij konden wel 'gewoon' bij 3 kdv terecht voor 3 dagen in de week.. dan is er echt veel veranderd in korte tijd.

Regelmatig even bellen of er al iets is veranderd qua wachttijden zodat je laat zien dat je echt heel erg graag wilt. Wie weet..

[quote quote=10570768]Ik lees nu pas dat je ook in Apeldoorn zoekt. Daar zitten wij ook! Ik had vorig jaar dus wel genoeg plek.. naar welke locaties ben je geweest?[/quote]
Hi!
Wij wonen in Apeldoorn-West. Dus praktisch alle kinderdagverblijven hebben we ons voor aangemeld. Maar dit voorstel wat we al hebben gekregen is Mam's. Wat niet persé mijn voorkeur heeft, want ze doen niet aan halve dagen. Dus als ik ooit van 24 naar 28 uur wil, is dat niet mogelijk. 
Het is echt afwachten wat er (hopelijk) nog op ons pad komt.

Hoor ik wel goede verhalen over! Links of rechtsom wordt het echt wel geregeld, maar snap dat je er stress van krijgt. Heel veel succes en lekker gaan genieten van je zwangerschap!!

Terug
Bovenaan