Opvoeden, erg zwaar! Maar zo zwaar???

Hoi meiden,

Ik weet eigenlijk niet zo goed waar ik moet beginnen, maar het lijkt me allemaal teveel te worden.

Dylano slaapt dus tot gemiddeld tot 5.45, en dan is hij zowat heel de dag aant mieteren. Hem op bed leggen, werkt soms, maar vaak wilt hij echt niet gaan slapen, dus houd hij Syl ook wakker.
Over Syl gesproken:die heb het echt zwaar te verduren op dit moment.
Dylano heeft er nogal een houtje van hem omver te gooien/duwen. Ook word er geslagen, en schopt hij Sylvan soms weg.
Tuurlijk mag hij dat niet, en krijgt hij op zn falie van mij, maar dan gaat hij gwn weer verder met uitdagen.
Ik probeer hem zoveel mogelijk af te leiden als hij wat fout doet, maar vaak beland hij dan toch nog op zn kamer voor straf :-S
En overdag als ik er alleen voorsta, vind ik het echt heel erg pittig, en geef ik soms ook toe, wat heel erg fout is.
Maar de fut is er zowat niet meer, en heb het gevoel dat ik niet meer Debby ben, maar alleen nog maar een scheidsrechter hier in huis.
Ik kan er wel van janken dat ik het gevoel heb mn kids niet aan te kunnen, en durf het eigenlijk tegen niemand te zeggen, want ik ben altijd zo hard voor mezelf, en ik kan alles wel aan, maar het blijkt dus niet zo.
De kids een xtje uit logeren doen zit er voorlopig ook niet in, en ik ben zoooo erg toe aan 1 of 2 daagjes rust!
De TV staat hij ook zowat niet meer aan omdat het rustig moet zijn. Als de TV aanstaat, worden de kids ook drukker is ons opgevallen.
Ik weet mezelf ff geen raad meer, en merk aan mezelf dat ik Dylano steeds meer snauwen geef, en dat ik ook minder van Sylvan kan hebben, want oh oh die is me toch eigenwijs!

Kan iemand mij een beter gevoel geven, en zeggen dat het er allemaal bijhoort?? En hoe moet ik dit nou verder aanpakken volgens jullie??

Zit echt met mn handen in mn haar.

Dit is ook 1 van de redenen wrm ik niet meer zo actief ben hiero. Kom echt nergens meer aan toe!

Liefs een moeie Deb

Hey Debbie,

Ik kan het me goed voorstellen hoe je je voelt. En ik heb alleen Birgit, maar die veranderd soms in een demoon... en nij hebt er nog een ukkie bij!
Het hoort er allemaal bij, maar het is niet de bedoeling dat jij er aan onderdoor gaat.

Wat ik zou doen is het volgende: bel het CB op en zeg dat je met een ortho pedagoog wil spreken (opvoedkundige) Dat heb ik ook gedaan toen Birgit niet door sliep.. en na 1 afspraak had ik tips (dat ik er zelf niet was opgekomen???) en ging het beter.
Niet dat je geen goede moeder bent, want dat ben je zeker, door hier alleen al toe te geven dat het je zwaar valt.
Maar echt, zo iemand kan net even een ander licht op je situatie werpen en je tips geven, waardoor je je ineens een stuk sterker en zelfverzekerder voelt. daardoor voelen de kids zich ook beter en ik denk dat Dylano gewoon echt duidelijkheid nodig heeft. Ze kan je precies vertellen hoe en met welke stappen je dat moet aanpakken, geloof mij maar!

Dus meid, bel maandag meteen, het kan nooit kwaad, en je bent je verhaal kwijt aan iemand die je begrijpt en je kinderen begrijpt! Ik zit nu ook weer met een probleem dat Birgit als een dolle stier uit haar bed komt en met spullen gaat gooien (luieremmer, babyphone..) ik ga vd week ook weer even bellen voor advies..

