Paranoia over eten....Rauwkost, eten jullie dat?

Hoi,hoi,

Ik ben op de een of andere manier een beetje paranoia als het gaat om eten tijdesn de zwangerschap...
Bang dat er ergens een listeria-bacterie op toxoplasmose-parasiet opduikt.
Er werden net broodjes gehaald op mijn werk en ik kreeg een pistoletje gezond, met ham, kaas én RAUWKOST.
Nu las ik laatst op internet dat in rauwkost die niet vers of schoon is ook de listeria-bacterie kan bevatten. En tsja....ik wete natuurlijk niet zeker of die rauwkost op mijn broodje nu wel of niet vers en schoon is....
Heb het er maar af gehaald....maar vind het heel vervelend.
Soms denk ik wel eens dat we tegenwoordig te paranoia zijn als het om eten gaat.
Of niet?

Hoe doen jullie dat met eten? Streng volgens het lijstje? Of nemen jullie het allemaal een beetje met een korreltje zout?

Ben benieuwd.

Liefs, Billie

Goeie smiddags,

Het moet goed gewassen zijn.... aangezien zo'n broodjestent met HACCP (hygiene met betrekking tot  voedselbereiding en verstrekking)  regels werkt zou ik er maar vanuit gaan dat het allemaal goed is.. gewassen en niet te lang laten liggen.. onder de juiste temperaturen etc. Maar je weet het   uiteraard nooit zeker, ik zeg altijd maar het enige wat zeker is in het leven is het feit dat we ooit dood gaan.
We mogen in deze periode zoveel niet... of in beperkte mate... dat het sowieso niet gemakkelijk is om nooit iets verkeerds te eten (onbewust). Je hebt een kans om al die bactierieen te krijgen, maar dat betekend niet dat ze er perse altijd in moeten zitten, toch?  Maar als jij d'r geen goed gevoel bij hebt, vooral niet doen! Je gevoel en gezonde verstand lijken me in deze periode de belangrijkste raadgevers.

Ik zag afgelopen weekend mijn buurvrouw die inmiddels denk ik een week of 20 zwanger is gewoon met haar blote handen onkruid uit de tuin halen. Daar kan ik dan wel met mijn koppie niet bij ...... Maar goed hoe een ieder de regeltjes naleeft moeten ze zelf weten.

Liefs,
Anne

Tja, die regeltjes he. Sommige dingen hou ik mezelf echt strikt aan. Ik heb bijvoorbeeld de kattenbak nog niet aangeraakt het afgelopen half jaar (heerlijk regeltje trouwens hihi). Maar bijvoorbeeld koffie zondig ik wel eens mee. Je mag 2 koppen op een dag, maar als ik toevallig op visite ben ergens, worden het er wel eens 3, maar niet vaak hoor.

Voor de rest, doe ik waar ik me goed bij voel, wat eigenlijk betekend dat ik mezelf zo goed als niets ontzeg (behalve rauwe dierlijke producten natuurlijk), maar wel alles met iets kritischere ogen bekijk voor het in mn mond verdwijnt.

gr. Peet
(28 +4 wk)

Hoi,

Ik ga je natuurlijk niet vertellen dat je het allemaal met een korreltje zout moet nemen... Ik zou het echt niet op mijn geweten willen hebben als je toch een bacterie oploopt!

Persoonlijk eet ik wel gewoon rauwkost, gerookte zalm en andere dingen die nu ineens af en toe opduiken op lijstjes met 'verdachte' etenswaren. In België worden bijvoorbeeld aardbeien afgeraden.... dat heb ik in Nederland nog nooit op lijstjes gezien!
Verder houd ik me natuurlijk wel aan alle dingen die overduidelijk niet goed zijn om te eten of drinken tijdens een zwangerschap en op de meeste lijsten met 'verboden' dingen staan.

Bij broodjeszaken ga ik er eigenlijk ook vanuit dat ze die rauwkost kant-en-klaar in huis krijgen en het dus allemaal hygienisch schoongemaakt en verpakt is... Behalve dingen zoals tomaat en komkommer natuurlijk, maar daar kan denk ik echt niets mis mee zijn?

Groetjes, Michele (28+3 van de 3e)

Weet je wat ik me altijd afvraag? Hoe zijn wij in godsnaam groot geworden? Vroeger waren die regeltjes echt niet zo streng. Oke. Toen aten ze niet van die apparte dingen die wij tegenwoordig wel allemaal eten, maar toch!

Tuurlijk hou ik alles ook wel in de gaten, maar een lekker visje op zijn tijd of af en toe eens een toastje met brie (kijk ik wel op het etiket) of lekker sla bij het avond eten gaat er bij mij echt wel in. En met de rest, wat ik oh zo lekker vind, wacht ik nog wel even en ga wel los als de kleine er is. Ik heb mijn verlanglijstje al doorgegeven voor op mijn kraambed. :) mmmmm ik kijk er nu al naar uit.

Claudia

Haai

het is wel duidelijk dat iedereen er anders mee omgaat! toch wel prettig om te lezen die vele reacties.
ik zelf kijk ook wel uit, maar al wel veel minder dan bij de 1e zwangerschap, de 2e was ik ook al niet zo heel voorzichtig en nu word het steeds makkelijker.
de koffie regel vind ik bv wel onzin maar hou me er aan door cafeine vrije koffie te drinken. i love senseo! haha
mijn moeder dronk enorm veel koffie tijdens mijn zwangerschap en om mij heen zie ik bijna iedere zwangere koffie drinken, of roken! dan denk ik tja het zal allemaal wel meevallen! maar ik wil het niet op mijn geweten hebben!
bij de 1e 2 heb ik amper cola gedronken tijdens de zwangerschap! zou ook niet goed zijn enz. nou nu drink is het wel hoor. niet veel maar toch als ik er zin in heb.
wel kijk ik heel erg goed naar vlees in restaurants of dat goed gaar is. mijn vriend keurt altijd mee! hihi moet er best wel om lachen soms maar ach beter 1 keer te veel kijken he!
nog 3 maandjes en we kunnen weer eten wat we willen!! jammie!!!!!

Liefs Jenny (28 wk en 1 dag)

Hai meiden,

Bedankt voor jullie reacties!

Ik denk dat ik iets te voorzichtig ben. Komt ook een beetje door al die 'bangmakende' lijstjes heb ik het idee. Okee, een rode biefstuk, filet americain en alcohol lijkt me nogal wiedes. Daar begin ik niet aan.
Maar inderdaad, een beetje rauwkost op een broodje gezond, af en toe een bakkie koffie of een toastje supermarkt-brie zal geen kwaad kunnen. Moet me daar maar overheen zetten denk ik.
Al is dat soms  moeilijk. Ik drink namelijk ook vaak cafeine-vrije koffie zodat mijn kindje geen last heeft van de cafeine maar toen zei een kennis laatst dat dat OOK weer niet goed is voor de beeb. En een zwangere vriendin van me kreeg commentaar toen ze een soft ijsje nam.

Het blijft opletten maar ik ga proberen me niet zo druk te maken.
Gevarieerd eten is immers ook gezond toch?

Liefs, Billie

Terug
Bovenaan