Ik ben zelf altijd veel te dik geweest(nog eigenlijk) en vind het een probleem van de ouders zelf. Ik mocht vroeger alles eten wat los en vast zat, maar we hebben ook allemaal aanleg om dik te worden. Als ik maar even over de scheef ga, weet ik gewoon dat er zo 1 kg aanzit.
Wij hebben een dochter van 2 en ik moet zeggen, ik let er heel erg op dat zij niet teveel aan zoetigheid krijgt. Eigenlijk weet ze qua snoep alleen wat een spekkie is. Van de week op een verjaardag kreeg ze voor het eerst een chocolaatje en ze vond het me toch lekker. Ik wil niet zeggen dat ze helemaal niets mag, maar ik wil haar niet hetzelfde aandoen waarmee ik al me hele leven worstel.
Ik vind dat je bewust met de voeding van je kind moet omgaan, maar er moet ook ruimte zijn om snoep e.d. te ontdekken maar met mate. Wij zijn bijvoorbeeld nog nooit bij de Mac geweest, puur omdat we het zelf ook niet eten. Als ik om heen kijk, val ik wat dat betreft buiten de boot.
Met zweethanden ga ik naar het consultatiebureau, bang voor commentaar dat ze toch te zwaar weegt. Maar overal opletten helpt ook niet echt. Onze dochter is 25 maanden 92 cm en 14,5 kg. Dus al redelijk op gewicht, ondanks dat een snoepje voor haar echt een feestje is.
Kortom ik ben van mening dat het een kwestie van de ouders is en de overheid kan hier weinig aandoen. Ze kunnen nog zoveel regeltjes hanteren, maar als de ouders niet bewust zijn van het probleem overgewicht helpen die regeltjes ook niet.
groetjes
corina