Osteopaat of chiropractor

Chiropractor is een universitaire opleiding die voornamelijk in de UK wordt gevolgd. Ook hier zijn speciale bijscholingen voor kinderchiropractie.
Osteopathie is in principe een HBO opleiding die je met (correct me if I'm wrong) bestaat uit 60 uur studie in 2 jaar.  Maar ook daar bestaan natuurlijk bijscholingen in. 

Ze kunnen beiden kraken maar een chiropractor doet al lang niet meer alleen maar dat, dit is echt een beetje van vroeger. 

Wij zijn bij een osteopaat geweest, en ik heb het idee dat het wel iets hielp. Maar rond de 3 maanden (toen wij ook gingen) veranderen een hoop dingen. Of verbetering daar dan aan lag? Geen idee. Wij waren ook nog eens achter een KMA gekomen, en de osteopaat had daar wel goede tips over. Dat vond ik wel fijn. 

De osteopaat deed niks meer dan heel rustgeven en zachtjes wat punten masseren of aanraken. Ons meisje vond het heerlijk. Onze huilbaby was daar rustig en sliep in de auto op de terugweg, iets dat ze nu ze 1 jaar is nog steeds niet vaak doet. 
Omdat osteopatie geen overheidsgereguleerd beroep is heb ik er wel voor gekozen om een osteopaat met achtergrond in fysiotherapie te kiezen, en een die geregistreerd staat in het NRO (beroepsregister dat kwaliteit waarborgt) te kiezen. En ik vond het belangrijk dat er veel ervaring met babies was. Ik werd in eerste instantie ingedeeld bij een jongen die er nog niet veel ervaring mee had, maar na een belletje kreeg ik de vrouw die alle kinderen daar behandelde. 

Dank voor alle berichten. Gisteren bij het consultatiebureau geweest en daar kwam ik niet echt verder met het spugen. Wat ook niet perse hoeft, want het lijkt geen kma en hij groeit goed. Ik maak me ook niet perse zorgen, maar het is zo sneu dat spugen.
Dus een afspraak gemaakt bij de chiropractor, gekozen voor een die is aangesloten bij de beroepsvereniging, achtergrond als fysio en ervaring met baby’s.

Hallo Famke87,
Mijn zoontje heeft dezelfde klachten als wat ik in jouw bericht lees. Ik ben benieuwd of je te weten bent gekomen wat er aan de hand was. Heeft de chiropractor geholpen? 

Wij zijn met onze jongste bij beide geweest 
Met de oudste zijn we bij de osteopaat geweest en hadden enorm goede ervaringen met haar. Dus met de 2de (sterrenkijker dus veel last van de geboorte an sich) Ook veel last van krampjes en spugen bleek koemelkallergie. Ze vond dat ze niet voldoende voor hem kon doen ivm de geboorte dus doorverwezen naar een chiropractor. 
Zelf ga ik al jaren naar een chiropractor dus had er vertrouwen in. En hij heeft onze zoon, toen 4 maanden, echt heel goed geholpen.
Bij volwassen is het echt het kraken wat een chiropractor doet. Bij een kleine is dat veel minder heftig om te zien en horen.
Ik zou persoonlijk kijken naar wie er dichterbij zit. Puur praktisch. Ze kennen elkaars vakgebied vaak wel dus zullen, neem ik aan, gepast advies geven wat voor jullie kindje een mogelijke oplossing is 

Succes!

Terug
Bovenaan