Paniekaanval na wakker worden van dutje

Hallo,
Mijn dochter van 3,5 jaar heeft soms enorme paniekaanvallen na een dut. Het gebeurt meestal als ze in de auto in slaap valt en we leggen haar al slapend in de zetel. Als ze dan wakker wordt, geraakt ze in een soort paniek waarbij ze gelijk niet echt aanwezig is. Ze schopt en schreeuwt, smijt alles in de buurt op de grond en niets kan haar kalmeren. Als we haar willen troosten, wordt het alleen maar erger. Afleiden lukt niet, we kunnen eigenlijk alleen maar wachten tot het overgaat. Na 30 tot 40 minuten mindert het dan en dan van de ene op de andere seconde gaat het over en wil ze alleen maar hard knuffelen en getroost worden. Ze beseft dan zelf eigenlijk niet wat er gebeurd is. Als ik vraag waarom ze zo in paniek was, dan weet ze daar eigenlijk niets van.
Toen ze 1,5 jaar was had ze een tijdlang last van nachtangsten. Dit was heel gelijkaardig. Maar nu is het overdag en na een dut. Kan dit toch met elkaar te maken hebben? Herkent iemand dit? Weet iemand hoe dit kan komen en of we hier iets aan kunnen doen?
Bedankt!
Marieke
 
Als ik het goed begrijp wordt ze ergens anders wakker, dan waar ze in slaap gevallen is?
Voor sommige mensen is dat zeer desoriënterend. Kan me voorstellen dat een peuter dit als eng kan ervaren.

Sterkte met die paniekaanvallen!
 
Als het kan blijven we bij onze kinderen in de auto zitten tot ze wakker worden of wrijven in hun handpalmen om ze wakker genoeg te maken. Soms betekent dat dat we na een uitje nog 20 minuten in de auto blijven zitten en dat helpt ze wel.
 
Terug
Bovenaan