Paniekaanvallen

<p>Goedemorgen dames,</p><p>Ik heb zo af en toe wel eens last van paniekaanvallen, deze komen zomaar opzetten, soms overdag, soms s'nachts. <br />Nu zijn wij bezig met zwanger worden, en ik ben benieuwd of er meer dames zijn die hier last van hebben of hebben gehad, en hoe dit tijdens de zwangerschap verliep, en of het ook invloed heeft gehad voor jullie op het zwanger worden. <br /><br />Groetjes Femstra</p>

Hallo Femstra,

Ik heb zelf een angststoornis (gehad). Het is iets wat helaas niet meer weg gaat.
Zelf ben ik er bij de huisarts gaan praten met iemand om er achter te komen waar het vandaan komt.
Weet je zelf waar het vandaan komt en wat het veroorzaakt?

Bij mij komt het doordat ik denk dat er iets met mijn gezondheid is.
Wanneer ik een steek voel denk ik bijv dat ik een hartaanval krijg en ga zo maar verder.

Tijdens de zwangerschap heb ik hier maar een kleine 2 weken last van gehad. Voor de rest totaal niet.

Als je last van stress hebt dan kan dit invloed hebben op het zwanger worden.

Wat doe je momenteel om er tegen te 'vechten'?
Als tips kan ik je meegeven; ontspanningsoefeningen, sporten, gezond eten en praten met iemand.
Dit allen heeft er bij mij voor gezorgd dat de deur nog maar op een kiertje staat en ik kan me niet meer herinneren wanneer de laatste aanval was.

Hey, 
Ik heb wel eens last van paniek aanvallen. Ik slikte daar ook medicatie voor voordat ik zwanger was. Daarna toen ik erachter kwam dat ik zwanger was gelijk mee gestopt. Moet wel zeggen dat het sowiezo de laatste tijd erg goed ging en ik al wilde afbouwen met medicatie maar ik durfde die stap nooit te nemen. Het gaat eigenlijk best wel goed. Heb nog wel soms dat ik tegen een paniek aanval aanzit maar het zet niet door gelukkig. Ik heb het al heel lang en ik heb het nu sneller onder controle als ik het op voel komen. Wel wil ik iets van zwangerschaps yoga doen omdat dat je geest ook rust geeft. 
Succes! 

Voor ik zwanger werd had ik ook paniekaanvallen. Ik slikte antidepressiva. Het was bij ons de tweede ronde raak, dus het heeft geen invloed gehad op het zwanger worden. Ik heb me geestelijk super goed gevoeld tijdens de zwangerschap, maar dat kan bij iedereen anders zijn. Ik ben onder controle geweest bij de POP-poli

Wat vervelend dat je last hebt van die paniekaanvallen! Heb je ze vaak? 
Ik had voor de eerste zwangerschap last van paniekaanvallen en verschillende angststoornisen. Op een gegeven moment durfde ik het huis niet meer uit en kreeg ik paniekaanvallen gewoon thuis op de bank. Dankzij een therapie die ik volledig zelf moest volgen voel ik me veel minder angstig. Ook dankzij die therapie kon ik goed omgaan met de zwangerschappen. 
Ik leerde er een heleboel. Onder andere: lief zijn voor mijzelf (vriendschapsmethode), aanvaarden en loslaten (van de angst), leefstijl aanpassen. 
Weet je wat de aanleiding is van je paniekaanvallen? Of komen ze zonder enige duidelijke reden opzetten? 

Wat fijn jullie reacties :)

Ik weet zelf niet goed waar het vandaan komt, ik heb wel therapie gehad, cognetieve gedragstherapie o.a. maar het is waarschijnlijk een samenloop van omstandigheden geweest, overlijden in de familie, werk wat niet lekker liep, etc.

Ze komen overdag soms, vaak als ik me niet op mijn gemak voel in een situatie, en s'nachts wordt ik er wakker van, meestal kan ik het dan wel herleiden naar iets wat overdag gebeurd is.

Ik weet inderdaad dat stress invloed kan hebben op een zwangerschap, en het zwangerworden, dus ik slik meta relax.

Heb ook een tijdje medicatie gebruikt, maar ik ben daar mee gestopt omdat ik merkte dat ik er helemaal door veranderde. Opzich gaat het goed, maar af en toe komen ze soms nog opzetten, zal er waarschijnlijk ook nooit helemaal vanaf komen.

Het vervelendste wat ik eraan vind is dat ik na zo'n paniekaanval vaak eventjes wat down ben en onzeker over een zwangerschap, of ik dat wel kan etc.
Vind het heel fijn om hier even mijn hart te luchten!

Dat down doet het inderdaad met je.
Probeer lekker te gaan wandelen, vooral met dit weer dat doet je dan ook zo veel goeds.
Door te sporten en wandelen wordt er een stofje aangemaakt wat je weer nieuwe energie geeft :)

Voor tijdens de zwangerschap bracht het mij alleen maar veel goeds omdat ik me zo kon focussen op de kleine spruit die aan het groeien was.

Heel veel succes en probeer het zwanger worden ook wat los te laten. Ik weet het, makkelijker gezegd dan gedaan maar ook daardoor kun je jezelf helemaal gek maken.

Hoi Femstra,
Helaas kreeg ik afgelopen jaar een burn out. Paniek/angstaanvallen was het meest voorkomende bij mij gedurende die periode. Heb therapie gevolgd en kreeg medicijnen. Door vele bijwerkingen toch keuze gemaakt om hiermee te stoppen in overleg met arts. Wij hadden onze kinderwens even ‘on hold’ gezet. 2 maanden na stpppen medicijnen bleek ik zwanger: mooiste nieuws in deze periode. Toen mijn grootste wens dus in vervulling bleek te gaan en ik me kon focussen op dit wondertje heb ik nooit meer een paniekaanval gehad (nu 10+3 dus nog steeds onzeker). Elke situatie is anders maar ik hoop dat jij hetzelfde mag gaan ervaren als ik!

heel veel succes.

liefs M

Terug
Bovenaan