Wij hebben een zeer ondernemend zoontje van 19 maanden. Erg leuk en we beleven genoeg met hem, maar we kunnen hem geen seconde uit het oog laten. Het probleem is dat hetgene wat we nu doen niet lijkt te werken want er zit geen verbetering in en het wordt alleen maar erger. Dit is begonnen toen hij kon klimmen rond de 10 maanden. Hij klimt echt overal op, staat boven op het aanrecht door er een stoel naartoe te schuiven, staat boven op het blad van zijn kinderstoel, op de leuning van de bank, op de tafel, elk stuk speelgoed waarvan hij vindt dat je erop kan staan en maakt zelf deuren open. We hebben meerdere traphekjes beneden en op alle deurtjes klemmen om het zo veilig mogelijk te maken, maar de meubels kunnen we moeilijk weglaten. Als ik even naar de wc ga of naar de prullenbak buiten loop en ik kom terug dan staat hij ergens bovenop. iets boven doen is sowieso geen optie, want dan moet hij mee en breekt daar de boel af. Dus aankleden, wassen etc doen we als mijn man en ik samen thuis zijn. Nadeel is ook dat hij overdag niet zo lang slaapt meestal 3 kwartier, dus daar is ook niet veel ruimte om iets te doen. Meestal ben ik ook wel moe van zijn ondernemende karakter en rust ik even en ruim wat dingen op en dan is hij weer wakker. Hij heeft voldoende gevarieerd speelgoed wat we elke paar dagen afwisselen om het boeiend te houden. We gaan elke dag (weer of geen weer) naar buiten, daar laten we hem minstens 1 uur spelen in de speeltuin of in zijn speelhuisje zodat hij veel kan klimmen en glijden en bij mooi weer nog langer. We proberen zo consequent mogelijk te zijn in de dingen niet mogen. Als hij iets doet wat niet mag dan gaan we op ooghoogte zitten en maken we oogcontact, vervolgens zeggen we nee dat mag niet, want... en dan het gedrag wat wel mag. Bijv als hij op de leuning staat nee dat mag niet, straks val je. Ga maar op de bank zitten. maar dit werkt dus totaal niet want hij doet het dan alsnog. Dan zet ik hem zelf op zijn billen neer op de bank, maar staat dan direct weer op en probeert het weer en als ik hem dan wegzet dan krijg ik een driftbui als gevolg. Ander voorbeeld is dat hij met zijn eten gooit, dan kijk ik hem ook aan en zeg leg maar terug op je bordje en terwijl hij mij nog aankijkt gooit hij het gewoon op de grond. Ik probeer hem ook vaak af te leiden met iets anders, maar dat werkt alleen met eten en dat geef ik ook niet de hele dag. Dit gaat de hele dag door, ik kan hooguit 5 minuten zitten voordat hij alweer ergens op klimt. Klimrekje hebben we binnen ook een tijdje gehad, maar dat hielp niet. de meubels zijn toch interessanter. Ik ben hard op zoek naar herkenning en tips wat ik zou kunnen proberen. Om ons heen hebben we veel kinderen in dezelfde leeftijd, maar dat zijn allemaal types waarbij je 1x nee zegt dat ze het niet meer doen of zodra je oogcontact maakt al gaan huilen, dus daar krijg ik helaas weinig tips van.