Hoi Bianca,
Ik begrijp je onzekerheid wel hoor. Toen ik de eerste keer zwanger was, ging ik ook naar de verloskundige. Daar moest ik inderdaad op de weegschaal gaan staan. Dat vond ik niet echt leuk maar het hoorde erbij. De verloskundige zei toen wel dat ik het in de gaten moest houden maar dat het ook kon zijn dat ik nog heel lang op hetzelfde gewicht zou blijven. Die zwangerschap liep uit op een miskraam.
De controles van mijn huidige zwangerschap lopen via het ziekenhuis en daar word ik niet eens gewogen (gelukkig). De verloskundige daar heeft alleen tegen mij gezegd dat ik gezond moest eten en goed moest blijven bewegen. Maar dat was meer om erop te hameren dat dat voor de zwangerschap beter is maar niet omdat ik te zwaar ben.
Het is dus niet overal gebruikelijk dat je gewogen wordt. En dan nog: wat zegt het? Het kan zijn dat je bijv. heel veel vruchtwater hebt of veel vocht vasthoudt waardoor je veel aankomt. Andere mensen, zoals ik, komen nauwelijks aan. Het gaat erom of je het na die tijd weer kwijt raakt.
Zolang jij je goed voelt, je kindje het goed doet en je bloeddruk in orde is, zou ik me niet teveel zorgen maken. Ik heb me daar nu ook wel overheen gezet.
Geniet lekker van je zwangerschap en als andere mensen moeilijk doen over je gewicht: laat ze lekker!
Groetjes,
Maike