Ouderschap en diensten

<p>Mijn partner werkt in 3 ploegen. Ik merk dat ik het erg vervelend begin te vinden dat hij daarvoor veel en lang slaapt. Ik heb een vast ritme met de kleine en dat werkt prima maar heel vaak als zei wakker is dan wil ik als gezin wat doen en ligt me partner nog te slapen. Hij werkt van 07.00-15 en als die de dag erna middag heeft gaat hij als hij thuis komt altijd even liggen. Maar vervolgens slaapt die als die van 15.00 tot 23.00 moet tot ongeveer 12.00 en als die nacht heeft van 22.00 tot 07.00 gaat hij voor 22 00 even slapen om de nacht door te komen en als die thuis komt slaapt die tot ongeveer 4uur. Hij zegt dat ik weet dat hii diensten draait en er maar mee moet leren leven. Maar de kleine mist haar papa ook op sommige momenten. Hoe doen jullie dat of herkennen jullie dit probleem met pappa die diensten draaien?</p><p>Heb het gevoel dat we beetje langs elkaar heen aant leven zijn. En ik wis het van te voren maar iets korter slapen zit er voor hem niet in. </p>
 
Wat lastig. Kan me goed voorstellen dat de kleine en jij hem missen en dingen als gezin willen ondernemen. Voor de zwangerschap werkte mijn man ook avond en nacht diensten. Dit heeft hij omgezet naar dagdiensten toen we eenmaal zwanger waren. En na de bevalling een baan tijdens kantoor uren gevonden. Ik wilde ook niet langs elkaar leven. 


maar ik moet zeggen dat het prima kan om zo te leven als gezin met verschillende ritmes. Als Jij bereidt bent te accepteren dat de grootste zorg voor de kleine voor jouw rekening komt en hij niet aan alles kan meedoen. Maar dan vind ik ook dat je man je tegemoet kan komen door bijvoorbeeld 1 dag in de week minder te slapen en iets te ondernemen als gezin. Misschien kan je in een gesprek met opties voor hem komen ipv meteen een gedoe maken van zijn diensten. Dat komt wat aanvallend over. Succes! 
 
Dat hij slaapt als hij nachtdienst heeft,snap ik.

Maar met een dienst van 7.00-15.00 of 15.00-23.00 vind ik het echt onnodig eerlijk gezegd. Dat zijn toch gewoon dagdiensten?? Dan slaap je toch niet ervoor of erna?

Ik maak altijd werkdagen van 7.00-17.00, heb thuis 2 kinderen en zwanger van de 3e. Slapen gebeurt echt niet na 17.00, maar gewoon pas om 22.00.

Ook met een dienst van 15.00-23.00 vind ik voorslapen echt onnodig, hij kan 23.30 in bed liggen en dat is toch geen gekke tijd?

Dus ja, ik snap je wel hierin. Met een nachtdienst snap ik dat hij daarna slaapt van 8.00-16.00, maar bij de andere diensten vind ik het onzin. Het klinkt voor mij alsof hij lekker in z'n bed wil liggen als het hem uitkomt en hij altijd uren kan slapen terwijl jij 24/7 paraat moet staan voor jullie kind, (en werk je er ook nog bij?) Ik vind deze verdeling niet helemaal eerlijk.
 
Ik werk zelf ook onregelmatige diensten met ongeveer dezelfde werktijden dus ik herken zijn 'slaapritme' maar al te goed. Na mijn dagdienst lig ik ook op de bank om een half uur of uurtje te slapen en na een avonddienst slaap ik uit tot een uur of 10/11. Tijdens nachtdienstreeksen ben ik letterlijk een zombie en slaap ik het grootste gedeelte van de dag om de nacht door te komen.
Echter is het wel zo dat ik altijd wel probeer om leuke dingen met mijn vriend te blijven doen, wat betekent dat ik soms dan eerder mijn bed uit kom na een avonddienst of dat ik een avondje niet voorslaap voor een nachtdienst. Mijn vriend werkt trouwens gewoon doordeweeks van 8.00-17.00.
Ik ben nu zwanger van ons eerste kindje dus weet niet hoe dat straks zal zijn als de kleine er is en ik weer aan het werk moet maar het lukt mijn collega's met meerdere kleine kinderen ook. Belangrijk is dan denk ik ook vooral om hierover te communiceren. Het is geven en nemen, hij kan best een keer minder slapen om wat leuks met het gezin te ondernemen. Hoop dat jullie er samen uitkomen! 
 
