pap - uit een pakje of zelfgemaakt?

Ik heb vandaag goed gekeken naar de pak-opties. Ik kolf niet dagelijks en wil niet met opvolgmelk beginnen dus veel opties zijn er niet voor ons. (op water dus) een er zit echt onwijs veel zuiker in. Een van de pakjes zatten eer 71,5 % koolhydraat en niet gespecificeerd  in 'hiervan zuikers'. Andere opties gelukkig iets minder maar ik vind 30% zuiker  ook nog veel aangezien dat  kinderen onder 1 jar zo min mogelijk zuiker en zout mag hebben. Ik doe  dus ook geen ligas of andere koekjes  en ook geen diksap. Celeste vind kamillethee en water leuk genoeg. Ik zou echt graag  pap-recepten willen vinden zonder melk -  Heeft iemand tips?

Mor 74  

Ik denk dat zelf pap koken zonder melk niet gaat lukken. Volgens mij is melk namelijk de basis van elke pap. In alle pak-varianten zit inderdaad (veel) suiker en/of (opvolg)melkpoeder.
Het enige wat je kunt doen is meer melk afkolven en daarmee de Bambix aanmaken. Bambix (vanaf 6 mnd of de variant vanaf 8 mnd of 12 mnd) is gewoon een mengsel van granen, waar nog melk bij moet. Volgens mij verder vrijwel geen suiker of andere toevoegingen. De ouderwetse (volwassen) Bambix bevat sowieso alleen granen en een klein beetje zout. Maar dan moet je kindje wel toe zijn aan die volkoren granen (ik zou die op z ´n vroegst vanaf 10 mnd geven).

Een andere optie is bijvoorbeeld havermout of een andere zuivere graansoort waar je pap van kunt koken (wel weer met melk!). Maar ook daar moet je kindje aan toe zijn. Havermoout vind je in de meeste supermarkten wel en anders moet je eens rondkijken in een reformwinkel.

Succes!

Terug
Bovenaan