Partner heeft moeite met huilende baby..

Hi all,

Wij zijn sinds 6 weken trotse ouders van een dochter. We hebben een erg rommelig begin gehad met een baby die goed 6 uur op een dag kon huilen. Gelukkig wordt dit langzaamaan beter. Echter kan mijn vriend heel lastig rustig blijven wanneer ze huilt. Hij wordt er heel snel geïrriteerd en boos van, waardoor ik eigenlijk altijd degene ben die haar vast heeft en troost en alles op mijn bordje komt. Begrijp me niet verkeerd, hij kan een hele goede papa zijn, hebben ook een peuter rondrennen waar hij heerlijk mee kan spelen. Wanneer ze rustig is gaat het goed, echter is het gelijk raak zodra ze langer huilt weer. Zo ben ik net 1,5 uur in de weer geweest, neemt hij het 10 minuten over en dan moet ik haar alweer terug pakken. Ik word er zelf ook echt heeel geïrriteerd van en zeg dan vaak dat die naar gewoon naar boven moet gaan bvb, "want hier heb ik toch niks aan 'm". Ik probeer hem veel ruimte te geven, ga vaak met beide kinderen naar mijn of zijn ouders, geef hem 's avonds ruimte om te gamen of iets voor zichzelf te doen. Ik geef eigenlijk alle flessen incl. De nacht fles (fles maakt hij wel), maar een avondje lekker in bad gaan voor tijd voor mezelf durf ik gewoon niet, want ik weet dat hij gelijk in z'n emoties schiet zodra ze weer begint te huilen. Ik heb er rustig over proberen te praten met hem: wat kan ik doen? Hoe komt het? Hoe lossen we dit op? Maar er komt niks uit en ook geen oplossing. Ik maak me erge m zorgen hoe het moet als ik weer aan het werk ga en hij zijn papadag heeft met beide kids. Vaker in de irritatie geroepen dat die maar weer fulltime moet gaan werken, ik ga wel 3 dagen werken dan, maar die dag wil die niet opgeven. Op het moment maak ik me vooral zorgen dat hij zo geen band ontwikkeld met onze dochter. Er zijn niet alleen maar leuke momenten met een baby, zeker niet wanneer ze zoveel huilt, maar we hebben er toch samen voor gekozen?

Sorry voor het lange verhaal, moest het ook echt even van me af schrijven. Zijn er meer die dit herkennen en eventueel tips hebben? Het wordt er thuis ook niet veel gezelliger op op zulke momenten haha...

Tips heb ik niet maar het is toch ook zijn baby? Een baby krijg je met z’n 2en hoor en jij bent pas bevallen. Het zou in mijn ogen meer andersom moeten zijn. Dat jij wat meer rustmomenten hebt om goed te herstellen. Je weet nou eenmaal niet wat voor baby je krijgt, veel huilen, goed drinken of juist niet etc. Ik vind dat hij ook wel aan jou mag denken en zich niet moet aanstellen!

Misschien kunnen zijn ouders met hem praten. Of gewoon samen wanneer jullie langs gaan. Soms wanneer iemand iets van een ander hoort maakt het wellicht wat meer indruk. Hopelijk word het allemaal snel beter

Hè, wat lastig voor jullie allemaal.
Allereerst proficiat met jullie dochter. Het huilen staat los van jullie als trotse ouders.
Ik kan me echter wel verplaatsen in hem. Ik ben veel ongeduldiger dan mijn man bij onze dochter. Hij is zoooooo kalm altijd. Alleen, ik kan wel gewoon alle zorg dragen. Ik raak daaromheen vaak chagrijnig. Ook niet heel helpend ?.
Misschien kun je alternatieven bespreken? Kun je haar binnen in de wagen leggen zodat hij die wiegt en jij lekker in bad kunt? Kan hij een koptelefoon opzetten met muziek als hij haar wiegt? Heb je al eens een draagdoek geprobeerd? Misschien werkt dat bij jou en ook bij hem. Dat werkte bij onze dochter echt heel goed. Of slaapt ze wel in de auto, en gaat hij een stuk rijden?
En in hoeverre kunnen jullie goed bespreken dat het huilen niet betekent dat jullie iets verkeerd doen? Misschien heeft hij dat gevoel. Ik voel me vaak een 'slechte' moeder en vind mijn man echt een top vader. En als ik dat loslaat....en ik kan gewoon in de modus zitten dat ik keihard werk als moeder en dat ik zielsveel van haar hou....dan is het niet erg dat ze huilt...of dat ze nog steeds niet doorslaapt....dat ligt niet aan mij...het maakt mij geen slechte moeder.