Tja ik snap dat dat kan zonder kinderen, maar met kinderen kun je na een dagdienst gewoon niet meer slapen en ook uitslapen na een avonddienst is voorbij.

Mijn zusje heeft een zoontje van 1.5 jaar, ze werkt ook onregelmatig. Een dagdienst is toch gewoon een normale werkdag als ieder ander, dan hoef je toch niet te slapen daarna?
En ook na een avonddienst duikt zij in bed om 23.30 en kan dan slapen tot haar zoontje wakker wordt om 6.00. Tja, dat is een 'korte' nacht maar heel normaal met kleine kinderen.

Ik werk regelmatig maar slaap ook nooit langer dan van 23.00-6.00 hoor (met vaak nog 2 nachtelijke onderbrekingen) uitslapen tot 10.00 of later is gewoon voorbij met kinderen en is ook echt onnodig vind ik, je hoeft na een avonddienst toch geen 11/12 uur lang te slapen?
 
Ik vind eerlijk gezegd dat je man er wel een beetje misbruik van maakt. Van 07.00 - 15.00 werken is toch niks geks, hoef je daarna toch niet te slapen. Mensen met een kantoorbaan die van ver komen zitten ook voor 07.00 al op de weg. Ook het uitslapen na een avonddienst vind ik wat overdreven. Ik slaap zelf geregeld pas na 23.00 maar dan gaat de volgende dag gewoon de wekker om 07.00. Enkel met de nachtdienst snap ik dat je vantevoren wat slaapt en bij thuiskomst ook wat uurtjes nodig hebt.
 
Mijn man werkt avond en nachtdiensten. Hij heeft ook best wat slaap nodig omdat hij elke dag 10-15 km loopt tijdens zijn diensten. Hij slaapt vaak tot 9u uiterlijk, soms laat ik hem langer liggen als hij echt diep slaapt. Op zich snap ik dat ook hij ligt pas om 1uur in bed.
Nachtdiensten slaapt hij tot 16/1630 max en dat is logisch die uren moeten ergens gemaakt worden.

Jou partner maakt er wel erg misbruik van hoor, alsof hij alleen maar hoeft te werken en slapen.

Ik sta 7 dagen per week om 6 of 7 of 730 op voor werk en kids daar kies ik zelf voor vanwege het werk van mij man. Maar overdag is hij er wel en neemt dan de zorg ook over zodat ik niet de hele dag zorg draag voor de baby. En zo hoort het ook

Jouw partner kan wel een realiteitscheck gebruiken, hij is geen vrijgezel of kinderloze man meer.
 
Ik werk zelf onregelmatig, mijn man ook, beide dag en avond dienst. Voor we ouders werden ook nachten. Voor wie nooit dit soort onregelmatigheid heeft gewerkt (het is echt elke dag een andere dienst) snap ik dat het to much klinkt als je na een avonddienst uitslaapt. Maar het élke dag een ander ritme moeten aannemen, hakt er meer in dan de "dagdienst" mensen zich kunnen voorstellen.  Dat gezegd hebbende, ben ik het wel met je eens. Met kinderen start je dag om 6, avonddienst of niet. Dan kun je om 23.30 na je werk ook regelrecht de trap op omdat je kapot bent en hoef je niet meer "af te schakelen" tot 2:00u zoals hier altijd het excuus is. Dan hoef je voor of na de avonddienst ook niet tot 11u te slapen. Ik heb me daarop aangepast, mijn avonddienst is klaar om 00 en de kleine wordt om 6.30 wakker, tel uit je uren de hele week. Net als dat ik nu ook niet meer na de dagdienst even een dutje kan doen, resultaat: om 21:00 lig ik braaf in m'n nest. Mn man denkt meer als die van jou, en houdt lekker z'n oude ritme aan, want ja, ik sta toch altijd op. -.- 
 
Terug
Bovenaan