Opzoek!! Ervaring met Nipt

€175 heb ik niet lang over hoeven nadenken, ik vond het niet erg om te betalen, wou namelijk heel graag de NIPT. (Ben ook niet iemand die snel moeilijk doet om geld moet ik eerlijk bekennen) misschien wel fijner voor de mensen met een klein budget en het toch willen weten, of een risico doelgroep zijn, dat dit in de toekomst in het basispakket kan worden meeverzekerd. (Voor iedereen uiteindelijk het mooist natuurlijk dat hij verzekerd word.)
31Dec. geprikt, en 5 januari (op een zaterdag) al de uitslag (telefonisch) had geen eens de tijd om erover te stressen, zo snel ging de uitslag.
Ik was super blij dat er niks uit de test gekomen was, gaf me wel een geluks momentje, ook al is er nog steeds een kleine kans.....
Geen nevenbevindingen getest, ivm een negatieve uitslag in mij, de navelstreng, of de baby kan zitten. veel onzekerheid, extra onderzoeken, wat weer voor extra stress gaat zorgen. Ik vond het allemaal “te vaag” klinken.
mensen om mij heen hadden soms wel onbegrip dat ik de NIPT ging doen, meteen de vraag: “wat als het niet goed is? Haal je het dan weg?” Dit vond ik een hele persoonlijke vraag, en onbeleefd, ook aangegeven dat dit iets zou zijn wat ik dan met mijn man bespreek. 
Ik vind het goed dat de test nu voor iedereen beschikbaar is, en niet meer alleen voor de risico doelgroepen.
het proces: Je krijgt (verkorte) voorlichting van verloskundige bij de eerste intake. Je krijgt dan ook info boekjes mee van de nipt & combinatie test. Voor de rest heb ik alles op internet uitgepluist. Vervolgens bij volgende gesprek verloskundige kon je aangeven of je het wel of moet wou. Je krijgt als je het wil een speciaal bloedprik formulier mee, en betaling gegegevens (eerst betalen dan pas mag je prikken, ze wouden ook echt het betaalbewijs zien in het ziekenhuis) ik moest zowiezo bloedprikken, dus kon allemaal in 1x 5buizen bloed waaronder 2 voor de nipt.

Zo vold

Ik wilde zelf niet perse een nipt. Wij hadden al besloten dat we een kindje met down zouden houden. Mijn vriend wilde alleen dan wel zo snel mogelijk zich kunnen voorbereiden. Dat begreep ik, dus heb ik ermee ingestemd. Daarnaast zou een kindje met edwards of patausyndroom niet of nauwelijks levensvatbaar zijn en hij had wel een punt door te zeggen dat het voor mij dan heel zwaar zou zijn om dan toch een hele zwangerschap uit te dragen. We hadden dus voor alle uitkomsten vooraf al besproken wat we dan zouden doen.
Wij hebben ook niet naar nevenbevindingen laten kijken. Ik kreeg naar mijn gevoel echt te weinig informatie over wat voor dingen eruit zouden komen. Dan kon ik daar te weinig geïnformeerde keuzes over maken en zou dit naar mijn mening alleen maar stress opleveren.
Ik schrok wel van de prijs. Hoe goed ik me verder ook had voorbereid op onze keuzes, dat het 175 euro zou kosten kwam ik pas op het laatste moment achter. Wij hadden net een daklek gehad en een flinke kostenpost deze maand zat mij nogal tegen voor dat extra beetje zekerheid. Mijn vriend heeft de nipt betaald omdat ik er anders vanaf had gezien.
Het proces ging me makkelijk af. Ik vond het wel fijn dat we van te voren een counseling sessie hadden bij de verloskundige over alle testen. Wel vervelend dat we niet bij de dichtstbijzijnde prikpost langs konden gaan, we moesten hiervoor naar de prikpost in het ziekenhuis. Een week later werd ik gebeld over de uitslag.
De uitslag was goed bij ons. Dit was toch wel een opluchting ondanks dat het me niet heel erg bezig hield. Ik denk dat het hielp dat ik alle scenario's al had uitgedacht. Toch was het erg fijn te horen dat ons kindje wat dit betreft gezond was. Wat dat betreft was de opluchting vergelijkbaar met het krijgen van een goede echo (zonder de extra lol van kindje zien dan) .

Terug
Bovenaan