ouders niet getrouwd/kind erkennen

Hoi hoi.
Het erkennen kun je gewoon " even tussendoor" bij je eigen gemeente doen als je je legitimatie meeneemt en voor de aangifte moet je bij de gemeente zijn waaar je bevallen bent!
Het regelen van gezamenlijk gezag zoals dat netjes heet doe je inderdaad na de geboorte bij het kantongerecht en daar heb je drie uittreksels voor nodig en daarvan is de prijs afhankelijk van de gemeente.
Je hebt wel recente uittreksels nodig dus dit kun je niet vooraf regelen helaas.
En jullie moeten allebij niet onder curatele staan anders kan het niet, maar dat zoeken ze met de aanvraag bij het kantongerecht uit.
Pas als je het gezamenlijk gezag hebt is de vader echt wettelijk gezien de vader en mag hij ook tekenen voor zijn kind e.d.
Ik vind het zelf erg belangrijk dat dit gebeurt daarom ben ik er bij de gemeente naar gaan vragen,
Ik moet er niet aan denken dat als er met mij wat zou gebeuren dat mijn kind dan bij zijn/haar vader wegehaald word.
Ik hoop dat je er wat mee kan en veel succes.
Groetjes TIna ( 40+1)
 
Hallo,

Als je je kind laat erkennen door de vader, dan kan je naar de katonrechter gaan. Ga je er niet heen, en heb je je kind alleen laten erkennen op het gemeentehuis, dan heeft die vader nog steeds geen rechten.

Wij hebben dit namelijk duidelijk te horen gekregen want wij hebben ons kind alleen laten erkennen. Onze zoon is in Oktober 2004 geboren en wij zijn niet naar het kantongerecht gegaan omdat dit geld kost, en wij gingen toch in mei 2005 trouwen.
Op het gemeentehuis vonden e het wel gewaagt dat we niet naar het kantongerecht gingen, want mochten we voor ons trouwen uit elkaar gaan, had mijn man niets te zeggen.

Wij gingen na ons trouwen op vakantie, en ik moest mee en toestemming geven voor het maken van een paspoort van mijn zoon.

Naar de kantonrechter kost veel geld en omdat wij dat geld ook al uitgaven om te trouwen hebben we dit niet gedaan. Het gaat niet om 10 euro.....


 
hallo,

Naar het kantongerecht kost echt niet veel geld.
Het enige wat geld kost zijn de uitreksels, volgens mij hooguit 20 euro.
Verder moet je na de geboorte dit alles met een ingevulde lijst van de geboorte enzo opsturen, dit kost een postzegel.
Wij hebben dit zelf ook gedaan dus weet waar ik over praat.

Wel doen dus want het is heel belangrijk want als je komt te overlijden kan het zelfs zo ver komen dat je kindje in een pleeg gezin komt en de vader geen aanspraak hier op kan maken

groetjes geanda
 
hai meiden.
ik zou willen dat het voor mij ook zo simpel was, gewoon de vader naar het gemeentehuis sturen en de kleine laten erkennen...
Helaas gaat dat niet. Ik ben iets sneller zwanger geraakt dan de bedoeling was en lig nog in scheiding met ex man.  Het is dan zo dat het kind automatisch word gezien als van hem, wat niet het geval is maar de scheiding loopt gewoon al heel lang.
Ik moet dus zorgen dat ik op een of andere manier mn ex mee weet te krijgen naar het gemeentehuis en hem daar een papier laten tekenen dat hij afstand doet van het vaderschap. vervolgens kan de kleine alleen op mijn naam, niet die van mn vriend, dat moet via gerechtelijke procedure voor naamsweiziging en dan nog is me niet duidelijk of hij het ook kan erkennen. Het flauwe is dat mn ex over 2 maanden ook papa word met zn vriendin en die daar dus geen last mee hebben met erkennen.......

Je ziet, zo makkelijk gaat het niet altijd helaas....

groetjes vicky
17wk 4dg
 
Gezag aanvragen bij het kantongerecht kost je drie uittreksels van de gemeente en een postzegel. Verder niets. De prijs van de uittreksels ligt rond de dertig euro, maar is afhankelijk per gemeente. Veel duurder zal het niet zijn, want wij wonen in een vrij dure gemeente. En ja die postzegel kun je ook besparen door de envelop af te geven bij het kantongerecht (is natuurlijk alleen een besparing als je in plaats woont waar ook het kantongerecht zit). De kosten zijn het dus niet en het is zeker de moeite waard. En het voorkomt in geval van "problemen" zeker nog verder gezeur.
 
Vicky,



weet je dat wel zeker? Ook voor je ex is erkennen lastiger dan bij een 'normale' erkenning:


Erkenning is mogelijk onder de volgende voorwaarden:


De vader van het kind mag niet gehuwd zijn met een andere vrouw. Van dit
verbod kan de rechter ontheffing verlenen als de vader een nauwe band heeft met
zijn kind of met de moeder van het kind een relatie heeft, die lijkt op het
huwelijk. De ambtenaar van de burgerlijke stand mag aan de vader een bewijs
vragen van zijn burgerlijke staat alvorens hij overgaat tot het opmaken van een
erkenningakte.







Kijk maar eens op: http://www.roosendaal.nl/dspage.asp?objectid=9665

 
Terug
Bovenaan