Overgewicht bij kinderen

ook mijn zoontje van 20 maand is 17 kilo,dus ook te zwaar,nou is hij ook aardig aan de lengte,dus dat scheelt.
krijgt niet te veel tussendoortjes,en geniet van zijn maaltijden.
je kunt er niet altijd iets aan doen,maar ik vindt t ook lastig,elke keer weer te moeten aan horen dat hij er "best"uitziet!!ik weet niet wat ik er aan kan doen..





 
Hoi Mouske,


Als ik lees wat je doet, doe je genoeg om te voorkomen dat het erger of meer word. ik bedoel je propt je kind niet vol en geeft hem geen zakken chips per dag. Soms zit het nu eenmaal in een kind om flinker te zijn.Je kunt je kinderen ook niet gaan uithongeren.

Het lijkt wel alsof het in de maatschappij alleen nog maar gaat om gewicht, geld en uiterlijk.Alles is suikervrij -zeggen de reclames- alles moet vetvrij. Alle actrices zien er uit alsof ze anorexia hebben, het is op dit moment niet anders.Ik erger me daar soms best wel aan.

Nu is het ook overgeslagen naar de kinderen.
Vreselijk, tuurlijk hoef je een kind niet vet te mesten, maar van de ene kant word er geknotterd dat de jonge meiden van tegenwoordig zichzelf uithongeren en alleen nog maar met hun uiterlijk en lijn bezig zijn en van de andere kant word je al op het CB verteld dat je op het gewicht van je kind moet letten.

Let je als ouder op een gezonde , uitgebalanceerde voeding met verantwoorde tussendoortjes en voldoende beweging, lijkt het wel alsof het niet goed genoeg is. In een tijd die toch al gekenmerkt word door stress, slechte economie, korte lontjes over en weer, moet je ook nog een perfecte moeder uithangen.Soms is dat erg frustrerend.

Waar is de ontspanning, waar is de tijd dat je met je kind een zak frieten mag en kunt eten zonder dat de verwijtende blikken komen??? Er word van alle kanten aan je als ouder getrokken,  het is zo dubbel op.

Of de overheid hier iets aan kan doen?? Ja ,laat ze ophouden om ouders een schuldgevoel aan te praten.

Soms kun je er als ouder niks aan doen, dat je een druk kind hebt, een dikker kind, een magerder kind enz enz

Tegenwoordig is het al heel wat als je gewoon van je kind mag en kan houden...Het is al vaak vermoeiend genoeg om gewoon een ouder te zijn, zonder al die extra regels erbij.


Sorry haha klinkt misschien raar allemaal, maar zo voel ik het soms. Ik moest het eventjes kwijt
 
Tegenwoordig maken ze er ook wel hele drama's van. Het is niet gauw goed. Ik vind aan de ene kant wel de verantwoording van de ouders maar je kan niet altijd alles voorkomen.
Mijn man en ik zijn beide aan de zware kant in beide familie's is er ook wel de aanleg voor. Je kan met eten en snoepen vind ik wel rekening mee houden. Het is bij mij zo of het 1 of het ander. Bijv. op zondag mogen de kids van mij best eens een zakje chips. Maar het is niet zo van en chips en een koekje en ook nog eens een snoepje. Mijn zoontje van bijna 4 is 110 cm lang en weegt 18 kilo. Dit is absoluut niet te zwaar hij ligt qua gewicht zelfs een beetje onder het gemiddelde maar ja het kan nog alle kanten op gaan natuuurlijk. Onze dochter van bijna 2 is 84 cm lang en 12 kilo. Zij is wel aan de zware kant. Ze is wel wat mollig maar ze oogt niet echt dik ofzo. Met een paar maanden kan dat ook best wel weer anders zijn. Ik let er wel op wat ze eet. 's morgens als het koffietijd is krijgt ze fruit maar dan ook echt alleen fruit en geen koekje. 's middags dan geef ik of een koekje of een snoepje maar eigenlijk ook niet altijd. Ze mist het nu ook nog niet. Aangezien ze toch nog niet echt praat wel wat woordjes maar weinig nog merkt ze het niet eens. Vragen doet ze toch nog niet ha ha.
Groetjes,
Rosaly
 
het is inderdaad zo dat je tegenwoordig een stempel krijg als je kind te dik of te mager is

als een kind wat aan de stevige kant is word er waak gezegt oooooooooooo die zal wel vaak patat eten enzo en als een kind zoals in mij geval wat magerder is ahhhhhhhhhhhh krijgt hij wel te eten terwijl hij alles eet wat lost en vast zit

nu willen ze dat dikke kinderen meer aan gym doen

mag de mijne zeker niet omdat hij anders te mager word!!!!!!!!!!!!!!!! hahahhah

ik denk dat je als ouder er wel op moet letten wat je kind eet maar je kan niet alles verbieden soms moet een kind ook wel eens lekker kunnen snoepen zonder dat er naar gekeken word hoeveel snoepjes hij al op heeft

ik vind inderdaad dat de jeugd van tegewordig te mager zijn en te veel op hun uiterlijk letten er mag geen gram vet aan zitten want ojee stel je voor dat ik geen maatje 36 aan kan ik vind dat iedereen moet doen wat hij zelf goed lijkt en   als een peuter of een baby nu wat aan de dikke kant is mischien over een paar maanden niet meer want dan zal hij vast wel de lengte in gaan

