Opvoedverschillen voeding

Zo te horen heeft je vriend geen leuke of betekenisvolle ontbijtmomenten gehad. 
Ontbijten jullie samen in het weekend? 
Probeer er samen iets gezelligs van te maken. Wie weet gaat je vriend de lol er meer van inzien. Misschien kunnen jullie elkaar laten zien hoe het ook kan. 


Ontbijtsuggestie: Maak of haal een keer pannenkoeken/poffertjes. Doe er evt een beetje boter, jam of ander beleg erop. Rol het op samen met de kleine. Laat het zo zelf eten, of je snijd het (samen) in stukjes. 


Trouwens mijn peuter eet de korst ook niet meer op. Hij eet het zachte brood eruit en laat met trots het gat zien! 
 
Lekker zelf laten eten. Als ze niet wil, dan maar niet. (Of is er een reden dat je haar nog voert?) Zodra m'n dochter zelf kon eten heb ik niet meer geholpen. En ja soms zit ze dan een half uur een broodje te eten sochtends. Maar uiteindelijk is ie wel op. Zo doe ik het hier met m'n dochter van 2.5. Kortsjes laat ze ook vaak liggen. Met een beetje chantage eet ze ze vaak wel op en anders maar niet. Als ze daarna nog aangeeft honger te hebben krijgt ze fruit.

Verder laat ik haar kiezen wat ze erop wil, dan eet ze ook beter. En afwisselen werkt hier ook. Ene keer crackers, dan beschuit, dan weer een broodje. En soms heeft ze zin in fruit als ontbijt en krijgt ze dat.

Als we brood eten, moet dat meestal nog ontdooien. In die tijd kan ze wat meer wakker worden en als ik dan na 15 minuten haar broodje geef eet ze al veel beter.

Hier mag ze sochtends wel een filmpje kijken onder het eten, zodat ze aan tafel blijft zitten terwijl ik haar zusje van 5.5 maand aan het voeden ben in de woonkamer. Maar als mn man thuis is in het weekend wordt er geen filmpje gekeken en zit hij met haar aan tafel te eten en ondertussen gezellig te kletsen.

Ik heb expres amper koek en snoep in huis voor haar. Mijn man is ook vrij makkelijk en geeft haar ook al snel een koek tussendoor. Maar doordat ik het niet in huis heb, is het vaak een rijstwafel, rozijntjes of wat fruit.
 
Gezien haar leeftijd zou ik haar zeker zelf laten eten. Een keer niet eten is niet erg. Ze gaat het vanzelf wel doen als ze honger heeft en niet meer wordt gevoerd. En ik zou proberen om gezellig met zijn allen te ontbijten (zonder telefoon of tv).
 
Lastig als je het zo niet met elkaar eens bent, heb je denk ik in elke relatie wel die opvoedverschillen. Over het algemeen kiezen vaders ook vaker de makkelijkere weg als ik het ook om mij heen hoor ;) beetje generaliseren.
Onze dochter eet 1 boterham en sinds een maand gaat dat met moeite. Ze eet nu vaak maar een paar stukjes maar ik laat het, ze vraagt dan later op de dag wel om meer eten. Krijgt ze wat meer fruit of 2 boterhammen bij lunch. Soms geef ik ook wat ze liever wil, een banaan of gekookt eitje. Bij ons blijkt (net als hier als tip werd gegeven) dat havermoutpap beter werkt dan een boterham. Misschien het proberen waard? Als er blauwe besjes in zitten is ze helemaal blij ? Ook dan gaat het sommige dagen minder hoor. Maar het schijnt dat die kleintje heel goed op minder eten kunnen dus achja. 
 
Bedankt voor jullie tips allemaal, het is natuurlijk helemaal waar dat ze heus zelf haar brood wel kan eten. Ik zal het wat meer loslaten en hopelijk ziet ze dan in dat ze zelf in actie moet komen. Of wat later op de dag...

Afwisselen is ook een goed idee, pannenkoek, wentelteefjes en beschuit gaan er goed zelf in dus die kan ik sowieso wat vaker als ontbijt inzetten. Havermout en banaan zal ik ook eens proberen!
Mijn vriend heeft een totaal ander (en ongezellig) eetpatroon dan ik, hij ontbijt nooit en luncht vaak op een gekke tijd achter zijn laptop. De omstandigheden zijn dus niet ideaal. Binnenkort krijgen we er een tweede bij dus dan wordt het op den duur toch nog wat gezelliger aan tafel ?
 
Misschien dat jullie daar het eerst over eens moeten worden! Het belang van met elkaar ontbijten en lunchen. Hier is dat net als het dinner gezellig. Ook al eet onze zoon lang niet altijd zn prakje op! Je hebt dan echt tijd voor elkaar!
 
Goed voorbeeld doet goed volgen. :) En misschien helpt het als je met een ander doel ontbijt. Dus niet: "het moet op", maar "wat voor avontuur gaan we beleven".
Dat gezegd hebbende, ik ben ook een slechte ontbijter, en eet vaak pas mee als de kleine om 10u aan het fruit begint. Mijn man ontbijt gelukkig wel. Dus we zitten dan vaak met zijn drieën en ik help dan met het koffie inschenken. 


Als je niet vies bent van koken/bakken: 
Ik maak vaak een voorraadje pannenkoeken voor de volgende dag. 
sinds kort heb ik de havermoutmuffins en de volkorenmuffins ontdekt. 1 ervan als ontbijt is voldoende en de rest bewaar ik in een luchtdichte trommel/ koelkast en een deel in de vriezer. Avond vantevoren in de koelkast ontdooien. :) 
succes!
 
Terug
Bovenaan