Die vrouw/ man is er niet voor niets en het kost je ook niets.. (je moet waars alleen even een oppas hebben voor 1,5 uur)

Succes meid, en het licht niet aan jou, het is ook zwaar!!!

Evelien

Zoek inderdaad hulp via het consultatiebureau. Ze hebben ook opvoedcursussen en dat is echt niet alleen voor de echt probleemgezinnen. Wij hebben voor de oudste, omdat hij adhd heeft, en daardoor ook wat gedragsproblemen, diverse cursussen gevolgt. En door hele kleine veranderingen in hoe we met hem omgaan, is het onwijs verbetert.

Schaam je niet, heel veel ouders lopen tegen problemen aan, en durven daar niet over te praten tegen anderen. Ik weet hoe het is hoor, want er zijn altijd mensen die dan zeggen, oh, geef hem maar eens een weekje hier, dan luistert ie wel....

Ik herken het gedeeltelijk. Lotte is gelukkig erg lief voor Sander, maar die is natuurlijk wel geregeld jaloers.

Lotte gaat vier ochtenden in de week naar de peuterspeelzaal. Daar kan ze zich lekker uitleven en ze vindt het erg leuk. En zo heeft mamma even iets meer rust en wat tijd voor Sander alleen.

Ook ik heb regelmatig de gedachten van 'waar ben ik aan begonnen' en 'waarom lijkt iedereen dit te kunnen behalve ik'. Toch fijn om te horen dat ik ook niet de enige ben.

Liefs, Marisa

Ja meiden..
Ik zeg altijd tegen iedereen...
Kinderen hebben is leuk...maaaaar niet alleen maar leuk!
Soms vraag je je idd af waarom het zo moet gaan.
Hier hebben we het ook met regelmaat!
Elke dag weer moet je bepaalde dingen vragen en uitleggen..ik denk dan;'' jullie hebben het al zo vaak gehoord''!!
Wat snappen ze er niet aan!! Je voelt je dan zo negatief bezig zijn naar je kids toe..
Doodvermoeiend hoor!
Waar is dan het leuke????
Maar gelukkig is er die onvoorwaardelijke liefde voor je kinderen..die je er weer doorheen laat kijken..Maar echt, ik geloof mensen niet eens als ze zeggen dat het bij hen allemaal gewoon goed loopt hoor..overal is wel eens wat!
En ja..ik heb ook wel eens een hulplijn gebeld..omdat ik idd even wat nieuws wilde horen..Vaak is het zo dat je een cirkel moet doorbreken..Ahum, nu klinkt het alsof ik het zo goed weet..haha

Succes met al die heerlijke handenbindertjes!!
Gr Rina

Hee Debby,

Oooooooh wat herkenbaar!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Ik heb hier nu ook zo'n duiveltje rondlopen (zie mijn topic van vorige week). En vandaag was ie weer zo erg. We waren in de stad bij de V&D. Nou, ik denk dat we daar voorlopig niet meer mogen komen. Sven heeft alles bij elkaar gekrijst en alles uit de rekken lopen trekken. Er was geen land met hem te bezeilen. Eenmaal thuisgekomen werd het niet veel beter. Richard is nu even met hem weg maar die zei al: jij doet hem maar in bad vanavond want ik heb het helemaal met hem gehad!
En je snapt echt niet waarom ie het doet want ik denk dan: waarom wil zo'n kind negatieve aandacht als ie ook positieve aandacht kan krijgen?
Wat het is met Sven: hij wil gewoon zijn zin krijgen en wel nu meteen! Niets wachten op anderen, nee, ik wil het nu!
En dat kan dus niet altijd.
Ik zit er ook aan te denken om het CB in te schakelen want ik merk aan mezelf dat ik in zo'n negatieve spiraal terecht kom en dat wil ik toch echt voorkomen.
Probeer ook tijd voor jezelf in te bouwen. Waarom ga je niet lekker eens uit eten met een vriendin 's avonds als je man thuis is? Ik ben vorige week effe een avondje weggeweest en dat was echt fijn.
Volgende week ga ik een paar daagjes naar mijn ouders met de kids. Daar verheug ik me nu al op. Even de sleur uit.
En je bent echt geen slechte moeder hoor. Het feit dat je je er druk om maakt geeft al aan dat je veel om je kindjes geeft en het beste met hen voor hebt.
En wat ik nu ook doe en wat een klein beetje helpt bij Sven is aankondigen wat er gaat gebeuren. Bijvoorbeeld als hij in bad zit: Sven, over 2 minuutjes gaan we er uit. Zo kan hij zich daar op voorbereiden en weet hij waar hij aan toe is. En ja, het is moeilijk soms maar als Dylano iets goed doet, hem helemaal de hemel in prijzen.
Heel veel succes meid en hou vol! Ooit komt het goed, echt waar!