als je met een peuter al gaat lijnen wat moet het dan als hij straks 14 a 15 jaar is dan eet hij helemaal niets meer anders word hij te dik

sorry maar zo denk ik er over
 
hoihoi

of overgewicht bij de ouders ligt ja en nee, oke als je je kind de hele dag lekkerneien geeft dan zegt ik als je kind te dik is ligt dat aan de ouders, maar wat net zo als bij ons eigenlijk. je kind eet normaal wat ie mag hebben op een dag niets extra's of wat dan ook. en hij is wel aan de zware kant. hij is 21 maand en weegt 14,5 kilo is een grote grove vent voor zijn leeftijd. maar tja lig het dan ook bij de ouders????

dus ik zou zeggen bekijk eerst de situatie en geef dan pas je oordeel.

groetjes poohbeertje
 
Hallo,

'Met een peuter lijnen' zoals twee stukjes hierboven beschreven wordt lijkt me erg overdreven gesteld. Dat wordt er helemaal niet mee bedoeld. Het is heel iets anders wanneer je als ouder goed in de gaten houdt wat je kindje binnenkrijgt, zeker als er aanleg voor dik worden in de familie zit.  De meeste  kinderen eten alles wat je ze voorschotelt. Tenminste, snoep, koek en chips welteverstaan. Je kunt van een kind niet verwachten dat-ie op een bepaald moment zegt: "Nu even geen koekje mama, ik heb net al een zakje chips op...". Ik vind dat het een taak van de ouders is om dit binnen de perken te houden. En ook om je kindje na schooltijd lekker te laten spelen, zonder de televisie de hele dag aan te zetten. Daarnaast lijkt het mij ook een heel goed idee wanneer scholen een ruimer budget krijgen waardoor kinderen meer kunnen gymmen en zwemmen. Wij speelden vroeger alleen maar buiten na schooltijd kan ik me herinneren. Ik was nooit binnen, alleen op de woensdagmiddag als 'Kinderbios' op TV was. Tussen 2 en 4 meen ik. Verder keken we geen TV maar speelden we. Mensen hebben het tegenwoordig allemaal veel te druk en ook daar weer zijn de kinderen de dupe van. Er wordt lijkt wel geen tijd meer vrijgemaakt om kinderen te laten spelen. Ik zit nog in de kleintjes, maar als ze straks ouder zijn gaan ze maar lekker naar buiten de hort op. Dat hebben papa en mama vroeger ook altijd gedaan.

Anouk
 
Hoi,

Ik ben het aan de ene kant wel eens met Anouk. Ouders kunnen en moeten op het eetgedrag van hun kind letten, want zelf kunnen ze dat niet.
Maar aan de andere kant zijn er kinderen (met ouders!) die er ALLES aan doen. TE veel zelfs, omdat ze niet willen dat hun kind net zo wordt als zij, vroeger. En desondanks zijn het toch die kinderen die te zwaar zijn voor hun leeftijd en/of lengte. Deze ouders worden er -tegen beter weten in- vaak op aangekeken, of je krijgt weer van die "leuke" , "goedbedoelde" opmerkingen... Zelf heb je het gevoel dat je kind al aankomt van de ingeademde lucht!!!
Ik vind dat er genoeg informatie en voorlichting beschikbaar zou moeten zijn voor iedereen, maar dat er ook niet te veel de nadruk opgelegd wordt. Als daarbij iedereen zijn of haar vooroordelen nu eens niet hardop zou uitspreken, zou het voor het merendeel van de Jonge Ouders een stuk relaxter kunnen zijn!

Groetjes, Henrike - mamavanLucas
 
Hoi,

Je hoort alleen maar over kinderen met overgewicht, en die met ondergewicht dan!
Mijn dochter wordt in mei 3 jaar en is te mager ze zit echt op de onderste lijn van de curve ze weegt on geveer 12 kilo en is 92 cm, op het cb zeiden ze dat het nog net binnen de perken was.
Maar het moest niet erger worden. Maar ze eet gewoon niet veel wat ik haar ook voor zet gezond of ongezond. Fruit en brood en pap gaat nog goed maar warm eten ho maar ofdat het nou friet, pannenkoeken of groente is ze eet meestal maar een paar hapjes.
Een te dun kind is ook niet gezond dus geef ik haar maar extra vitamine pillen. Ik zelf en mijn man zijn aan de stevige kant dus daar ligt het niet aan. Ze is gewoon van baby af aan al tenger geweest.
In de buggy zitten wil ze al niet meer sinds ze kon lopen en dat was al bij 1 jaar, en ze is altijd actief bezig, tv kijken doet ze wel maar ze gaat er niet rustig voor zitten ze staat erbij en ondertussen doet ze soms ook wat spelen. ook geef  ik haar wel snoep, koek en chips maar wel met mate, maar ook daar komt ze niet van aan.
Ik zou juist willen dat mijn dochter wat dikker zou zijn maar helaas dat zit er niet in hoe ik ook mijn best doe.
Dus zo heeft ieder kind wel wat.

Groetjes Bertie
 
Terug
Bovenaan