misschien een beetje mosterd na de maaltijd, maar over het slapen overdag: ik heb eens gehoord dat een normale slaapcyclus van een baby zo'n 45 minuten is. De ene baby plakt er 2 achter elkaar (wordt even bijna wakker na 45 minuten en valt dan weer in een diepere slaap), de ander is na die ene slaapcyclus weer wakker.
Bij mijn oudste heb ik ook enorm lopen tutten, omdat ik dacht dat baby's lang achter elkaar moeten slapen (in het boekje van Ria Blom staat zoiets als dat 2 uur slapen achter elkaar normaal zou zijn, nou die van mij was dus blijkbaar niet normaal
.
Nu met Neel gaat het een stuk relaxter, maar zij slaapt vaak ook wel wat langer achter elkaar, maar ook niet altijd (vooral in de ochtend maakt ze vaak een wat langere ruk, maar in de middag is ze vaak na een uurtje weer wakker). Ik pak haar er dan uit, laat niet huilen om weer in slaap te vallen, voedt haar dan (drinkt dan misschien maar een paar slokken, maar ach) en kijk of ze na een tijdje op de arm of in het wippertje weer moe is en wil slapen. Zo hou je wel regelmaat (voeden, 'spelen', slapen), maar niet altijd dezelfde tijdsduur ('t kind kan toch nog geen klokkijken
En als ze in haar bedje niet wil slapen (in de namiddag wil ze niet altijd) dan neem ik haar in de draagdoek. Daar slaapt ze wel en ik heb mijn handen vrij.
(ook handig als ik nog even de deur uit moet, bijv. vuilnis wegbrengen of een brief posten, ik kan gewoon met peuter aan de hand weggaan, zonder te moeten wachten tot Neel weer wakker is, gevoed, verschoont, etc)
Trouwens wel slim om niet te veel op 1 dag te willen doen. Dat geeft voor die kleintjes vaak toch veel prikkels om te verwerken (ook als ze weer wat groter zijn trouwens!)
Ach ja, gaandeweg leer je je eigen kind wel " lezen" en voel je je niet meer zo zoekende, komt vanzelf!