ouders niet getrouwd/kind erkennen

Hallo allemaal,
ik heb een vraagje waar misschien al iemand ervaring mee heeft.
Ik woon samen met m'n vriend en we zijn dus niet getrouwd. Natuurlijk gaat hij het kind aangeven bij de burgelijke stand en het erkennen (dat gaat toch tegelijkertijd?).
Nou las ik laatst iets over dat je naar de kantonrechter moest ofzo ivm de voogdijschap, anders is alleen de moeder officieel voogd.
Weet iemand hoe dit zit en wanneer en hoe je dit moet regelen?
Alvast bedankt! Mikky
 
Hoi Mikky,

Ook wij zijn niet getrouwd. Wij zijn rond de 20e week naar de deelgemeente gegaan om het kind te erkennen. Het best kun je dit wel voor de geboorte doen, anders moet jij zelf mee om het kind aan te geven. Nu kan de vader dat alleen doen.
Pas na de geboorte kun je bij de kantonrechter laten vastleggen dat je vriend voogd wordt. Hierover kun je bij de gemeente (als je het kind gaat erkennen) informatie vragen.

veel succes!

Simone
(33 wkn & 1 dg)



 
Bedankt voor je reactie! Ik had er ergens iets over gelezen, maar wist niet meer precies wat en waar.
Ik zal de gemeente even bellen om te vragen hoe het met erkennen moet, omdat wij in een andere gemeente bevallen dan wonen...
Mikky
 

Hoi Mikky

mijn vriend en ik zijn ook niet getrouwd en wilden dit ook niet alleen maar doen omdat er een kleine op komst is.
In de 4e maand zijn wij naar het gemeentehuis geweest om het kindje te erkennen, ik heb hier ook toestemming voor moeten geven.
in principe ben je het niet verplicht om het al voor de bevalling te doen maar zoals al gezegd werd, anders moet jij vanuit je kraambed mee naar het gemeentehuis om die toestemming te geven.
Dat is voor je zelf ook niet prettig vandaar dat ze aanraden het voor de bevalling te doen.
Na de bevalling kan hij dan zelf jullie kindje aangeven en daarna naar het kantongerecht voor het ouderlijk gezag.
Bij het erkennen kun je ook aangeven welke achternaam je wilt voor jullie baby.
succes!

liefs sarah 34w1d zwanger van 1e kindje
 
Hoi


Het is inderdaad niet verplicht om het voor de geboorte te doen maar mocht het kindje komen te overlijden tijdens de zwangerschap of geboorte dan word je partner niet gezien als de vader van jullie kindje..

Ook is het zo mocht het verkeerd gaan met jullie relatie' wil de erkenning ook betekeken dat hij verantwoordelijk is voor zijn kindje . ook rechten en plichten zoals fiancieele dingen

gr monique
 
Als het kindje komt te overlijden dan is hij formeel inderdaad niet de
vader als hij het niet erkent heeft. Maar dat lijkt me nog niet het
ergste want blologisch is hij het wel en jullie beide weten dat, maar
wat denk je als hij komt te overlijden voor de erkenning dan is hij
niet de vader en heeft je kindje geen rechten.



En wat denk je als jij overlijdt bij de bevalling en je kindje is nog
niet erkent, dan heeft de vader formeel gezien geen poot om op te staan.



Kortom erkennen vroeg in de zwangerschap is aan te raden. Ook als je
van plan bent voor de bevalling te trouwen is het handig om het toch al
te regelen.



Miep

 
ik heb ook weer een vraagje hierover. wie weet wat dat ongeveer gaat kosten bij het kanton gerecht. erkennen was gratis, maar ouderlijk gezag aanvragen niet toch???
groetjes susu.
 

Hey susu

wat ik begrepen heb kost het ouderlijk gezag aanvragen ook bijna niks, je hebt alleen uitreksels van het gemeentehuis nodig, en daar moet je meestal wel wat voor betalen , maar de hoeveelheid verschilt per gemeente..

succes

liefs sarah 34w1d zwanger van 1e kindje
 
Terug
Bovenaan