Groetjes,
Maike

Hoi!

Geloof mij... je bent echt niet de enige!
Ik had dit gevoel een paar weken geleden. (en soms nog)
Mijn 2 jongens schelen 15 maand. zijn nu ruim 1 jaar en 2.5 jaar. De oudste duwt... slaat de jongste.
Ik zet hem dan meteen in de hoek. Al moet dit 20 x. Ik kreeg het advies om plaatjes/foto's toe te passen. Dus een plaatje van een hand (geeft het slaan aan), het gevolg daarop is "in de hoek" dus een plaatje van de hoek laten zien en hem dan daarin zetten.
Je moet uitkijken om niet in een negatief spiraal te komen. Wat bij ons ook help, is om af en toe beide jongens apart te hebben. Dus de jongste ff naar oma om dan ff alle aandacht op de oudste te kunnen hebben. Ik laat mijn oudste ook vaak met van alles mee helpen. Hij voelt zich dan 'groot en speciaal". En hem dan de hemel in prijzen.Wat vaak ook helpt (maar wel lastig is) is elke dag het zelfde ritme toe te passen.
Zo ziet het er bij ons ongeveer uit:.
Uit bed spelen (bijvde oudste aan tafel met de duplo en de jongste in de box)
9.30... aan tafel fruit eten
10.00 buiten wandelen
1100 vrij spelen
1130 kleien/ knutselen aan tafel
12.00 aan tafel eten
12.30 naar bed ( bij niet slapen een boekje in bed lezen, of anders samen op de bank boekjes lezen.. spelletje doen... mee helpen in het huis houden)
14.30 koekje en sap en verhaaltje aan tafel
1500 naar buiten
1600 vrij spelen...
16.30 iets aan tafel...bijv puzzelen
1700 tv
tips: * aan het aanrecht laten "afwassen"
* kliederen met scheerschuim aan tafel
* knutselen
Ik help ze ook vaak op gang met spelen. dus eerst samen in het keukentje "koken" en dan zelf laten doen.
Nou een heel verhaal geworden. Het is lastig maar consquent zijn is heeeel belangrijk, bied ze rust en duidelijkheid. En je
gevoel is dus echt niet raar. Opvoeden is zwaar!
Sterkte!

He Debby,

Ik zou het CB inschakelen, die kunnen komen kijken (zelfs kan je zelf moeten filmen overdag) en dan kijken ze wat je niet goed doet (of eigenlijk wat je anders kan doen)
En het is gewoon lastig een 2 jarige, ik merk t aan Feline ook. Heb ik wel t geluk dat Feline echt niet heel erg is, want dat kan ik er nu niet bij hebben. En ik snauw nu al af en toe als Feline wat stouts doet.
Weet je wat gewoon wel helpt: probeer echt positieve aandacht te geven, dat helpt zo goed! En als Sylvan slaapt misschien echt iets doen met Dylano, zodat hij zich niet achtergesteld voeld, want zoals ik t lees lijkt t ook een beetje op jaloezie.

Nou succes, hopelijk gaat t snel beter.

liefs Maris

Terug
Bovenaan