overdag slapen: gordijnen open of dicht?

Onze dochter van 11 weken slaapt altijd met de gordijnen open overdag. Maar helaas word ze altijd heel snel weer wakker (20min). Nu heb ik de gordijnen een paar keer dicht gedaan, en dan slaapt ze veel langer (een uur, 1,5). Nu heb ik alleen wel eens gehoord dat ze dan haar dag-nacht ritme in de war kan krijgen.
Wat doen jullie, gordijnen open of dicht?
 
Hoi mama,

in het boek van Ria Blom (Regelmaat en inbakeren - zie ook www.debakermat.nl) wordt juist geadviseerd om wèl de gordijnen te sluiten tijdens het slapen. Voor je kindje is slapen nl. een nachtelijke activiteit. In het boek wordt geadviseerd om regelmaat in het dagpatroon te brengen: je kindje wordt wakker - verschonen - eten - even samen spelen - even alleen spelen (oudere kinderen) - bij de eerste tekenen van vermoeidheid wakker in het eigen bedje leggen - etc.
Bij onze zoon van nu 20 maanden heeft dat heel goed geholpen; hij kon hierdoor zijn eigen ritme bepalen en hij werd er rustiger door.
Tegenwoordig verduisteren we zijn kamer tijdens de slaaptijden en hij slaapt daardoor langer achter elkaar en is daardoor vrolijker.

Geniet maar heerlijk van je mooie wonderkindje!

Groetjes, Marijon
 
Bedankt voor je antwoord Marijon. Het dagpatroon houden we al redelijk aan omdat ze in het begin erg onrustig was en veel huilde. Ze is nu al wel een stuk vrolijker, maar verder dan hazeslaapjes komt ze overdag niet. Ze is dan toch vaak erg moe.

Als er nog meer mensen tips of meningen hier over hebben, dan lees ik dat graag!
 
heey,

als mijn zoontje savonds rond half 8 naar bed gaat doe ik het verduisterings rolgordijn dicht en zijn gordijn. na zijn eerst fles smorgen gaat hij gelijk het bed weer in en dan doe het rolgordijn een stukje omhoog. als hij verder overdag naar bed gaat doe ik het rolgordijn tot de helft dicht en zijn gordijn ervoor. moet rouwens wel zeggen dat de zon er tot een uur of vier ook constant op staat te branden.

maar als jou kindje met gordijnen dicht beter slaapt dan doe je dat toch. als je denkt dat ze diep in slaap komt of te lang slaapt kun je haar altijd wakker maken zodat ze haar dag en nacht ritme niet door elkaar heen haalt.

succes!
 
Ik doe de gordijnen + het verduisteringsgordijn altijd dicht. Anders ziet ze te veel en gaat ze spelen ipv slapen...op vakantie hadden we zelfs vuilniszakken voor de ramen. Als het niet donker is slaapt ze niet goed. Geen problemen met dag / nacht ritme hier hoor!
 
ik doe bij mijn dochtertje ook de gordijnen dicht, dus ook overdag. Daardoor slaapt ze al gauw 1,5 uur wat ze met open gordijnen ook niet doet.

Ik zou zeggen; dicht doen want de regelmaat komt vanzelf en geeft je kind ook aan.

gr esther
 
Bedankt allemaal voor jullie reacties! Voor mij is het duidelijk: de gordijnen gaan ook overdag dicht. Ze valt sneller in slaap, en slaapt echt beter. En inderdaad, ik kan dr altijd wakker maken als ze te lang slaapt.
In de box, wandelwagen beneden of wipstoeltje slaapt ze sowieso niet, veel te onrustig voor dr. Er hoeft maar een auto voorbij te rijden en ze is weer wakker. Ze vecht dan ook echt tegen de slaap, omdat ze veel te veel ziet.
 
Terug
Bovenaan