Over kolven

A

Anoniem

Guest
Ik had het van te voren niet gedacht, maar de bv gaat erg goed en ik wil er nog lang niet mee stoppen. Dus ga ik van t weekend een kolfapparaat kopen en een voorraadje aan proberen te leggen voor in de vriezer.

Maar, misschien hele domme vraag, maar wanneer kolf je melk af??
Gewoon een keer tussendoor?
Net na een voeding?
Ik snap nog wel dat als ik wegga en ik geef niet de borst, ik die voeding dus ergens moet afkolven. Die voeding kan in de vriezer begrijp ik. Maar met welke melk kan ik beginnen de voorraad aan te leggen?
Ik hoop dat de kolvers onder jullie me kunnen helpen, ben ook benieuwd naar jullie ervaringen. Oja, en als hij dan een flesje bv krijgt, hoeveel cc moet daar dan in zitten? Is dat gelijk aan fv, of kan het meer of juist minder zijn??
Jullie zien, ik ben echt een leek op dit gebied...
Liefs Annemarie

Hoi Annemarie

Zelf geef ik ook borstvoeding, en al sinds de eerste dagen na de geboorte van Milena kolf ik vanwege tepelkloven en overvolle borsten.
Ik moet zeggen dat ik er ook weer aardig in moet komen, heb bij mijn 1e ook gekolfd, maar mijn geheugen is niet al te best meer
Ik zal proberen je te helpen...

Ik kolf met de handkolf van de advent, de isis, en persoonlijk vind ik dat de fijnste kolf.

Meestal krijgt Milena 2x de borst aangeboden, maar als ze er maar 1 leegdrinkt, kolf ik de ander af.
Ook tussendoor kolf ik af, dat advies kreeg ik van de vk en het cb, zodat de productie mooi gelijk blijft.
Ze zeggen wel eens, hoe meer je afkolft, des te meer melk je produceert.
Ik heb het nu nog niet ingevroren, maar met zulke vragen kun je goed terecht bij het borstvoedingsforum.nl, daar heb ik destijds ook veel aan gehad.

Sta overigens niet raar te kijken als je de eerste dagen weinig kolft, je moet er ook een beetje handigheid in krijgen.
Zo kolfde ik de eerste dag maar 20 cc per borst, en ik zit nu tussen de 100 en 120 cc per borst.

Als ik Milena bv uit het flesje geef, geef ik tussen de 120 en 150 cc, omdat het licht verteerbaar is.
Als ze dan nog   honger heeft, maakt het ook niet zoveel uit als ze nog wat krijgt, want borstvoeding mag je zo vaak geven als je wilt, daar zit geen limiet op zoals bijvoorbeeld op flesvoeding.

Kom je er niet uit, zou ik beslist eens op dat forum kijken!!

Groetjes

Sommige kinderen hebben minder bv nodig als van flesvoeding. Enne de kleintjes zijn veel handiger om melk uit je borsten te halen dan een kolf. Dus schrik niet als je niet zo veel kolft.

Ik heb bij mijn eerste ook heel veel gekolfd.

Ik ga nu weer beginnen. Mijn kleintje slaapt 's nachts al 7 uur achter elkaar en dus ga ik daar tussen nu kolven omdat die voeding er toch in zit.
Je kunt de voeding daarna invriezen.

Wat ik altijd gedaan heb is de voeding eerst schenken in een uitgekookt ijsblokjes bakje. Als de voeding dan bevroren is kun je dit in blokjes in diepvriesbakjes bewaren.

Als je dan een voeding moet ontdooien dan ontdooi je gewoon het aantal blokjes dat je nodig hebt. Qua hoeveelheid moet je dat even uittesten, want het is inderdaad niet hetzelfde als met flesvoeding....dus 180 ml kan bijv te veel of weer te weinig zijn.

Mij is dit goed bevallen en zoals gezegd ga ik dat nu weer zo doen. Zodoende kan ze zolang mogelijk alleen op borstvoeding leven.

Succes er mee!

gr mama van MD en JA

Hooi,

Over dat invriezen... je hebt ook van die ijsblokjeszakjes.
Die heb ik gebruikt voor het invriezen van mijn borstvoeding.
Je zet er een trechtertje op en gooit het direct van je kolf-flesje in t ijsblokjeszakje en zo in de vriezer...
Meestal is een zo'n blokje 20cc melk, dus dat is makkelijk rekenen met ontdooien voor een voeding.

Tip: zet er met een watervaste marker op hoeveel het is en op welke datum je het invriest. BV in vriezer is 3 maanden houdbaar.

SUCCES!

Esther

ik heb gisteren een kolf apparaat gekocht. Een dubbele, zodat ik twee borsten tegelijk kan kolven. Handig als ik zo weer werk.
Gister de avond voeding gekolfd en manlief heeft het gegeven met de fles.

Wat mij opviel is dat 1 borst ongeveer 40 ml eruit kwam en de andere maar 10 ml.
ik had nog in de koelkast 50 ml staan, dus bij elkaar had ze toch een flinke 100 ml. Ik hield eerst namelijk een bakje onder de andere borst, want het druppelt er behoorlijk uit als ze aan de borst ligt.

Maar ik denk dat de 100 ml fles teveel was, want er kwam een mooie spuug, over mij heen en op de bank.... ach, weer wat geleerd.

ik ga straks ook maar ijsblokjes zakjes kopen en zo een voorraadje aanleggen.

Kolven jullie 's nachts ook als de kleine doorslaapt??

Hallo

Ik ben ook bezig met een klein voorraad je aan te leggen vooral nu soms voor de oppas(mijn moeder) Ik moet zelf nu regelmatig na het ziekenhuis omdat er een operatie aan zit te komen helaas.
Ik heb van Avent de handkolf en die bevalt mij ook prima in het begin had ik ook haast niks en dacht dat ding werkt niet goed.Maar het lag gewoon aan dat je even moet wennen.
ik heb ook de vooraad bekers van avent en ik vind die ideaal je kunt ze zo op de kolf apparaat draaien en als hij vol is deksel er op en in de koelkast of vriezer heb je hem nodig dan schroef je de dop met de speen er op en klaar is kees.
Je kunt er straks ook fruit en groente in bewaren.

Groetjes Lil

Hoihoi,
Ben ook begonnen een voorraad aan te leggen in de vriezer. Zit in carnavalsbandje en wil toch een paar keer even weggaan en voor als ik 26 feb weer moet gaan werken.
Een uur nadat je borstvoeding hebt gegeven kun je alweer afkolven. En een uur daarna is er ook alweer voldoende voeding voor de kleine zei het cb tegen mij. Dat stelde mij wel gerust, want nu kolfde ik elke keer mijn andere borst af waar hij nog niet aan had gedronken en was niet veel. Je kunt kleine beetjes bij elkaar gieten, als het andere portie ook al is afgekoeld wat je hebt afgekolfd. Ik doe het ook in ijsklontzakjes en doe er ongeveer 150 cc in. Ik kolf heel verschillend af. Thijmen kan met gemak 180 cc drinken en als het de andere dag 140 cc is, dan vind hij dat ook goed. Hij drinkt goed uit het flesje. Mijn man geeft er elke avond een, is leuk voor hem en goed voor de gewenning.
Ik kolf af met een electrische kolf, eigenlijk is het een dubbele, maar dan voel ik me een echte melkkoe en vind ik niet prettig, dus ik doe het met een enkele. Gaat erg goed.
Groetjes

Terug
Bovenaan