paardryden en honden

Hoi. Wat veel paardenliefhebsters hierzo zeg, gezellig.
Ik heb zelf ook een eigen paard, en heb die dit jaar alweer 9 jaar, en ik weet dus heel goed wat ik aan hem heb. Ik heb bij mijn eerste zwangerschap dan ook tot de 7 maanden gereden, toen was het weideseizoen afgelopen en vond ik het risico te groot worden, omdat de paarden dan toch wel wat frisser worden.
Ik ben nu weer zwanger en was eigenlijk van plan om ook weer lang te rijden, maar ik heb met 12 weken een gedeeltelijke miskraam gehad (was zwanger van een tweeling..), en vanaf die tijd ben ik er meegestopt. Heel af en toe kan ik het niet laten, want ik heb vorige week ook nog even gereden, maar in principe rij ik ook (bijna) niet meer...Ik wandel veel met hem, verzorg hem en heb iemand anders die erop rijdt..
Maar zolang jij je er prettig bij voelt, je buik nog niet in de weg zit, en je zeker bent dat je paard niks doet, zou ik zeggen Blijf gewoon lekker rijden!!
Maar als je zelf bang gaat worden om te vallen, moet je stoppen hoor!! Wat is nou een paar maanden niet rijden ten opzichte van een nieuw gezond mensenleventje??
Als je snel opknapt na de bevalling, zit je er snel genoeg weer op...
Veel paardrijplezier, en geniet ze van je zwangerschap!
Gr. Anne-Marie
(26 weken zwanger)

Hallo allemaal,

ik wil idg iedereen bedanken op mijn vraagjes!!!
En natuurlijk iedereen feleciteren met de zwangerschap!!

Tja ik denk dat met paardrijden ga kijken wat ik nog kan blijven doen.(heb net weer lekker gereden)Het schilt voor mij ook veel dat ik western ryd en dat ik een groter zadel heb waar ik meer hou vast aan heb

Wat betreft de honden ik heb een grote (kruising rottweiler bordeauxdog) met haar heb ik het meeste moeite omdat ze nogal jaloers is aangelegd.Ik zal haar overal bij betrekken en het kindje nooit alleen laten met haar je weet maar nooit.
die andere is een bordercollie en die is gek op kinderen en ik denk als wij hun er gewoon bij betrekken zoals jullie ook zeggen dat er niet zoveel problemen zullen komen.

ik zag ook nog dat iemand een vraagje had over de jack russel.Ik zou vragen aan die man of die hond voledig is ingeent.Zo niet zou ik er toch maar mee uitkijken,want dieren voelen meer aan dan wij mensen soms denken.Zegt men he....

En als je er geen fijn gevoel bij hebt dan vragen of dat je er neit meer hoeft te komen omdat je schrik hebt voor de hond als dat eventueel kan op je werk???

ik wil iedereen bedanken voor de reacties!!

groetjes kimmie

Hoi Silver,

Ik rijd zelf ook paard. Normaal dan want ik zit met een hernia en kan daarom dus niet doorrijden. Wel werk ik al zowat heel mijn leven met paarden en heb ook een opleiding erin gedaan.
Ik heb veel met jonge paarden gewerkt en ingereden.
Paarden kun je NOOIT vertrouwen...
Dat wil ik toch wel voorop stellen.
Hoe goed jij je paard ook kent, ze kunnen niet praten en daarom zijn ze erg onvoorspelbaar. Paarden voelen precies aan hoe jij je voelt. Als je een keer beroerd voelt, rij je die dag ook minder en presteerd je paard niet wat je wil.
Ik zelf ben nu 12 weken en 4 dagen zwanger, maar ik stap nu echt niet op een paard. Ze kunnen om de gekste dingen wegspringen en als je valt,  is daar toch een risico aan... Ieder voor zich natuurlijk, maar ik zou als ik jou was goed nadenken wat de risico's zijn...

En over je honden.. Ik heb zelf een Berner Sennen hond van een jaar.
Over luiers opeten ben ik het echt niet eens... beetje extreem vind ik dat.
Als je je hondje als puppy koopt, laat je hem ook niet je eigen ontlasting eten toch ...
Een  kennis van mij heeft een eigen hondenschool en die adviseert om vanaf een maand of zeven jezelf te wassen in de geuren die je dadelijk bij je kindje gaat gebruiken. Dan is ie die geur vast gewend. Ook zegt ze dat zodra je thuis komt uit het ziekenhuis dat je je kindje even wegzet waar de hond niet bijkan... bijv op tafel.. en dan eerst de hond extreem te knuffelen... Zodat de hond zich niet als laatste kan voelen en als laatste zegt ze dat je de hond gewoon aan de luier kan laten ruiken... de eerste 2 weken afstand houden en dan een keer je partner de hond en jij het kind vast houden en dan kennis laten maken...

