Over naar 1 slaapje.. of niet?!

<p>Hallo!</p><p>Ik heb een vraagje over het over gaan naar 1 slaapje (of niet) voor mijn dreumes (oh zo raar om dat te schrijven) van sinds zaterdag 1 jaar.</p><p>We merkten dat de laatste tijd een wat rommeliger ritme ontstond wat betreft de slaapjes; ze waren beiden heel kort of juist de ochtendslaap was heel lang (>2,5 uur) en dan de middag lukte het weer niet om hem naar bed te krijgen. Maar dan is hij (uiteraard) vanaf 17:00-17:30 helemaal kapot, waardoor het eten weer niet lekker gaat en hij weer niet lekker gaat slapen... etc etc. </p><p>Dus ergens heb ik het gevoel dat meneer toe is aan de overgang naar 1 slaapje. Hij is namelijk verder in de ochtenden onwijjjs vroeg wakker ineens (5:00 of 5:30) en ook dat schijnt een teken te kunnen zijn van dat hij behoefte heeft aan één slaapje overdag ipv twee.</p><p>Op zijn verjaardag afgelopen zaterdag hebben we dit onbedoeld uitgeprobeerd, omdat hij zo enthousiast was van alle visite en cadeautjes dat het tweede slaapje echt niet tot de mogelijkheden behoorde ;). Dat ging eigenlijk heel erg goed, hij heeft daarna van 18:30 (hij viel om van vermoeidheid toen) tot 6:30 geslapen!</p><p>Dus gisteren dachten we ok, dit proberen we nog een keer. We hebben de lunch en het eerste slaapje omgedraaid, waardoor hij nu luncht vóór het slaapje. En om 11 uur (uiteindelijk 'moet' dat denk ik rond 12 worden) is hij naar bed gegaan tot 13:30. Ging ook heel prima eigenlijk, alleen nu hebben we dus ineens weer een hele onrustige nacht gehad - hij werd wakker om 23:00 en was toen ook echt klaarwakker (staan in zijn bed, lachen, spelen, alsof de dag weer begonnen was). En vanmorgen was het alsnog 5:30.</p><p>En nu vraag ik me dus weer af of het misschien toeval was en hij tóch nog niet toe is aan dat ene slaapje? Ik merk dat ik behoefte heb te horen hoe ervaringen van andere moeders met iets oudere kindjes is hierin en hoe de overgang van twee naar één slaapje bij jullie is verlopen. Was erg blij met ons ritme, maar dit maakt me dan weer ietsje onzeker haha.</p><p>Thanks!</p>
 
Dit vond ik best een lastige. Wij hadden hetzelfde. Korte slaapjes en s ochtends vroeg wakker. We zijn toen op afvies van andere het gewoon een paar dagen gaan uitproberen. Wij rekte het tot half12, zodat hij nog wel een boterhammetje kon eten (tablet of tv helpt dan even heeel goed ?) de eerste dagen was het best lastig omdat hij zo moe was, maar door dingen met hem te gaan tot bijv 11uur, ging dat best goed eigenlijk. Na een dag of 5 zat hij in het nieuwe ritme en ging erg goed. Hij slaapt nu vaak vanaf half1/1uur tot een uurtje of 3/half4. Ik denk dat je het een paar dagen moet proberen en wss zie je dan na een week wel een verandering. Succes ermee
 
Persoonlijk vind ik met 12 maanden nog wat vroeg om al over te gaan op 1 slaapje. Kindjes hebben hee vask dat hun ritme veranderd, of dat het even een tijdje anders verloopt. Dan slapen ze sochtends even wat minder gied of niet en dan smiddags ineens weer. En dan gaan de slaapjes ineens weer allemaal goed. Met de 12 maanden staat sowieso bekend dat het slaapritme wat verstoord kan raken. Geloof een slaapregressie. Mijn zoontje heeft zo vaak van die periodes gehad, maar heeft het slaapje sochtends nog tot 18/19 maanden gedaan ( ik weet t, dit is een uitzondering). Ieder kindje is anders natuurlijk, maar puur op jouw verhaal afgaande, denk ik echt niet dat je al over moet gaan naar 1 slaapje. Ik zou het echt nog ff zo laten! 
succes!!!
 
Ja, het kán met 12 maanden maar is wel vroeg hoor. Mijn jongste dochter is nu ook net 12 maanden en slaapt van 9.30-10.45 en van 14.30-15.30. Dan van 19.30-6.15. 
Persoonlijk zou ik nog even 2 slaapjes behouden maar in de ochtend wat eerder wakker maken. Zeker als hij 5.30 wakker is, kun je m toch onmogelijk wakker houden tot 12.00?
Ik maak mijn dochter om 10.45 ook wakker uit haar ochtendslaapje (al is ze meestal wel uit zichzelf wakker) zodat ze om 14.30 weer erin kan voor een klein uurtje. Ze mag van mij niet tot 11.30 slapen s ochtends, want dan is het in de middag idd drama...
Mijn oudste dochter ging met 14.5 maand over naar 1 slaapje en ik denk dat dat bij mijn jongste net zo zal gaan. 
 
Bedankt voor jullie reacties! Als ik zo verhalen lees op internet is 12 maanden inderdaad wat vroeg, maar de verandering in het ritme valt me gewoon zo op en het wordt dus niet minder (eerder 'erger'). 
Hij sliep maanden eigenlijk heel standaard van 10 tot 11:30 en van 14:15 tot 15:45. En ineens gaat dat dus niet meer zo lekker (ook op de opvang, waar hij altijd juist beter sliep dan thuis, slaapt hij nu steeds per slaapje 30-45 min). Ook dat enorm vroeg wakker zijn - hij heeft er al uren op zitten als hij rond 10 naar zijn bed wordt gebracht (ongeveer evenveel als wanneer hij rond 7 wakker zou worden en om 12 naar bed zou gaan). Dus vandaar dat ik er toch aan moest denken.
Ik kijk het even aan, mocht het zo blijven gaan we het toch proberen met 1 slaapje. Zo niet, ook probleem opgelost ;).
Thanks voor de adviezen in ieder geval!
 
En als je zijn ochtendslaapje eens probeert tussen 9 en 10? Kan ook zijn dat hij overdag te weinig slaap heeft en daardoor vermoeid raakt en daardoor dan ook slechte nachten heeft.
Onze dochter is tussen 7 en half8 wakker en gaat dan rond half 10 naar bed tot max. Half 11. S middags van half 2 tot half 4 ongeveer..
 
Wij hebben ook net een periode gebad waarbij hij zijn slaapritme wat wou veranderen. Maar dan voornamelijk in de avond niet meer in slaap kwam en wat onrustig sliep in de nacht. Hij is bij ons ook ergens tussen 5.30-6.00 wakker. 
Bij ons hebben we wat aanpassingen gedaan. Om 9 uur naar bed voor max 45 min. en daarna gaan we een activiteit ondernemen en daarna lunchen. Daarna gaat hij om 13.15 weer naar bed en slaapt dan tot max 15.30. Doordat hij in de ochtend kort mag slapen is hij in de middag moe. Wij maken hem wel om 15.30 wakker. Hij slaapt nu snachts makkelijker in. 
 
Terug
Bovenaan