Overvoeden met afgekolfde melk?

[quote quote=10300939]Waarom geef je fles en borst in 1 sessie?[/quote]
Omdat hij veel loslaat aan de borst (sterk toeschietreflex, doorgaans veel productie), en daardoor onrustig drinkt en heel veel lucht hapt. Geeft thuis iedereen meer rust als ik (een deel) kolf.
 
[quote quote=10300884]Met een fles kun je overvoeden; omdat dit makkelijker drinkt is soms de zuigbehoefte nog niet gestild als de fles leeg is. Als je therapeutisch voed (baby zo rechtop mogelijk, fles horizontaal dat er net melk in de speen zit en kleinste speen) voorkom je dat. Bij combinatie borst en fles kun je dus overvoeden, maar als je op bovenstaande let voorkom je dat. Overigens vind ik 5 voedingen per dag met 10 weken wel weinig, zeker als je lang borstvoeding zou willen geven wil je liever 8-10 voedingen per dag.[/quote]
Ik voed op verzoek... als hij meer wil, krijgt hij meer/vaker. Maar als de voedingen goed gaan, heeft hij aan 5 flinke voedingen echt genoeg merk ik. Ik zou een sessie extra kunnen afkolven eventueel? Maar heb veel productie en sterk tsr.
 
[quote quote=10300934]Als je alleen maar afgekolfde melk geeft in den fles dan heb je minder voedingsmomenten dan wanneer je live aan de borst geeft. Het is heel normaal bin borstvoeding om nog 8-12 voedingsmomenten te hebben bij deze leeftijd. Vooral als je lang borstvoeding wil geven is dit belangrijk. Je kindje krikt namelijk door vaker te drinken je productie op. Laat je het niet vaker drinken dan het wil dan kan je een tekort aan melk krijgen omdat vraag en aanbod niet op elkaar afgestemd zijn. terug naar de vraag ? overvoeden met de fles kan wel, met alleen borst niet.[/quote]
Toch gek, want vraag en aanbod zijn juist wél in balans. Als hij wilt, geef ik hem. Als hij goed drinkt, komt hij niet vaker. Als hij slecht drinkt (zonder de combi met afgekolfde melk) dan komt hij vaker. Als hij goed drinkt, heb ik veel productie... en erg sterk tsr, in combinatie met veel loslaten trekt hij dat niet. Dus nog meer productie kweken lijkt mij juist onhandig.
 
De kraamverzorgster heeft mij geleerd dat het zo idd te veel kan zijn. Met afgekolfde borstvoeding geef je ook ongeveer lichaamsgewicht x 150. Met het maximale van een liter per dag. En zolang je maar blijft aanleggen of kolven blijft de productie wel op gang. 
Het is heel begrijpelijk dat je kindje met 5 grote voedingen genoeg heeft. Dat past bij de leeftijd en vooral het gewicht. 
 
Ik heb het over als je alleen de borst geeft. Als ik jou zo lees, kolf je daarnaast ook nog veel dus dan is je vraag en aanbod wrslijk wel in balans. Als je alleen live voedt en voedingen ‘rekt’ dan is er dus geen goede vraag en aanbod..
 
Terug
Bovenaan