<p>Hallo!</p><p>Ik heb een vraagje over het over gaan naar 1 slaapje (of niet) voor mijn dreumes (oh zo raar om dat te schrijven) van sinds zaterdag 1 jaar.</p><p>We merkten dat de laatste tijd een wat rommeliger ritme ontstond wat betreft de slaapjes; ze waren beiden heel kort of juist de ochtendslaap was heel lang (>2,5 uur) en dan de middag lukte het weer niet om hem naar bed te krijgen. Maar dan is hij (uiteraard) vanaf 17:00-17:30 helemaal kapot, waardoor het eten weer niet lekker gaat en hij weer niet lekker gaat slapen... etc etc. </p><p>Dus ergens heb ik het gevoel dat meneer toe is aan de overgang naar 1 slaapje. Hij is namelijk verder in de ochtenden onwijjjs vroeg wakker ineens (5:00 of 5:30) en ook dat schijnt een teken te kunnen zijn van dat hij behoefte heeft aan één slaapje overdag ipv twee.</p><p>Op zijn verjaardag afgelopen zaterdag hebben we dit onbedoeld uitgeprobeerd, omdat hij zo enthousiast was van alle visite en cadeautjes dat het tweede slaapje echt niet tot de mogelijkheden behoorde . Dat ging eigenlijk heel erg goed, hij heeft daarna van 18:30 (hij viel om van vermoeidheid toen) tot 6:30 geslapen!</p><p>Dus gisteren dachten we ok, dit proberen we nog een keer. We hebben de lunch en het eerste slaapje omgedraaid, waardoor hij nu luncht vóór het slaapje. En om 11 uur (uiteindelijk 'moet' dat denk ik rond 12 worden) is hij naar bed gegaan tot 13:30. Ging ook heel prima eigenlijk, alleen nu hebben we dus ineens weer een hele onrustige nacht gehad - hij werd wakker om 23:00 en was toen ook echt klaarwakker (staan in zijn bed, lachen, spelen, alsof de dag weer begonnen was). En vanmorgen was het alsnog 5:30.</p><p>En nu vraag ik me dus weer af of het misschien toeval was en hij tóch nog niet toe is aan dat ene slaapje? Ik merk dat ik behoefte heb te horen hoe ervaringen van andere moeders met iets oudere kindjes is hierin en hoe de overgang van twee naar één slaapje bij jullie is verlopen. Was erg blij met ons ritme, maar dit maakt me dan weer ietsje onzeker haha.</p><p>Thanks!</p>