Over naar 1 slaapje.. of niet?!

Hoi,
12 maanden is zeker nog te vroeg om over te gaan naar 1 slaapje.
Volgens mij heb je een slaapregressie rond deze leeftijd en daardoor lijkt het alsof ze over willen naar 1 slaapje.
Dit hadden wij ook en hebben toen gewoon volgehouden.
Ze sliep sochtends een klein uurtje en smiddags zeker nog van 13 tot 15/15:30.
Onze dochter ging echt over toen ze 16/17 maanden was. De slaapregressie van 18 maanden was ook een echte bitch bij ons. Wat een ellende voor 2 maanden lang!
Het overgaan op 1 slaapje heeft trouwens ook echt weken geduurd. Dit vergt veel geduld en aanpassing ;-) Ook legde we haar toen om 18 uur op bed omdat ze zo ontzettend moe was.
 
Ik denk dat je inderdaad in een regressie zit. En dat extreem vroeg wakker worden, is vaak juist een teken van oververmoeidheid. 
Wij maken onze zoon in de ochtend standaard na max een 1 uur en een kwartier slaap wakker, en uiterlijk 11, zodat hij rond 14.00 weer naar bed kan. Als wij hem niet wakker maken, heeft hij al zijn slaaptijd voor overdag al gehad idd, dan wil hij in de middag niet meer, terwijl hij dit zeker nog nodig heeft. 
Sinds we het zo aanpakken, is het over het algemeen gewoon weer 6.30 a 7.00 ipv tussen 5 en 6
 
Hier een beetje hetzelfde verhaal. Vorige week heeft mijn dochter 2 van de 7 middagen geslapen. De rest van de dagen kwam ze niet in slaap. 
Ze slaapt smorgens wel altijd. Thuis meestal vanaf 9.30 Maar bij schoonouders of opvang pas later.. 10.30 soms zelfs. 
Ze is nu 13.5 maand maar ze lijkt het ochtend slaapje ook echt nodig te hebben dus was nog niet van plan om over te gaan naar 1 slaapje.  Nu heeft ze vandaag maar 45 min geslapen over de hele dag. Eigenlijk véél te weinig natuurlijk. Maar ik weet het ook niet meer ??‍♀️
 
Hoezo 12maanden veeel te vroeg??
Elk kindje is anders toch. Mijn dochtertje is nu 13mnd.
Hier toevallig hetzelfde probleem. Voorheen om 10 1.5hr slapen en rond 1430 nog 1hr slapen. En idd ook hier ineens rommelig. Of sochtends lang en dan smiddags niet en niet eten of sochtends niet en dan smiddags lang en dan savonds niet slapen. Nu op dagen dat ze niet rond 10 moe is rek ik het zo lang mogelijk zodat ze 1slaapje doet. Als ze wel om 10 moe is doet ze als voorheen 2slaapjes. Het wisselt nu dus. Maar gem 3x per week 1slaapje die dan meestal van 12 tot 14 is. Maar dan wel soms wat hangerig. Maar met 2 slaapjes soms idioot vroeg wakker ?
 
 
Je merkt zelf of je kind er aan toe is. Laat je niet gek maken. Hier met 13 maanden naar 1 slaapje. Paar dagen rommelen. En nu tussen 12 en 13 naar bed tot 15 a 16 uur.  Hij gaat savonds tussen 18:30 en 19:30 naar bed tot 8 uur sochtends.  Nog nooit gekeken wat de richtlijnen zijn. Vertrouw je gevoel.
 
Na lang twijfelen heb ik een account gemaakt, omdat dit onderwerp toch wel heel herkenbaar is.
 
Ons zoontje van 13 maanden slaapt tot een uur of 5, soms krijg ik hem nog even in slaap (bij mij in bed, anders niet te doen). Zijn 1e slaapje is meestal rond 10 uur en dan kan ie soms wel 2,5 uur slapen.
Daarna eind van de middag meestal nog een uur slaap en dan gaat ie rond 8 uur naar bed.
Wat doen jullie als je kind zo vroeg wakker is, sta je dan op? 
Zou het verstandig zijn in ons geval om ons zoontje in de ochtend niet te lang te laten slapen?
Probleem is dan dat hij in de middag lastig in slaap komt, met name bij de oppas, en dan heeft hij alleen in de ochtend geslapen. Dan gaat hij vroeg naar bed maar slaapt dan de hele nacht onrustig.
Ik ben heel benieuwd naar jullie idee/mening hierover ?
 
Probeer het gewoon een paar dagen met één slaapje, en geef je kind de tijd om eraan te wennen. Na twee dagen kun je geen conclusie trekken lijkt me. Mijn dochter rommelde met elf maanden tussen één slaapje (bij de opvang) en twee slaapjes (thuis). Na een paar weken wilde ze ook thuis maar één slaapje. Bij twee keer slapen per dag kreeg ze echt teveel slaap en kon daardoor s avonds niet in slaap komen. Ons ritme met 13 maanden: 6.30-7.00 opstaan en ontbijt, 9.30 fruit, 11.30-12.00 lunch, 12.30-14.30/15.30 slapen, daarna een bakje rauwkost, 18.00 eten en om 18.45 in bad en daarna slapen. Werkt voor ons als een trein, ook al is ze er volgens sommigen op het internet te jong voor. Overdag gaan we veel naar buiten, we kijken hier geen tv/iPad met de baby om haar bezig te houden. 
maar onthoud, elk kind is anders, jouw baby is niet die van de buurvrouw. 
succes ermee!
 
Mijn dochter is bijna 1 en doet ook nog maar 1 slaapje. Dit is al vanaf dat ze 10,5 maand was dus het kan wel degelijk. Het maakt ook niet uit hoelaat ze naar bed gaat of hoelang het slaapje duurt, een 2e slaapje wil ze absoluut niet ?. 
 
Terug
Bovenaan