Opvoedverschillen voeding

<p>Hoi allemaal,</p><p>Mijn dochter van 27 maanden is aan de slanke kant (onderkant vd curve). Sinds kort eet ze ‘s ochtends anderhalve boterham, dat was eerst 1. Ik stop het brood in stukjes in haar mond, want anders eet ze het niet op. We doen hier ruim een halfuur over. </p><p>Mijn vriend is veel makkelijker en zet haar haar brood voor en als ze het niet (zelf) eet, dan eet ze maar niks. Of hij geeft haar een bord met stukjes zonder korstjes, waar ze dan een klein beetje van eet. Vaak zet hij haar ermee voor de tv of gaat zelf op zijn laptop. <br />Dit vind ik frustrerend want ik wil dat ze genoeg eet en dat hij haar niet in haar eentje laat eten. Als ik hem een keer opdraag om te zorgen dat ze alles opeet, dwingt hij haar het zelf te doen en is het huilen aan tafel. <br /><br />Hoe zouden jullie hiermee omgaan? <br />Verderop op de dag eet ze redelijk en ze is energiek en vrolijk, maar ik heb een soort plichtsgevoel dat ze goed moet eten/ontbijten. Als ze bij mijn vriend haar ontbijt niet goed eet, geeft hij haar een halfuur later een koekje ?</p><p>Groetjes Biska</p>
 
Lastig als je er niet hetzelfde mee omgaat he.. het klinkt wel als een typische man. Ik snap hem ook wel, want je dochter weet best hoe ze moet eten. Aan de andere kant weet je dat ze meer eet als je helpt.. zou ze het al snappen als hij zegt: als je nu je bordje leeg eet mag je zo een koekje? Het is vreselijk maar kleine chantagemiddelen werken soms best goed en uiteindelijk moet je dochter ook écht leren dat ze niet meer gevoerd wordt. Of anders kan je miss afspreken dat ie 2 stukjes helpt en haar de rest zelf laat doen? Een middenweg?
 
Precies. Hier ook zon soort man. Hij gaat ook veel vaak met zijn telefoon bezig als onze kleine man zit te eten en de helft dus aan de hondjes voert. Kan mij ook enorm frustrereren. Onze zoon heeft binnen 15 minuten zijn broodje op dis dan kun je echt wel ff zonder je telefoon lijkt mij. Maar goed. Verder is die hele goede vader maar denk dag mama's iets beter letten op wat kinderen eten en drinken
 
Wat vervelend en frustrerend.

Maak duidelijke afspraken waar jullie je allebei goed bij voelen. En je dus goed aan kan houden.

Qua eten ben ik zelf ook wel ‘makkelijk’ hier eten ze wat ze willen maar blijven bijv wel aan tafel zitten tot wij ook klaar zijn.
Kinderen kunnen zelf goed aangeven wat ze nodig hebben.

Zolang ze goed groeit op haar eigen curve is het vast prima. Maar overleg dit anders even met het cb.
 
27 maanden... Dat is dus 2,5 ongeveer. Waarom eet ze dan niet zelf? Kan ze dat niet of wil ze dat niet? Ik zou kijken of je een middenweg kunt vinden. Zelf laten eten (dat moet immers makkelijk kunnen met die leeftijd) en als het niet lukt dan helpen. Wij eten altijd samen. Ik ben van mening dat dat ook gewoon goed/nodig is
 
 
 
 
 
 
 
 
Ik vind het ook belangrijk dat mijn 2 dochters (3.5 jaar en 20 maanden) voldoende eten, maar voeren??? Nee. Sorry, met 27 maanden moet je kindje dat allang zelf doen.

Mijn kids eten als ontbijt 'maar' 1 boterham, dat is voldoende hoor. Voor mijn dochter van 3.5 is het voldoende, voor jouw dochter van 2.5 ook. Die halve boterham extra is niet nodig. Bij de lunch eten ze allebei 1.5 boterham hier.

Voeren deed ik alleen het eerste jaar. Daarna echt niet meer. Ze kunnen prima zelf eten, Al gaat dat misschien niet zo snel als jij zou willen. Dat betekent veel pushen en aandringen soms, maar Ze kunnen prima zelf eten. Jouw dochter weigert dat (bij zowel jou als je man) omdat ze weet dat je toch wel gaat voeren uiteindelijk..

Dus ik snap jouw man ook. Op de laptop/tv of telefoon zitten tijdens het eten vind ik niet oke, maar dat hij haar zelf laat eten en anders eet ze maar niks, dat vind ik prima.

Hier eten ze soms ook slecht, dan geef ik een uur later wat extra fruit. Dat overleven ze best.
 
Losstaand van alle adviezen die hier al staan, zou ze een ander ontbijt niet lekkerder vinden? Ons zoontje eet al sinds hij vast voedsel krijgt pap in de ochtend. Sinds hij 1 is, is dat simpele havermout geworden met volle melk. Super gezond, vullend en verzadigd goed.
Soms doen we er een snufje kaneel doorheen voor een wat zoetere smaak.
Zelf maak ik hem altijd wat dikker voor hem, zodat hij het zelf goed kan scheppen.
Misschien een idee om te proberen ? 
Mijn kleine jongen is ook gek op mijn ontbijtcrackers, zijn die van Bolletje, ontbijt crackers spelt volkoren (gele pak), zitten geen suikers aan toegevoegd en zo min mogelijk rommel! Misschien is dat ook een optie en dan beleggen met iets wat ze lekker vindt
 
Idd probeer eens een ander ontbijtje! Hier is yoghurt met banaan en havermout een fijne afwisseling...
Wel belangrijk om samen op 1 lijn te zitten... met 27 maanden kan ze idd prima zelf eten.. Wel samen aan tafel wanneer jullie ook eten...
 
Terug
Bovenaan