Overvoeden?

<p>Vorige week te horen gekregen dat wij onze veelvraat gewoon 7x 120 flesjes mogen aanbieden. Ze is goed 4300 gram, geven we dan niet veel te veel? Volgens de arts van het cb was dit de manier om het maagje op te rekken, waardoor ze uiteindelijk ook doorslaapt. Overdag om de 3 uur een fles en snachts eventueel op verzoek. Dan kwamen we op 6/7 flessen per dag, aldus het cb. Als ik het uitreken met 4x150ml kom ik op 7 flessen van 85 uit. Lijkt mij nogal een verschil..</p>
 
Ik begrijp niet helemaal wat je met je laatste zin bedoeld..
Hoe oud is je kindje? Mijn 2 dochters zijn beide geboren met een gewicht van 4200/4400 gram. Ze kregen ook lange tijd 7x120cc. Prima! Idd overdag elke 3 uur, soms wat langer ertussen als ze lekker sliepen. Ik Maakte ze nooit wakker. S Nachts op verzoek. Sommige nachten was dat alsnog 23.00-2.00-5.00. Andere nachten sliepen ze van 23.00-4.00... 
Maar 7 flesjes is wel oké hoor. Soms kregen ze er zelfs 8! Ophogen naar 150cc lukte hier pas rond de 3-4 maanden. 
 
Ik begrijp niet helemaal wat je met je laatste zin bedoeld..
Hoe oud is je kindje? Mijn 2 dochters zijn beide geboren met een gewicht van 4200/4400 gram. Ze kregen ook lange tijd 7x120cc. Prima! Idd overdag elke 3 uur, soms wat langer ertussen als ze lekker sliepen. Ik Maakte ze nooit wakker. S Nachts op verzoek. Sommige nachten was dat alsnog 23.00-2.00-5.00. Andere nachten sliepen ze van 23.00-4.00... 
Maar 7 flesjes is wel oké hoor. Soms kregen ze er zelfs 8! Ophogen naar 150cc lukte hier pas rond de 3-4 maanden. 
 
4x150 is veeeeel te weinig hoor!! 
Ze mogen ongeveer 1 liter per dag. 7x120=840. Mijn kids dronken vaak wel rond de 1 liter in 24 uur. Soms 900cc, soms 1100cc. Daar zijn ze prima groot op geworden!
Honger is honger he.. ik liet altijd wel minimaal 2.5 uur tussen een voeding, maar ik ging het niet eindeloos rekken tot 3-4 uur. Bij honger mogen ze gewoon elke 3 uur 120cc!
 
4x150 is veeeeel te weinig hoor!! 
Ze mogen ongeveer 1 liter per dag. 7x120=840. Mijn kids dronken vaak wel rond de 1 liter in 24 uur. Soms 900cc, soms 1100cc. Daar zijn ze prima groot op geworden!
Honger is honger he.. ik liet altijd wel minimaal 2.5 uur tussen een voeding, maar ik ging het niet eindeloos rekken tot 3-4 uur. Bij honger mogen ze gewoon elke 3 uur 120cc!
 
De richtlijn zegt 150 per kilo lichaamsgewicht, dan zit je inderdaad op 90 + 3 scheppen x 7 flesjes. 
Maar het voedingscentrum adviseert tegenwoordig gewoon voeden op verzoek, ook met flesvoeding. Die maximaal 1 liter is ook achterhaald. 
Zo'n richtlijn is mooi, maar gewoon kijken naar wat je kindje wil drinken en wanneer. Dan geef je ze de meeste ruimte om er zelf een ritme in te gooien. 

Ik gaf de eerste 3 maanden borstvoeding, maar in de 3e maand gekolfd. Ik geloof dat ze toen ook op 90 a 100 ml per voeding, 7 a 8 x per 24 uur zat. Op flesvoeding ging ze over op 120 + 4 scheppen en dat 7 keer per 24 uur (4e maand dus) en pas bij 5 maanden ging ze 3 slaapjes doen, en een fruithap eten. Toen ging ze over op 150 + 5 voor 6 flesjes per 24 uur. Nu (6,5 maand) slaapt ze door en is er 1 flesje weer af, maar wel meer vaste voeding. Flessen van 180 + 6 krijg ik er hier zelden in, hooguit bij erge honger na een heel drukke dag. Toch heeft ze rond 4/5 maanden wel een tijd een liter per dag gedronken. 

Hoeveel geef je nu per fles, en hoeveel flessen? 
 
Ik had trouwens een meisje dat van een bekende routine hield. Dus na elke keer slapen kreeg ze eerst een flesje, en dan een schone broek en even spelen/knuffelen. Zo hadden we iets van ritme, maar niet op de klok. Rond 4,5 a 5 maanden besloot ze plotseling zelf dat ze liever elke 3 a 4 uur at, en zat ze diezelfde week nog op een schema dat bijna op de klok is met 3 slaapjes en elke 4 uur een fles. Daar heb ik niks voor hoeven doen. Zelf hou ik ook van regelmaat, dus ze lijkt op mij denk ik haha!

Rommelen aan flesvoeding voor ritme in doorslapen of overdag zou ik dus niet doen. Dat regelde ze hier allemaal vanzelf en als ik ging sturen werd er vooral veel gehuild. 
 
Het gaat me niet zo zeer om het doorslapen, ze komt nu 1x per nacht na de fles van 23.30. Dat vind ik prima, ze is immers nog maar 4 weken. Maar het lijkt me gewoon zo veel om van 7x90+3 flessen naar 7x120+4 flessen te gaan?


We voeden nu in principe ook op verzoek, al is ze de laatste dagen na 3 uur wel echt toe aan een fles en laat dit ook duidelijk merken. 


 
 
Terug
Bovenaan