Overdag slapen...

Ik vind het niet normaal om een baby een uur te laten huilen. Ik vind zelf een half uur max. Dan haal ik haar er uit. Mijn ervaring is dat er dan iets aan de hand is als ze langer dan een half uur huilen. Krampjes, boertje, honger, luier etc. Ik gebruik wel een bakerzakje en binnen 10 min is ze rustig en anders is er wat aan de hand. Ik vind het een absurd voorstel om je kind 2 uur te laten huilen. Je moet het natuurlijk zelf weten maar ik zou dat niet doen.

Sorry hoor, maar ik wordt een beetje boos als ik dit allemaal zo lees.
Moeders luister naar je moeder gevoel, wat het CB of andere mensen ook zeggen. een kind langer dan 20 minuten laten huilen vind ik echt niet normaal. En let wel en baby kan je niet verwennen, wie weet heeft je kind gewoon weg wat meer liefde nodig dan een ander kind, of is er wel wat aan de hand.

Wij nemen de kleine meestal even tegen ons aan op de arm en hij slaapt binnen enkele minuten, en dan leggen we hem op bed, en slaapt ie gewoon door, tot aan zijn voeding.

En s'avonds is onze man gewoon weg wakker omdat hij een avond mens is. Maar daar in tegen slaapt ie nu wel de hele nacht door, dus ik laat me niks meer wijs maken en volg mijn hart en moedergevoel.

Ben heel blij met jullie reacties. Ik vond het zelf ook al niet goed voelen. Je hoort alleen zoveel tegenstrijdige adviezen dat je het soms gewoon niet meer weet. En dat maakt me soms onzeker.

We zijn nu een week verder en ik moet zeggen dat het al een stuk beter gaat.
Julian valt bij me op de arm in slaap na de voeding en dan leg ik hem in zijn bedje. 8 van de 10 keer slaapt ie dan door tot de laatste voeding. De andere 2 keer schrikt hij wakker na een kwartier. Dan heeft hij toch 3 kwartier geslapen als je het slapen op de arm mee telt.
Dan neem ik hem gewoon uit bed en gaan we spelen. Hij lijkt dan ook gewoon echt niet moe. Na de volgende voeding slaapt hij gewoon weer lekker.

Dus ik heb inderdaad naar mijn gevoel geluisterd en daarnaast voor wat meer regelmaat gezorgd, door bijv niet 3 keer op een dag weg te gaan, maar het bij 1 keer houden.

'Julian valt bij me op de arm in slaap na de voeding en dan leg ik hem in zijn bedje. 8 van de 10 keer slaapt ie dan door tot de laatste voeding'
: ik bedoel tot aan de volgende voeding...

misschien een beetje mosterd na de maaltijd, maar over het slapen overdag: ik heb eens gehoord dat een normale slaapcyclus van een baby zo'n 45 minuten is. De ene baby plakt er 2 achter elkaar (wordt even bijna wakker na 45 minuten en valt dan weer in een diepere slaap), de ander is na die ene slaapcyclus weer wakker.
Bij mijn oudste heb ik ook enorm lopen tutten, omdat ik dacht dat baby's lang achter elkaar moeten slapen (in het boekje van Ria Blom staat zoiets als dat 2 uur slapen achter elkaar normaal zou zijn, nou die van mij was dus blijkbaar niet normaal :).
Nu met Neel gaat het een stuk relaxter, maar zij slaapt vaak ook wel wat langer achter elkaar, maar ook niet altijd (vooral in de ochtend maakt ze vaak een wat langere ruk, maar in de middag is ze vaak na een uurtje weer wakker). Ik pak haar er dan uit, laat niet huilen om weer in slaap te vallen, voedt haar dan (drinkt dan misschien maar een paar slokken, maar ach) en kijk of ze na een tijdje op de arm of in het wippertje weer moe is en wil slapen. Zo hou je wel regelmaat (voeden, 'spelen', slapen), maar niet altijd dezelfde tijdsduur ('t kind kan toch nog geen klokkijken :)
En als ze in haar bedje niet wil slapen (in de namiddag wil ze niet altijd) dan neem ik haar in de draagdoek. Daar slaapt ze wel en ik heb mijn handen vrij.
(ook handig als ik nog even de deur uit moet, bijv. vuilnis wegbrengen of een brief posten, ik kan gewoon met peuter aan de hand weggaan, zonder te moeten wachten tot Neel weer wakker is, gevoed, verschoont, etc)

Trouwens wel slim om niet te veel op 1 dag te willen doen. Dat geeft voor die kleintjes vaak toch veel prikkels om te verwerken (ook als ze weer wat groter zijn trouwens!)
Ach ja, gaandeweg leer je je eigen kind wel " lezen" en voel je je niet meer zo zoekende, komt vanzelf!

ps ten aanzien van het advies 30 minuten laten huilen, wat volgens mij in een richtlijn van het CB staat, dit is door de sectie Jeugd van het Nederlands instituut van psychologen sterk bekritiseerd. Ik weet niet meer precies wat het commentaar was, maar iets in de strekking van dat het niet in het welzijn van de baby was om hem of haar een half uur te laten huilen. Deze psychologen staan in ieder geval niet achter deze richtlijn. Dit geeft toch te denken!

Probeer een heel duidelijk ritme voor je kindje te maken. Dit betekend niet op vaste tijden voeden, maar een vast ritueel. Ik pak Harm alleen op als 't tijd is om te voeden of tijd is om naar bed te gaan. Na 't voeden even knuffelen, hierbij willen ze wel een beetje dommelen. Als je dit ziet leg je hem even in de box om te spelen, hij is direct wakker. Dan kijk je wanneer hij gaat gapen of jengelen, leg hem in z'n bedje. Als 't slapen niet wil lukken laat ik hem niet te lang huilen, hij moet soms echt heel hard huilen om in slaap te vallen. Als ik hoor dat t echt niet wil lukken pak ik hem natuurlijk wel even op om hem te troosten. Dit is bijna niet nodig, als ik over zn buik aai en een speen geef, geeft hij zich vaak over aan z'n slaap.
Ik blijf sommige dagen bewust de hele dag thuis, ik merk dat Harm snel overprikkeld is en niks wil missen. Thuis in z'n bedje werkt echt 't beste.
Veel succes, hoop dat je er wat aan hebt en snel je draai vind!

CB en meerdere experts zijn hierover niet eenduidig. Blijkbaar ligt het eraan wie je spreekt en wat zijn/haar mening is. Mij werd door de wijkverpleegkundige verteld dat je baby's zeker wel kunt verwennen, maar in hun eigen groeiboekje staat dat dit juist niet het geval is.

Wat ik wel vaak te horen krijg en lees is dat iedere baby zelf bepaald hoeveel ze slapen, de een heeft gewoon meer nodig dan de ander. Ons meisje sliep al snel goed door 's nachts. Ik moest zelfs de wekker zetten om de nachtvoedingen te geven. Inmiddels slaapt ze van ongeveer 22:00 - 06:00, dan krijgt ze een flesje en vervolgens slaap t ze vaak nog tot 10:00. Daarna blijft ze tot 's avonds beneden en heeft ze korte slaapjes in de box.
Er zijn baby's bij die slapen 20 uur per dag en sommige maar 12.

Ik ben van mening dat je op je instinct af moet gaan. Op het CB vertellen ze je wat algemeen is, maar jij kent je eigen kindje beter (of leert hem nu kennen:) Samen komen jullie er wel uit!

Terug
Bovenaan