Overgang 2-1 slaapje, 1 slaapje is te kort

<p>Onze dame (16 mnd) is nooit echt van de lange slaapjes geweest, maar ze lijkt nu soms een beetje over te willen op 1 slaapje per dag. Maar dat ene slaapje is dan ook maar ongeveer 1 uur. 2 slaapjes zijn dan ook allebei een uur, maar soms lukt een van die 2 niet. </p><p>Herkenbaar? Toch nog even op 2 slaapjes blijven hangen?</p>
 
Heb hetzelfde gehad met mijn dochtertje. Het 2e slaapje was elke keer drama. Heb toen het ochtendslaapje laten vallen en haar rond 12 uur - half 1 in bed gelegd. Eerst sliep ze dan ook maar een uurtje maar met de tijd werd dit steeds langer. Na een paar weken ging ze om 13.00 naar bed en slaapt ze meestal tot ongeveer 15.00-15.30. Ze gaat dan savonds rond 19.00 naar bed. Soms al eerder als ze maar kort geslapen heeft. Als ze moe is maar het is nog geen tijd voor haar middagslaapje, gaan we vaak nog ff naar buiten of naar de winkels. Dan bij thuiskomst een broodje en dan naar bed. 
De eerste tijd kan je kindje wat chagrijniger zijn overdag, maar ze moet ook even in een nieuw ritme komen. 
 
Bij ons t zelfde. Duurde een week of 2 en toen werd het middagslaapje ook langer. Meestal van 12:30 - 15:00, soms korter soms langer. S avonds gaat hij 19:30 naar bed. En in de overgangsperiode was het ook niet elke dag 1 slaapje. Soms nog 2 als hij in de ochtend al erg moe was. Ik keek per dag hoe het ging en het is soort van automatisch overgegaan naar 1 slaapje op een gegeven moment. Wel even gekke en lastige tijd even, maar daarna... heerlijk even 2,5 a 3 uur voor jezelf en ook makkelijker dingen plannen als hij wakker is! Succes!
 
Wij zitten ook in die overgang. Het 2e slaapje 's middags lukt niet meer, omdat hij 's ochtends te laat erin gaat, tenzij hij echt heel vroeg wakker is. Dan heb ik het over 5 uur 's ochtends ofzo. 
Ik probeer hem te rekken tot een uur of 12 en dat lukt meestal prima. Even naar buiten gaan 's ochtends, is hier een prima rekmiddel. Soms lukt het ook niet, zoals vanochtend. We zaten rond half 11 in de auto en toen is hij in slaap gevallen. Thuis heb ik hem overgelegd in bed en hij heeft zo'n 2,5 uur geslapen. 
Hier ook de ervaring dat hij de ene dag goed slaapt (2-3 uur), de andere dag maar een uurtje. Ik denk dat 't vanzelf komt. Het lichaam moet natuurlijk ook even wennen aan deze verandering. Als hij heel kort geslapen heeft, gaat hij er 's avonds wat eerder in. 
 
Hier hetzelfde gehad. Wij zitten sinds enkele maanden op 1 slaapje, maar het was echt even zoeken en inderdaad de tijd zien te rekken door buiten te lopen, door het park, even een boodschapje doen etc en dan om 12uhe naar bed. Hij slaapt nu vaak tussen de 2 en 3 uur, maar was in het begin veel minder. Het heeft echt ff tijd nodig en een hoop geduld voor jezelf ? 
 
Ik weet niet of het er ook mee te maken heeft. Maar de avonden zijn ineens ook heel erg moeilijk!! Ze schreeuwt, nee krijst echt. Voorheen bijna nooit. En ze heeft zich nog nooit echt in slaap kunnen huilen. Als ze dat al doet, is ze een halfuur later weer wakker. En krijsen. Dus in slaap laten huilen werkt nooit goed. Maar wat moeten we dan?!!!!
 
Zit ze niet in een sprong? Of is ze wellicht verkouden/ziekig en heeft ze misschirn oorontsteking? Mijn zoontje bleek oorontsteking te hebben en we hadden niks door... toen sliep hij ook moeilijk in en werd hii ook s nachts wakker. Zou natuurlijk ook kunnen dat ze de veranderingen lastig vind en dat t inderdaad hiermee te maken heeft. Misschien proberen weer t ‘oude’ ritme aan te houden? Merk hier vaak dat in bijv tijden van een sprongetje het beste werkte om weer veel regelmaat in te bouwen en even niet teveel te willen veranderen.
 
Gisteravond zijn we een uur bezig geweest met een krijsend kind. Daarna nog 2x moeten troosten tot 12 uur. En 's nachts hebben we haar ook nog meerdere keren horen huilen, maar werd zelf weer rustig.
Omdat ze het alleen in de avond doet en voor de rest geen zieke indruk geeft, vrees ik dat we gewoon een slechte slaper in huis hebben momenteel. 
Ze is ook continu om papa en mama aan het vragen. Verlatingsangst?
 
Terug
Bovenaan