ouderwetse dingen

A

Anoniem

Guest
Ik moet er altijd zo om lachten als mijn oma komt.
En ze gelijk naar de handjes van Merel kijkt om te zien of de "bloemen" erop staan.
Want dat is volgens haar een teken dat ze gezond is.

Ze vond het ook machtig toen ze merkte dat er in het ziekenhuis nog van die "Ouderwetse"flanellen omslagdoeken worden gebruikt.
Die gebruikte ze vroeger bij mij moeder ook al en ze zijn zo lekker warm.
Een fleecedekentje vind ze niks.

Ook als ze met de wandelwagen gaat wandelen loopt zij altijd tegen de wind in.
Desnoods trekt ze de wagen achter zich aan.
Dit om te voorkomen dat de wind onder de kap komt.

Ze bedoeld dit allemaal goed en ik vind het heerlijk dat ze zo van merel geniet maar ik vroeg me af zijn er nog meer oma's met dit soort gebruiken van vroeger

Hallo,

Ook ik heb zo'n ouderwetse oma!
Ik kreeg ook dit keer in mijn kraambed (net zoals bij mijn dochter) een bloederige biefstuk. Dat zou goed zijn voor mijn HB (vast wel, maar ik lust helemaal geen biefstuk). En voelde ik me in de zwangerschap niet zo lekker, dan raadde ze me een rauw ei met een scheutje cognac aan . Ik heb haar advies nooit opgevolgd.

Ach het is een lieverd. Ze heeft zelfs negen kinderen groot gebracht, die allemaal best normaal zijn, dus wie weet zou het toch echt helpen.

Ze heeft ook een wollen borstrok (voorloper van de romper) voor hem gebreid. Alvast voor in de winter. Ik kan je nu al vertellen dat ookal vriest het 20 graden, dat Bas dat ding niet aan zal krijgen. Ik krijg al jeuk bij het idee van zo ´n wollen ding om mijn lijf.

Groetjes, Karin

Ow ja, ze zweert bij maizena bij luieruitslag!

quote: kaatje40 reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('10-12-2007 18:11:20'));

Hallo,

Ook ik heb zo'n ouderwetse oma!
Ik kreeg ook dit keer in mijn kraambed (net zoals bij mijn dochter) een bloederige biefstuk. Dat zou goed zijn voor mijn HB (vast wel, maar ik lust helemaal geen biefstuk). En voelde ik me in de zwangerschap niet zo lekker, dan raadde ze me een rauw ei met een scheutje cognac aan . Ik heb haar advies nooit opgevolgd.

Ach het is een lieverd. Ze heeft zelfs negen kinderen groot gebracht, die allemaal best normaal zijn, dus wie weet zou het toch echt helpen.

Ze heeft ook een wollen borstrok (voorloper van de romper) voor hem gebreid. Alvast voor in de winter. Ik kan je nu al vertellen dat ookal vriest het 20 graden, dat Bas dat ding niet aan zal krijgen. Ik krijg al jeuk bij het idee van zo ´n wollen ding om mijn lijf.

Groetjes, Karin

Ow ja, ze zweert bij maizena bij luieruitslag!

Nou, dan ben ik volgens mij zelf best ouderwets....
Ik heb in de eerste week 3x rode biefstuk gegeten, is inderdaad goed voor je Hb (en dat was bij mij nogal laag, maar ik ben ook gewoon erg gek op biefstuk, hihi)
En die maizena, dat deden wij op advies van de kraamhulp ook! In de liesjes, tegen het smetten. Zij vertelde dat maizena eigenlijk hetzelfde is als talkpoeder, maar dan veel goedkoper.
De oma van m'n man heeft een omslagdoek gehaakt, ook zo heerlijk ouderwets! Maar superdegelijk en heerlijk warm, en ik vind 't heel bijzonder een doek van oma te kunnen gebruiken voor onze dochter!

groetjes
Mandarijn

Leuk om te lezen hoor! Ik heb geen oma's die advies kunnen geven, dus wat dat betreft kan ik hier over meepraten. Onze moeders (dus Lotte's oma) geven advies in overvloed, dus we komen niks te kort!

Groetjes, Marisa

o weet je wat ik van mijn oma te leen heb gekregen.
Het wagenkruikje en wollen deketje wat ze nog bij me moeder heeft gebruikt.
Kruikje gebruik ik soms want er zit een nieuw rubbertje in en het is niet lek of roestig.
Is een fijn klein dingetje
Het dekentje ligt onderin de kast te wachten tot ik het terug kan geven.
Het is echt zo een kriebeldeken en nog oerlelijk ook.
Ach leg het wel een keertje op bedje
Foto maken en dan gauw er weer afhalen

Wat leuk om te lezen dat er nog lekker veel ouderwetse oma's zijn!
Ik heb van mijn oma zelfgebreide kruikenzakken, een trui en slofjes gekregen, helemaal geweldig, ze zijn zo ouderwets dat ze gewoon weer leuk zijn, Sophie krijgt het dus ook gewoon aan, haha!

Groetjes Carin.

Ik heb dan zelf wel geen oma's meer, maar de oma van mijn man weet maar al te goed hoe ze om moet gaan met kinderen niet een beetje jengelig zijn.
Geweldig om te zien dat ze dan meteen stil zijn, terwijl je zelf allelei trucks uithaalt en te toch blijven huilen.

De maizena tip kreeg ik ook van de kraamhulp, vooral ideaal als ze wat ouder zijn en de billen echt helemaal kapot hebben. Niet smeren met sudocreme, maar gewoon flink wat maizena ertegen en binnen de korste keren zijn de billen weer genezen.

Ik heb zelf ook nog de dekentjes die ik zelf op bed heb gehad, gewoon geweldig dat ik mijn kindje daaronder kan laten slapen. Zelf zal ik ook wel weer wat van dit soort dingen gaan bewaren en hopen dat ze ooit nog eens gebruikt zullen gaan worden.

Liefs Saskia

HOI dames,

als ik dit lees baal ik weer even flink dat mijn oma helaas niet meer leeft en onze kinderen niet heeft meegemaakt. Ik weet zeker dat ze zich de blaren op haar handen had gebreid en gehaakt om vanalles voor ze te maken. Mijn moeder is geen bewaarder en heeft alles uit onze babytijd weg gedaan behalve de kruiken. Die hebben ons en al onze neefjes en nichtjes warm gehouden en heb ik ook in huis voor onze drie jongens. We hebben ze denk nog geen vijf keer gebruikt voor alledrie bij elkaar maar ze doen het nog prima dus bewaar ik ze maar.

Groetjes van marloes

Terug
Bovenaan