Overgewicht, Stresskippen, Zeehondjes en Zwitsalland

A

Anoniem

Guest
Hallo allemaal,

Ik ben 26 jaar, heb een stabiele relatie, een vaste parttime baan, een eigen huis. Ohja niet het minste.. overgewicht.

Overal om ons heen komen de babies als onkruid uit de grond. (Gewenst natuurlijk, als bloemetjes tussen de stoeptegels)
Op een gegeven moment bedachten wij ons, hè... als al die mensen dat kunnen... waarom wij niet? En waarom niet NU?! Nou mijn eierstokken begonnen als een bezetene te rammelen, mijn borsten groeiden spontaan 2 maten.. oké, misschien niet echt, maar zo voelt het ??
We begonnen ons als bezetenen in te lezen over van alles en nog wat, ons enthousiasme vloog zowat uit de bocht.

En toen zag ik het staan... een BMI van over de 30 geeft een verhoogd risico tijdens de zwangerschap... misschien dat een nuchter iemand daar zijn schouders bij op haalt, maar dan ken je mij nog niet.. Stress Kip 1e klas! Ik lig nog nachten te woelen over een sociale misstap van 5 jaar geleden. Nee serieus dit is geen grap. ??‍♀️

Ik probeerde al gezonder te leven, maar stress werkt niet lekker voor een kip. Dus de afgelopen jaren heb ik wat extra zoden aan de dijk gezet... verdrinken doe ik in ieder geval niet meer!

Ik begon met een gewicht van 106,8 en een BMI van 33,7. Ik dacht dit MOET ik kwijt voor ik het wil proberen. Dus ik begon met mijn life-style change die andere krijgen na een retraite van 2 maanden in de bergen van Zwitsal-land, euhm nee Zwitserland sorry...

Gezond en gevarieerd eten...voldoende bewegen, ja iedereen kent dat geneuzel wel. Maarja het werkt dus wel, mits je de juiste motivatie hebt... ik heb jaren lang gelijnd en ge-dieet, op af op af. Iedere keer kwam ik er weer uit als een zeehond met extra zwembandjes...

inmiddels ben ik dus 7,2 kilo kwijt en heb ik een BMI van 31,4. Nog ongeveer 5 kilootjes te gaan en dan zit ik onder de Duivelse Dertig.
Ik en mijn eierstokken kunnen niet wachten.... Ohja mijn vriend natuurlijk ook, zijn aandeel is ook redelijk nuttig....

.....ik lees graag over jullie ervaring met (over)gewicht voor/tijdens en na jullie zwangerschap!

He,
Hier ook een hoog bmi en een kinderwens. Vanwege mijn verleden met een eetbuistoornis is het voor mij niet perse goed om af te vallen maar wel gezond te leven. Helaas is het mij nog niet gelukt om zwanger te worden (ruim een jaar). Nou moet ik wel zeggen dat ik lang heb moeten ontpillen en mn cyclus heel onregelmatig is (ook al voor mn eetstoornis). 
Dat wil niet zeggen dat het perse aan het overgewicht ligt! Mijn moeder en schoonmoeder hadden overgewicht en werden super snel zwanger. Ook mijn dokter zegt dat het niet perse daaraan ligt. 
Dus goed dat je, je zorgen deelt! Ik ben ook benieuwd of hier meer vrouwen met overgewicht zijn die wel snel zwanger geraakt zijn.....

Hoi!
Ik zit hier met het zelfde! Inmiddels 20+5 weken zwanger van ons eerste kindje.
1,5 jaar voor ik zwanger wilde worden. Ben ik begonnen met afvallen. Ik ben niet zo groot, dus 80kg is echt te veel! Aangesloten bij een sportschool, een aangepast voedingsschema en verschillende controles bij de huisarts om te kijken of alles goed functioneerd. Gelukkig waren alle uitslagen zoals ze bij een 24 jarige moeten zijn. 
Na een jaar gesport te hebben, totaal geen resultaat, ik was zelfs 3kg bij gekomen! De sportschool gooit het op mijn voedingsschema en dat ik te veel eet. Ik zat op 1300 kcal! En hield mij volledig aan het schema. Uiteindelijk de knoop doorgehakt en gestopt, voelde me totaal niet serieus genomen.
Weer terug naar de huisarts, mogelijk had het met de hormonen uit de pil te maken. Dus stoppen! Bij ons was de wens voor een kindje inmiddels gegroeit en hebben we besloten het erop te wagen. Huisarts voorziet geen problemen zolang ik gezond eet en blijf bewegen. Hij verwachtte alleen dat zwanger worden wat langer kon duren. 
Gelukkig was ik binnen 4 maanden zwanger! 
Op dit moment ben ik 1,5 kg aangekomen, wat netjes is! Verloskundige verwacht tussen de 6 en 8 kilo, omdat dat meestal gebeurt met vrouwen die overgewicht hebben.
Wel krijg ik binnenkort een extra bloedsuikertest en een extra groeiecho omdat m'n bmi te hoog is.
Hopelijk heb je wat aan mijn verhaal!
Liefs!

