Overgewicht bij kinderen

Vind je ook dat overgewicht bij kinderen een serieus probleem is? Vind je dat de verantwoordelijkheid bij de ouders zelf ligt of is het meer een maatschappelijk probleem waarvoor de regering maatregelen zou moeten nemen? Misschien kampt jouw kind met overgewicht, en lukt het je maar niet het probleem aan te pakken; of misschien heb je juist goede ervaringen en kun je daar anderen mee helpen? Kortom, als je eens met andere ouders van gedachten wilt wisselen over overgewicht bij kinderen, dan kun je hier terecht.
 
Ik ben zelf altijd veel te dik geweest(nog eigenlijk) en vind het een probleem van de ouders zelf. Ik mocht vroeger alles eten wat los en vast zat, maar we hebben ook allemaal aanleg om dik te worden. Als ik maar even over de scheef ga, weet ik gewoon dat er zo 1 kg aanzit.

Wij hebben een dochter van 2 en ik moet zeggen, ik let er heel erg op dat zij niet teveel aan zoetigheid krijgt. Eigenlijk weet ze qua snoep alleen wat een spekkie is. Van de week op een verjaardag kreeg ze voor het eerst een chocolaatje en ze vond het me toch lekker. Ik wil niet zeggen dat ze helemaal niets mag, maar ik wil haar niet hetzelfde aandoen waarmee ik al me hele leven worstel.

Ik vind dat je bewust met de voeding van je kind moet omgaan, maar er moet ook ruimte zijn om snoep e.d. te ontdekken maar met mate. Wij zijn bijvoorbeeld nog nooit bij de Mac geweest, puur omdat we het zelf ook niet eten. Als ik om heen kijk, val ik wat dat betreft buiten de boot.

Met zweethanden ga ik naar het consultatiebureau, bang voor commentaar dat ze toch te zwaar weegt. Maar overal opletten helpt ook niet echt. Onze dochter is 25 maanden 92 cm en 14,5 kg. Dus al redelijk op gewicht, ondanks dat een snoepje voor haar echt een feestje is.

Kortom ik ben van mening dat het een kwestie van de ouders is en de overheid kan hier weinig aandoen. Ze kunnen nog zoveel regeltjes hanteren, maar als de ouders niet bewust zijn van het probleem overgewicht helpen die regeltjes ook niet.

groetjes
corina
 
Overgewicht is vaak toch een verantwoordelijkheid van de ouders..... maarja niet iedereen denkt daar hetzelfde over....

Ik denk dat de regering hier wel wat aan kan doen. Als ze meer budget aan scholen geven voor bijvoorbeeld dagelijks gymen..... De meeste kinderen spelen tegenwoordig niet veel meer buiten.... ze kijken tv, zitten achter de computer..... gaan met de auto naar school.... De overheid kan er voor zorgen dat de kinderen meer lichaamsbeweging krijgen..... dit zal al behoorlijk helpen. Als de kinderen namelijk zelf doorkrijgen hoe leuk sport kan zijn, zullen de meeste overgewichtsproblemen al verminderen!

Groetjes Nynke
 
Overgewicht begint volgens mij ook bij de ouders zelf. Zij bepalen toch wat er gegeten wordt. Tenminste als de kinderen nog klein zijn.
Mijn dochter snoept niet zo veel. Wel krijgt ze wat, want het is nou eenmaal lekker. Maar dat vind ik ook niet verkeerd.
We eten elke maaltijd aan de tafel, dus bewust eten.
Ik probeer ook goed rekening te houden met wat we eten.
En als je je kind van jongsaf aan veel fruit geeft, dan vindt een kind dat ook normaal en lekker om te eten. Mijn dochter kiest de ene keer voor een peer en de andere keer voor een koekje.

Bewegen is ook belangrijk. Ik zie  weinig moeders of vaders met hun kinderen bij ons op het grasveld spelen. Ook zie ik veel kleine kinderen die vaak in de buggy zitten. Dat is wel handig, maar het is ook goed om de kleine af en toe te laten lopen. Niet alleen voor de beweging....

Ik vind het wel goed dat de overheid er zo mee bezig is, maar ik vind dat het wel de verantwoordelijkheid van de ouders blijft. Af en toe komt die campagne erg bemoeierig over. Daar kan ik me wel aan ergeren.

