Otrivin neusdruppels

Patrica b,

Hier advies van wederom een deskundige (apothekersassistente)
Het gebruik van neusdruppels/spray waar xylometazoline in zit (bij de meeste mensen bekend als otrivin) kan inderdaad schadelijk zijn tijdens de zwangerschap.
De werking van het geneesmiddel is dat het de slijmvliezen doet slinken, waardoor je weer kunt ademen door je neus.
Maar als advies voor iedereen wordt aangegeven dit niet langer dan 5 dagen achtereen te gebrukken.
Bij langdurig gebruik zwelt je slijmvlies weer op.... gevolg: je neemt weer wat van de otrivin om het open te krijgen en komt zo in een vicieuze cirkel terecht waar moeilijk uit te komen is!
Als je al tijden achter elkaar deze neusdruppels gebruikt is het verstandig je huisarts te raadplegen om proberen van dit probleem af te komen!

Hoi Charlie,
Dank voor je advies, alleen dit is allemaal al bekend bij mij en de huisarts. Ik ben onlangs doorverwezen naar de KNO arts en die concludeerde dat een operatie de enige optie zou zijn en dat ik voor mezelf moest uitmaken of ik dat er voor over zou hebben. Ik was nogal in dubio omdat dit een vervelende operatie schijnt te zijn (m.n. onhandig en lastig.......) en toen raakte ik zwanger....vandaar dus.
Het is even niet anders in mijn geval!
Groetjes.

ik zal me ook melden als een ótrivin-verslaafde'..... Heel erg maar ik kan   niet zonder. Ik gebruik het maar 1 keer per dag en dat is voor de nacht. Ook de otrivin voor kinderen van 2 tot6 jaar. Ik gebruik de spray die ik dan voor de helft indruk.
Tijdens mijn vorige zwangerschap heb ik het ook gebruikt en heb een geweldige, gezonde zoon op de wereld gezet.
ik weet dat het niet gezond is....maar zonder kan ik echt nietslapen.....

Yvette
5 weken en 4 dagen

Bedankt voor de reacties!!
Ook de reactie vanuit de apotheek!!
Ook ben ik blij te lezen dat ik niet de enige ben met dit probleem.

Patricia.b laat jij die operatie doen?
Ik heb deze week van de huisarts te horen gekregen dat dat bij mij ook de enige oplossing is maar ik word pas doorgestuurd als ik bevallen ben.
Als ik zeker wist dat ik er vanaf zou komen laat ik het meteen doen!!
Ik ben mijn neus zo beu,maar daar weet  jij alles van!!

Groetjes Mikkie.  

Terug
Bovenaan