Partner wilt inleiden, ik afwachten

Ik vind het lastig om hier advies in te vragen, wil het eigenlijk niet meer aandacht geven, omdat alles wat aandacht krijgt groeit, maar ik krijg het niet uit mijn hoofd.

Mijn vriend kijkt onwijs uit naar de komt van onze kleine. Hij vraagt vanaf week 8 of mijn buik niet groter hoort te zijn, let obsessief of onze voeding ("mag dat wel?") en wilt zo graag de kleine ontmoeten dat hij liever vorige week geboren was ipv bij wijze van morgen.

Samen hebben we ook de hypnobirth cursus gedaan en het bevallinsplan hebben we ook samen geschreven en doorgesproken met de verloskundige.

Nu ben ik 39+3 weken en is hij gister begonnen met het gesprek over eventueel inleiden van de bevalling. Hij vind het een risico om langer dan week 41 te wachten ("waarom worden er meer controles gedaan vanaf deze week week als er geen risico is, ik wil graag elk risico mijden"). Ik ben zelf geschrokken, want ik dacht echt dat we tot week 42 hadden om de bevalling af te wachten.

Nu weet ik niet zo goed wat ik moet doen. Mijn gevoel en instelling staat nog steeds achter het natuurlijk proces afwachten en bij week 42 ingrijpen. Elke interventie is er 1 en onderbreekt mijn natuurlijk proces. Maar daarbij wil ik natuurlijk ook dat hij mijn anker kan zijn tijdens de bevalling en moet hij hier ook achter kunnen staan. Het is natuurlijk ook zijn baby en zijn angst dat er iets mis gaan met die kleine of mij. En als hij zich rustiger en sterker voelt in dit avontuur om ons bij te staan met inleiden vanaf 41 weken, is dat dan beter?

Hi. Ik ben gister gestript.. tot nu toe nog zonder resultaat.. ik heb ook nog de keuze evt vliezen te breken in de hoop dat het vanzelf op gang komt..
Ik zou het per dag bekijken mocht je over de 40 weken heen gaan.. ik ben nu 40+3 en heb al wel een afspraak staan in het ziekenhuis om verder te bespreken mocht ik 41 weken halen.. ik wacht steeds advies van hun/verloskunde af..
Misschien kunnen ze bij jou ook strippen en komt het wel op gang.. dat stelt namelijk niet zo veel voor☺️
Succes!

Heel eerlijk zou ik mijn partner zeggen, dat zodra hij opgeleid is als verloskundige of gyneacoloog, dat je dan graag deze discussie met hem voert maar dat je nu het graag over laat aan de experts. Je verloskundige heeft al veel meer zwangerschappen begeleid en zal je zeker op tijd inleiden mocht daar een reden voor zijn. Extra stress door je partner is het laatste wat jij nu nodig hebt. Tot 42 weken is de normale periode voor een bevalling.

Ik ben ingeleid met 40 weken en de gynaecoloog vertelde mij toen dat ze in dat ziekenhuis nooit langer wachten dan 41 weken omdat de risico's dan een stuk groter worden. Ik vond het ook niet zo'n fijn idee om het 'natuurlijke proces' te verstoren maar achteraf was dit wel het verstandigst. Ik hoop voor je dat het gewoon natuurlijk op gang komt met 40 weken zodat jullie hierin geen keuzes hoeven te maken maar anders zou ik wel bij 41 weken laten inleiden ipv bij 42. 

Misschien heel bot tegenover jouw partner, maar jij bent degene die zwanger is en ik vind dat jij daar het laatste oordeel in hebt. Natuurlijk is het super fijn dat hij zo betrokken is, maar dit is een medische handeling die zeer waarschijnlijk helemaal niet nodig is. Ik begrijp heel goed dat hij en jij natuurlijk ook, de kleine dolgraag willen ontmoeten, maar dat betekent niet dat het proces daarom versneld moet gaan worden. Ik ben met 40+3 bevallen. En bij mij werd toen ook aangegeven dat bij 41 zou worden gekeken of ik in geleid zou moeten worden. Wat was ik trots dat het die avond vanzelf begon. Ik wilde absoluut niet ingeleid worden, tenzij het echt niet anders kon. Nog max 2,5 week wachten en jullie kleintje zal heerlijk in jullie armen liggen.

Lief dat hij zo betrokken is. En ik begrijp ook wel dat hij het spannend vind. Dat is wellicht ook de reden dat hij zich zo opstelt. Misschien kan je hier met hem over in gesprek. Vertel hem dan vooral ook wat dit met jou doet en wat je verwachtingen naar hem zijn.
Een inleiding plannen om je kind eerder te ontmoeten is geen geldige overtuiging. Dat zal ook de gynaecoloog vinden. Het is een medische ingreep. Beseft hij dat?
Vertrouw op je lijf. Je lijf is in staat om zelf aan te geven wanneer je baby geboren moet worden. In sommige gevallen heeft je lijf een zetje nodig. Een normale zwangerschapsduur ligt tussen de 37 en 42 weken. Als de wekelijkse controles gewoon goed zijn en je voelt jezelf ook nog goes, zou ik adviseren om af te wachten. 

Ik zou hem meenemen naar een controle en dan tegen de verloskundige zeggen dat jij en je partner er zo anders over denken.
Er kan nog veel gebeuren in 1,5 week, dus misschien is dit wel helemaal niet nodig.

Ook zou ik tegen hem zeggen dat je er onrustig van word, wat natuurlijk het proces van bevallen niet versnelt.

Ik ben 2 keer ingeleid. De 1e keer met 38,5 omdat ik ziek was. En de 2e keer met 41 weken omdat ik er helemaal klaar mee was.
Beide keren heb ik niet als onprettig ervaren omdat mijn lichaam er al mee bezig was. Ik had al ontsluiting waardoor het proces dus niet enorm geforceerd hoeft te worden.
Wel heb ik mij laten vertellen dat het pijnlijker is omdat je iets vraagt waar je lichaam nog niet aan toe is. Toch vond ik het redelijk te doen qua pijn. Bij de eerste heb ik een morvinepompje gebruikt en bij de tweede kwam die pomp toch echt te laat(of de baby de snel?)

wees eerlijk naar jezelf. Jij moet dit kindje op de wereld zetten. Hij zal er echt wel zijn om je te steunen, ook als je na 41 weken nog wil afwachten.
Veel succes! Nog even en je kindje ligt in je armen!

Je kan je vanaf 41 weken laten inleiden, maar voordat dat gebeurt kun je je ook eerst bijv nog laten strippen. Mijn eerste is met 40+5 geboren en de tweede met 41+3. Iedereen om me heen maakte zich druk bij de tweede omdat ik al over de 41 weken was en ik moest niet te lang meer wachten blablabla. Terwijl ik alleen maar dacht: de eerste is vanzelf gekomen dus hopelijk de tweede ook. En jahoor ze is vanzelf gekomen. Als dat niet gebeurt was had ik met 41+4 een echo en ctg moeten laten maken en daarna gesprek voor inleiden.

De verloskundige houd je goed in de gaten, dus zolang zij het nog niet nodig vind om in te leiden en jij red het ook allemaal nog, dan is er geen reden voor paniek.

Terug
Bovenaan