Partner wilt inleiden, ik afwachten

Ik denk niet dat je partner het zegt omdat hij de baby snel wil zien. Hij heeft het toch over risico's? hij mag er ook vragen over hebben. Ik zou gewoon samen eens over dit onderwerp gaan praten met een verloskundige. 

Het is inderdaad niet voor iedereen verstandig om tot 42 weken te wachten. Maar daar kan een professional veel meer over oordelen in jouw geval.

Persoonlijk zou ik me vanaf 41+0 laten inleiden. Vorig jaar is een groot Zweeds onderzoek uitgekomen, waarbij ze vrouwen volgden tot 42 weken . Dat onderzoek is vroegtijdig afgebroken, omdat ze veel meer complicaties zagen na 41 weken. Nu is Zweden natuurlijk niet 1 op 1 te vergelijken met Nederland, maar het is wel goed om dit te weten als je je keuze maakt.
Verder kun je je inderdaad laten strippen bij 41 weken (of eerder). Ik hoor ook goede verhalen over voetreflexmassage. En ik zou het gesprek met je partner aangaan: waar komt zijn angst vandaan? Helpt het hem misschien als hij elke dag de baby ook even mag voelen ? Wat heeft hij nodig om gerustgesteld te worden.
Ik sta er in dat opzicht precies omgekeerd in tov mijn partner: hijj durft wel tot 42 weken te wachten, terwijl ik dat met deze kennis echt nooit zou doen ;) (mijn eerste is trouwens precies met 41 weken geboren)

Ik ben ingeleid met 39+1. Zou het de volgende keer eerst afwachten. Je hebt gewoon een grotere kans op een weeenstorm en die zijn echt geen pretje.

Het onderzoek in Zweden wat hierboven genoemd wordt, is echt niet te vergelijken met de situatie in Nederland. In Zweden wordt de termijnecho van 9 weken niet of op een ander moment gemaakt, waardoor de zwangerschapsduur veel minder precies bepaald kan worden. De vraag is dus of de vrouwen uit het onderzoek daadwerkelijk 41 weken waren, of misschien wel verder.
Laat je niet bang maken door meningen van anderen, laat je inlichten door je verloskundige, zij heeft er verstand van.

Ik zou het afwachten tot week 41. Hooguit 41.3 zou denk niet langer wachten. Indd ivm risico's en een grote baby die er dan ook uit moet. Maar dit is mijn mening. Doe wat jou het slimste lijkt.

Ik wilde zelf niet wachten tot over de 41 weken. Normaal zouden ze me met 41+3 voor een eerste controle naar het ziekenhuis sturen, maar dat wilde ik met 41. Dan begreep ze en was geen probleem. Uiteindelijk met 40+5 gewoon spontaan bevallen.
Je kunt dit zeker met je verloskundige bespreken. Vragen hoe hun erin staan en vragen wat de opties zijn. Bij ons deden ze bijvoorbeeld niet strippen, maar misschien doen zij dat wel.

Ik snap de reacties van velen wel dat het jou lichaam is en jij moet beslissen, maar er zit misschien ook wel gewoon een stukje angst bij hem. Ik zou er samen gewoon goed over praten, desnoods met de verloskundige. Zodat hij ook die kant kan horen en jullie samen eruit kunnen komen.

Spannend hoor! Mijn man was ook zo nieuwsgierig!

Ik dacht eerst ook dat ik tot 42 weken door nog lopen. Uiteindelijk met 41 weken een poging gedaan om te strippen en daarna direct doorverwezen naar het zkh om te kijken of het strippen daar zou lukken. Dat lukte niet dus gesprek met de gynaecoloog en zij adviseerde ons om me te laten inleiden. Dit advies gaven ze omdat uit onderzoek bleek dat langer doorlopen vaker voor complicaties zorgden. Ik wilde eerst ook de natuur zoveel mogelijk haar gang laten gaan... Maar na dit informatieve gesprek de dag erna me in laten leiden. Ik vond het fijn om met een professional te spreken en daarna samen met mijn man een gefundeerde keuze te kunnen maken.

En... ben je inmiddels al bevallen of zit de baby nog veilig binnen? 

Ik begrijp dat het ook zijn baby is, maar ik zou lekker naar de verloskundige of de gyn luisteren. Leuk dat hij iets wil, maar jij moet het uitvoeren. Ik zou ook de natuurlijke bevalling af willen wachten. Ik ben nooit bevallen, maar ik heb een beetje het beeld erbij dat het bij inleiden alleen maar veel langer duurt allemaal en het meer pijn doet. Hij hoeft de pijn niet te dragen en heeft makkelijk praten. 

Terug
Bovenaan