<p>Enkele weken geleden had mijn dochter van 13 maanden ineens zwarte, klei-achtige ontlasting. Toen het na 3 dagen nog steeds zo was heb ik de huisartsenpost gebeld en die wilden haar graag zien omdat zwarte ontlasting duidt op een interne bloeding. Omdat ze bij het uitwendig onderzoek niks aan haar zagen wat zorgelijk was en ze ook geen pijnsignalen aan gaf bij het drukken op de buik, hebben ze ons weer naar huis laten gaan met het verzoek contact op te nemen als het na enkele dagen nog zo was of er symptomen bij kwamen die afwijkend/zorgelijk zijn.</p><p>De zwarte ontlasting bleef aanhouden, terwijl mijn dochter verder niet ziek oogde of veel huilde. Ik merkte op dat er donkere aanslag aan haar flesjes zat en ineens begon ik te denken dat de roosvisee die ze altijd drinkt naast melk iets te maken zou kunnen hebben met de zwarte ontlasting.</p><p>Dus ben ik op internet gaan zoeken naar informatie over roosvisee versus zwarte ontlasting. Ik bleek het bij het juiste eind te hebben; roosvisee heeft een variant -roosvisee ferro- die zeer veel ijzer bevat. Deze mag je alleen in overleg met een arts gebruiken en voor kinderen niet meer als 2 tl per dag. Mijn dochter kreeg zeker 8 el per dag hiervan binnen. </p><p>Ik las op artsensites dat een grote overdosis aan ijzer ernstige obstipatie en darmklachten kan veroorzaken en daarnaast ook toxisch is. Ook las ik verhalen van artsen die vertelden dat er kinderen in het ziekenhuis terecht zijn gekomen omdat ze roosvisee ferro hadden gekregen alsof het een normale aanmaaklimonade was. </p><p>Toen ik dit las ben ik uiteraard meteen gestopt met deze roosvisee en na enkele dagen begint de ontlasting langzaam aan lichter en minder hard te worden. Gelukkig heeft mijn dochter geen verdere complicaties gehad. Maar ik kan me zo voorstellen dat meerdere ouders dit overkomt en je niet meteen een aanknoop punt hebt waar de ontlasting zo zwart van kan zijn. In mijn geval stond deze roosvisee in hetzelfde vak met andere soorten die ik normaal gebruik. De fles ziet er hetzelfde uit en het etiket ook. Er staat wel 'hoog in ijzer'. Maar daarbij dacht ik niet dat het om een medicinale siroop zou gaan. </p><p>Het leek me goed om dit te delen zodat je hier als ouder (als je je kind roosvisee geeft) bewust van bent en in geval van een vergelijkbare situatie weet wat mogelijk de oorzaak is.</p>