Hoi Famke,
Ik kwam deze uitleg tegen en dit komt ook overeen met mijn persoonlijke ervaringen:
Wat is Chiropraxie
Chiropraxie vertoont grote gelijkenissen met osteopathie. Zo worden bij behandelingen enkel de handen gebruikt en wordt er gezocht naar de onderliggende oorzaak van jouw klachten. Een chiropractor zal zich echter voornamelijk richten op de wervelkolom, waar een osteopaat breder kijkt.
Een chiropractor behandelt geblokkeerde gewrichten en herstelt waar nodig de beweeglijkheid. De manuele technieken die daarvoor worden gebruikt, vereisen meer kracht dan bij de osteopaat. Waar een osteopaat voornamelijk zachte technieken zoals mobilisaties gebruikt, zal een chiropractor zich vooral beroepen op manipulaties. In de volksmond wordt een chiropractor ook wel een kraker genoemd.
Wat is Osteopathie
Een osteopaat werkt rond het volledige bewegingsapparaat. Tijdens de behandeling zoekt de osteopaat naar de oorzaak van jouw klachten. Door te letten op bewegingsblokkades en deze weg te nemen, kan je lichaam zelf aan de slag gaan om de pijn te verminderen.
Osteopathie focust zich op het lichaam als één geheel en behandelt zowel de spieren, gewrichten, pezen, organen, omliggende weefsels als de schedel. Een osteopaat maakt hiervoor enkel gebruik van zijn handen terwijl een kinesitherapeut zich tijdens de behandeling ook op toestellen beroept.
Persoonlijk zou ik voor een osteopaat gaan als ik lees waar jullie kindje last van heeft.
Succes!