Hoi!
1,5 jaar voor ik zwanger wilde worden. Ben ik begonnen met afvallen. Ik ben niet zo groot, dus 80kg is echt te veel! Aangesloten bij een sportschool, een aangepast voedingsschema en verschillende controles bij de huisarts om te kijken of alles goed functioneerd. Gelukkig waren alle uitslagen zoals ze bij een 24 jarige moeten zijn. 
Na een jaar gesport te hebben, totaal geen resultaat, ik was zelfs 3kg bij gekomen! De sportschool gooit het op mijn voedingsschema en dat ik te veel eet. Ik zat op 1300 kcal! En hield mij volledig aan het schema. Uiteindelijk de knoop doorgehakt en gestopt, voelde me totaal niet serieus genomen.
Weer terug naar de huisarts, mogelijk had het met de hormonen uit de pil te maken. Dus stoppen! Bij ons was de wens voor een kindje inmiddels gegroeit en hebben we besloten het erop te wagen. Huisarts voorziet geen problemen zolang ik gezond eet en blijf bewegen. Hij verwachtte alleen dat zwanger worden wat langer kon duren. 
Op dit moment ben ik 1,5 kg aangekomen, wat netjes is! Verloskundige verwacht tussen de 6 en 8 kilo, omdat dat meestal gebeurt met vrouwen die overgewicht hebben.
Wel krijg ik binnenkort een extra bloedsuikertest en een extra groeiecho omdat m'n bmi te hoog is.
Liefs!

Hoi!
Liefs!

Ik heb een bmi van rond de 37/38 en heb al twee zwangerschappen achter de rug. Heb 2 gezonde dochters, een van 2,5 jaar en een van 3 maanden. 
Ik had me ook voor de zwangerschap gelezen. En voor het zwanger raken ging het vooral dat het voor vrouwen met overgewicht moeilijker is om zwanger te raken, doordat het gewicht de cyclus verstoord. Ik heb altijd een regelmatige cyclus gehad en was beide keer bij de derde keer zwanger. Ook tijdens de zwangerschappen zorgen gemaakt, want je hebt verhoogde kans op zwangerschapsdiabetes en hoge bloeddruk. Beide zwangerschappen had ik last van lage bloeddruk en geen zwangerschapdiabetes. Bij de eerste was ik allemaal gezond aan het doen. Bij de tweede ben je daar wat makkelijker in.
Moet er wel bij zeggen dat bmi geen beeld geeft of iemand gezond is of niet. Ze willen dat systeem ook gaan aanpakken. Heb namelijk nog nooit last gehad van mijn overgewicht en leef gewoon gezond.

Hallo Denies!
Pittig hoor! Vooral hoop blijven houden, ooit is het jou beurt ;)

Hallo Cynthia!
Je gewicht onder controle houden kan een hele achtbaan zijn. Zo te horen ben je flink aan het sporten geweest, ook daardoor kan je aankomen, maar dan omdat je spiermassa aanmaakt, wat ook nog eens zwaarder is dan vet. Maar ik denk dat je dan uiteindelijk toch wat gewichtsverlies zou moeten zien....

In ieder geval van harte gefeliciteerd met je zwangerschap! Gaan het allemaal goed tot nu toe? Al last van kwaaltjes?
Een van mijn grootste angsten is om echt veels te veel aan te komen wanneer ik uiteindelijk zwanger ben. Het is echt mijn nachtmerrie om mijn kind de aanleg voor overgewicht  door te geven...

W38,
Wat fijn om te horen! Ik voel me idd ook altijd gezond, heb er geen hinder van en mijn cyclus is regelmatig, maar vlot (25/26)
Ik hoop dat wanneer het mijn tijd is, dat het net zo voorspoedig mag gaan als bij jou!

Terug
Bovenaan