Ennuh... luiers op laten eten geeft ook zo'n rommel he hahaha !!!
Hartelijk gefeliciteerd met je zwangerschap !!!

Liefs Esther

hallo allemaal,
Dat hond en babypoep opeten  verhaal komt mij ook bekend voor.
Bij ons was het zo dat ik bij mijn tweede dochter de vieze luier even had laten liggen om iets te pakken (1min.) en toen hadden mijn honden het al opgegeten. Ik werd er misselijk van.
En ze zijn echt niet gekker op ons tweede kind geworden hoor.
Als ik bevallen ben van dit kindje zorg ik ervoor niks te laten slingeren haha.

Volgens mij kan paardrijden tot 3 maand, maar ik reed voor die tijd geen paard meer dus
heb er niet zo op gelet.

Als je door een hond gebeten wordt en je hebt nog geen tetanus prik gehad moet je
er wel 1 halen alleen weet ik niet hoe dat zit als je zwanger bent.
Als dat risico erin zit zou ik dat eerst aan de huisarts vragen.
groetjes Daan

Nog even een reactie op Esthers verhaal... Ik kan me voorstellen dat je zegt dat paarden dieren zijn en dat je altijd uit moet kijken maar ik denk (weet het wel zeker) dat er ook paarden zijn die je wel degelijk kan vertrouwen!! Tuurlijk kunnen ze om de gekste dingen schrikken, daar zijn ze paard voor, maar het ligt ook aan hun reactie.. Je hebt er die compleet flippen als er een blaadje wegwaait, maar de bijna kan echt overal tegen!! Ik heb bij mijn vorige zwangerschap natuurlijk geen hele bosritten meer maken, maar gewoon voorzichtig een stukje in de buitenbak rijden, geen enkel probleem!!
Gr. Anne-Marie

Hallo

Ik ben het toch eens met An,want ja het klopt wat je zegt Esther dat paarden altyd dieren blijven en dat ze je heel goed aanvoelen,maar ik denk wel dat er een verschil in zit in wat voor ras paard je ryd en hoe oud het paard is,want als je namelijk een arabier hebt die zijn heter na mijn mening als een haflinger....Het is natuurlijk altyd zo dat je een risico loopt hoe dan ook natuurlijk,maar ja wanneer loop je geen risico????
Natuurlijk ga je dan ga buitenritten maken,dat is echt een groot risico maar ik denk dat zoals ik het paardje ken wat ik rijd ja ze zal het wel merken maar of dat ze gemeen zal worden en voor mij is het dan niet zo belangrijk dat ze presteert maar gewoon luistert na mijn hulpen.

Ik heb eigenlijk wel een vraagje aan je trainster wat betreft de honden waarom de eerste twee weken er buiten houden dat lijkt mij juist ook na van hand wat de andere zeggen zo gevaarlijk,want dan worden ze juist jaloers lijkt mij....

En wat je het zal wel het zooitje worden met een luier op eten bah ik moest er eigenlijk al niet aan denken maar ja je hoort zo veel...

jij ook van harte gefeliciteerd met je zwangerschap!!!!

groetjes ktje

Hoihoi,

Toch ook nog even een reactie van mij. Zelf ben ik nu 28 weken zwanger en gestopt met paardrijden aangezien ik jonge paarden rijd die  nogal eens rare sprongen kunnen maken, maar een van mijn vriendinnen die op hoog niveau dressuur rijdt op haar eigen paarden die ze echt wel door en door kent is bij alle drie haar kinderen tot in de laatste maand blijven rijden en bij eentje zelfs tot de laatste dag.. Ik denk dat je gewoon moet zorgen dat je inderdaad buitenritten vermijdt en geen hele jonge of onbekende paarden rijdt en dan doen waar je je goed bij voelt.. Volgens mijn verloskundige is het juist zo dat vrouwen die paardrijden een veel betere controle hebben over hun bekkenbodem en daar zelfs voordeel van kunnen hebben bij de bevalling..

Groetjes pippig

Nog ff een reactie op het hondenverhaal... Mijn buren kregen een tweeling en hebben een Jack Russel. Op aanraden van het ziekenhuis hebben ze een bebloed mutsje van net na de bevalling aan de hond laten ruiken. Niks poep eten dus maar wel iets van de baby ruiken en dat is prima gegaan.
Ik weet van andere buren die een grotere hond hadden dat die hond er graag bij kwam liggen als de baby borstvoeding kreeg. Dit mocht ook gewoon waardoor de hond erg lief bleef.
Wij hebben een zeer eigenwijze en extreem jaloerse poes. Als ik aan de telefoon zit breekt mevrouw de tent al af. Daar krijgen we dus een hele kluif aan. Veel knuffelen en haar erbij betrekken denk ik dan maar.
x ing

Terug
Bovenaan