De richtlijn zegt 150 per kilo lichaamsgewicht, dan zit je inderdaad op 90 + 3 scheppen x 7 flesjes.
Maar het voedingscentrum adviseert tegenwoordig gewoon voeden op verzoek, ook met flesvoeding. Die maximaal 1 liter is ook achterhaald.
Zo'n richtlijn is mooi, maar gewoon kijken naar wat je kindje wil drinken en wanneer. Dan geef je ze de meeste ruimte om er zelf een ritme in te gooien.
Ik gaf de eerste 3 maanden borstvoeding, maar in de 3e maand gekolfd. Ik geloof dat ze toen ook op 90 a 100 ml per voeding, 7 a 8 x per 24 uur zat. Op flesvoeding ging ze over op 120 + 4 scheppen en dat 7 keer per 24 uur (4e maand dus) en pas bij 5 maanden ging ze 3 slaapjes doen, en een fruithap eten. Toen ging ze over op 150 + 5 voor 6 flesjes per 24 uur. Nu (6,5 maand) slaapt ze door en is er 1 flesje weer af, maar wel meer vaste voeding. Flessen van 180 + 6 krijg ik er hier zelden in, hooguit bij erge honger na een heel drukke dag. Toch heeft ze rond 4/5 maanden wel een tijd een liter per dag gedronken.
Hoeveel geef je nu per fles, en hoeveel flessen?