Ik hoop dat jullie elkaar kunnen begrijpen...waar zijn gevoel vandaan komt. En ik hoop dat jullie misschien middels wat alternatieven toch rust kunnen vinden. Heel veel succes...geduld....liefde...?

Helaas ook geen tips, maar wel veel herkenning!
Mijn vriend kan er ook niet tegen als ons zoontje van nu 5 weken huilt. Hij doet wel steeds meer zijn best om te troosten, maar als het na 5 minuten niet lukt, dan zegt hij dat hij ontroostbaar is. En dat we hem maar gewoon moeten laten huilen.
Zodoende vind ik het ook moeilijk om hem alleen te laten met ons zoontje, omdat ik denk dat hij hem dan maar aan z'n lot overlaat. Dit heb ik ook al uitgesproken. Maar hij draait het dan om en noemt mij een control freak en vindt dat ik los moet laten.

Ik lees dus even mee voor de tips!

@mamavera

Dankje voor je reactie!! Ik probeer me echt in hem te verplaatsen en natuurlijk word ik er ook echt wel eens wanhopig van, maar juist daarom heb ik hem extra hard nodig! Begrijp me ook echt niet verkeerd, het is een super papa voor onze oudste en dat zal bij deze ook am vanzelf wel komen, maar nu heb ik hem even nodig. Wanneer ze rustig is dan blijft ze alleen rustig als je haar vast hebt, in de kinderwagen leggen wordt ze gelijk wakker van. Draagzak hebben we inderdaad geprobeerd! Dat werkte 2 dagen super goed, maar toen was dat ook ineens weer over haha.. Zelf kan ik ook heel moeilijk iets voor mezelf doen wanneer ze zo aan het huilen is. Ik zal nog eens met hem proberen te praten over zijn gevoel erbij.. Dankjewel voor het meedenken en op termijn komt het helemaal goed. We houden zielsveel van elkaar en ons gezinnetje, het is nu alleen even erg heftig!

@flores

Dankjewel voor je reactie! Ik heb het er met zijn moeder over gehad, echter vertelde zij dat zijn vader hetzelfde had. Mijn vriend was ook een huilbaby ?

Ik heb van mijn bevallig eigenlijk bijna niet moeten herstellen, de dag erna deed ik alweer van alles.. Wel een goede tip om er misschien iemand anders bij te halen als het echt niet meer gaat. Dankjewel voor het meedenken!!

@m lies
Lastig is dat he? Een baby van 5 weken/6 weken laat je nog niet doorhuilen vind ik. Ik heb ook echt wel eens dat het even veel wordt en haar even neerlegt, maar ik pak haar gelijk weer op als ik een paar keer adem heb gehaald. Ook word ik niet boos. Mijn vriend legt haar ik de box want “ze wordt toch niet stil” of zegt inderdaad dat we haar maar gewoon boven moeten leggen rn laten huilen tot ze stil is of in slaap valt. Kind is 6 weken, heeft krampen, verborgen reflux en last van wervels door de snelle bevalling. Die laat je niet huilen!

Los van de tips die je al gekregen hebt, is het denk ik ook goed om te kijken waar het vele huilen vandaan komt. Tuurlijk, krampjes horen erbij en een baby moet wennen aan alle indrukken en heeft honger, vieze luier etc.. Maar zo veel huilen als wat jij beschrijft.. Je zou denken dat er dan meer aan de hand kan zijn.

Terug
Bovenaan