Groetjes Ria
 
eigenlijk ben ik zelf doodsbang dat mijn dochtertje van bijna 14 maanden te dik wordt. Ze is nu van normaal postuur en weegt zeker niet te veel, ze zit zelfs vaak net onder de middenlijn.
Maar ze is net als mama wel een lekkerbek.
Zelf ben ik al sinds mijn jeugd veel te dik en ondanks vele pogingen er iets aan te doen ben ik nog steeds veel te zwaar, ik wil ten allen tijde voorkomen dat mijn kind de zelfde jeugd krijgt als ik, altijd worden gepest en nooit echt ergens bijhoren.
Gelukkig vindt ze net als ikzelf fruit erg lekker en daarom eten we 2 keer per dag lekker samen een fruitje.
Ik geef haar tussendoor weinig te snoepen, gelukkig vraagt ze er nog niet om.
Bij mijn schoonfamilie zijn ze allemaal erg mager en kunnen alles eten, daar krijgen de nichtjes danook vollop chips, koek en snoep, zij eten bijna geen fruit en groente, dat wil ik dus niet voor mijn kind, maar ja hoe ga je dat tegen???
Tot nu toe lukt het me nog omdat ze nog klein is maar ik hoop maar dat we het vol houden.
het is dus zeker een verantwoording van de ouders zelf.
Bewegen hoeft niet meteen sport te zijn, je kunt zoveel leuke spelletjes met de kinderen doen waarbij ze automatisch beweging krijgen.
 
Eigenlijk ben ik steeds bezig met het gewicht van mijn zoontje (is net 2 en weegt 19kg) dus hij is te zwaar. Maar ik weet   niet wat ik er nog aan kan doen. Hij krijgt 1 bordje eten (hij lust er wel 3). Hij krijgt Slimpie ( gezoet met zoetstoffen, ik las net dat dat helemaal niet zo best was, maar ja!). Als hij van oma iets lekkers krijgt dan is dat een doosje rozijntjes. Hij smult van alles en lust ook bijna alles. Hij lijkt wel onverzadigbaar. Mijn man en ik hebben hem nog nooit verzadigd gezien. Dus ik let echt op zijn eten maar toch groeit hij en dat vind ik best erg lastig. Je hoort vaak dat kinderen rond deze leeftijd niet willen eten en dat is dan erg vervelend. Maar andersom hoor je nooit maar ik vind dat eigenlijk ook best vervelend!

Groetjes
 
Ook ik ben wel bezig met het gewicht van onze 2 jarige dochter.Ze eet nu af en toe een spekje of een doosje krentjes of een droog granen koekje.Ik merk ook wel aan haar als ze honger heeft, want dan vraagt ze zelf voor een koekje of krentjes, maar dan krijgt ze van mij wat fruit.Met de warme maaltijd probeer ik altijd aard/rijst/pasta met vlees en groenten te maken.
Ik let ook op dat niet de hele dag de tv aan staat. Ze heeft zo haar dingetjes die ze echt leuk vind.Die mag ze kijken , maar daarna gaat de tv gewoon uit, of ze het nu ermee eens is of niet.Ook probeer ik ierdere dag een rondje met haar te lopen, gewoon tot de brievenbus, rond het huis.Even in de frisse buitenlucht.(al gaat dat op dit moment minder vaak als ik wil, omdat ik op het einde van mijn zwangerschap loop en ik soms geen meter vooruit kom.)
Ik vind dat ik genoeg let op beweging, eten en snoepen. Meer kun je denk ik niet doen.

deesje
 
quote: eefje68 reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('25-11-2005 23:10:15'));

Eigenlijk ben ik steeds bezig met het gewicht van mijn zoontje (is net 2 en weegt 19kg) dus hij is te zwaar. Maar ik weet   niet wat ik er nog aan kan doen. Hij krijgt 1 bordje eten (hij lust er wel 3). Hij krijgt Slimpie ( gezoet met zoetstoffen, ik las net dat dat helemaal niet zo best was, maar ja!). Als hij van oma iets lekkers krijgt dan is dat een doosje rozijntjes. Hij smult van alles en lust ook bijna alles. Hij lijkt wel onverzadigbaar. Mijn man en ik hebben hem nog nooit verzadigd gezien. Dus ik let echt op zijn eten maar toch groeit hij en dat vind ik best erg lastig. Je hoort vaak dat kinderen rond deze leeftijd niet willen eten en dat is dan erg vervelend. Maar andersom hoor je nooit maar ik vind dat eigenlijk ook best vervelend!

Groetjes



 
Terug
Bovenaan