Parttime werken of stoppen met werken??

hoi,

Ik ben inmiddels van mening dat je dit pas in kunt schatten als je eenmaal een kind hebt en aan het werk bent, dus zelf ervaren hebt. Maar helaas...we moeten al voor de baby geboren is aan onze werkgever doorgeven hoe veel we willen werken.
Ik werkte voor mijn dochtertje (nu 2 jaar) 40 uur verdeeld over 4 dagen plus weekenddiensten, nachtdiensten en inval voor vakanties.
Na haar geboorte ben ik 3 middagen gaan werken (andere werkgever).
k heb er nog steeds een beetje moeite mee, de uitdaging is veel minder. Maar het kwam allemaal zo uit, we zijn verhuisd net na haar geboorte.
Inmiddels ben ik er wel achter dat het voor mijn dochtertje prima is zo.
En wat denk je van de rest: Ik ben nu zwanger van de tweede. De ene week moet ik naar de verloskundige, de volgende keer is het CB voor mijn dochtertje aan de beurt.
Nu is ze scheel, ik heb gelijk al 3 afspraken in het ziekenhuis staan....
En dan heb ik het nog over een gezond kind. Moet je nagaan dat er een keer echt iets is. dat is allemaal heel lastig om te combineren met bv meer dan 3 dagen per week werk.
En heb je bv een baas waar je tegen kunt zeggen; sorry het kdv belde, mijn kindje heft 38,5, ik moet ze gaan halen...

groeten Elke

Hallo,

Ik denk dat iedereen hierin zijn nieuwe ritme moet zien te vinden. We plannen het allemaal wel van te voren (moet ook), maar we moeten maar afwachten hoe dit in de praktijk gaat lopen.

Wij hebben het volgende plan bedacht: Mijn man en ik werken nu beiden fulltime. Dit gaat, na mijn verlof  terug naar 32 uur. Zo hebben we ieder een dag. Dan komen mijn ouders nog een dag en hebben we voor de overige twee dagen het kinderdagverblijf.

We zijn al wezen kijken daar en ik heb er een heel goed gevoel bij (nu hij nog veilig in mijn buik zit). Mijn man verheugd zich al helemaal op "zijn" dag met de kleine. En ook huishoudelijke taken zijn goed verdeeld.

Als blijkt dat 32 uur voor mij teveel is (of voor mijn man), dan gaat een van ons ouderschapsverlof aanvragen. Helaas heeft dat wel een financiele consequentie, dus of dat mogelijk is valt nog te bezien.

Hoi,

Ieder moet doen waar die zich prettig bij voelt. En mijn tip: als je eenmaal een keuze gemaakt hebt af en toe eens bespreken thuis of het nog steeds de juiste keuze is, voor je kind, jezelf en je partner. Zo niet dan kijken of je het aan kan passen.

Mijn man werkt 38 uur en ik 36 uur. Iedere week ben ik 1 dag vrij en mijn man om de week. Daarnaast past mijn moeder 1 dag in de week op. Stijn gaat de ene week 2 en de andere week 3 dagen met veel plezier naar de creche. Hij is bijna 4 en gaat dan naar school. De eerste 2 jaar heb ik ouderschapsverlof opgenomen en 32 uur gewerkt.

Wat wel een gevolg is als je veel uur werkt, is dat je vrije tijd het liefst wil besteden aan je kind. Alleen de avonduren (als Stijn slaapt) heb je dan om andere dingen te doen (sporten, afspraakjes).  Huishoudelijk werk heb ik uitbesteed. Koken doen mijn man en ik samen.

Inmiddels ben ik zwanger van de tweede en op dit moment zie ik geen reden om in onze keuze iets te veranderen. Wel wil ik langer zwangerschapsverlof opnemen. Stijn heb ik bij 3 maanden voor het eerst naar de creche gebracht en dat vond ik helemaal niets. Ze zijn dan nog zo  klein.    

Succes met het maken van je keuze!

Groet
Lies

Hai,

Ik ben 3 dagen gaan werken en mijn man 4 en we hebben 2 dagen oppas geregeld. Dit voelt voor ons fijn want het is al genoeg heen en weer geren die 2 dagen dat we samen werken. Als ik nu naar Mette kijk is 2 dagen de deur uit echt genoeg voor haar. 3 dagen van huis zou teveel voor haar zijn en 2 is net goed. Ik neigde erg naar thuis blijven toen ik moeder werd en financieel kon dat ook maar nu zie ik werken echt als een cadeautje! Heerlijk even ontspannen en met andere zaken bezig zijn. Ik zou niet volledig thuis willen zijn mits mijn kids me nodig hebben natuurlijk want dan is de keuze snel gemaakt!

gr.Ing

Na de geboorte van de oudste ben ik 3 dagen blijven werken.
Hij ging toen ook die 3 dagen naar het kdv en dat vond ik persoonlijk eigenlijk teveel.... toen de jongste zich aandiende heb ik mijn hele verlof getwijfeld wat te doen. Stoppen of blijven werken en dan 2 kinderen naar het kdv brengen. Was er nog niet uit, dus eerst nog vakantiedagen er achteraan geplakt en uiteindelijk besloten te stoppen met werken en voor mij geeft dit heel veel rust, net als voor de kinderen.

Inmiddels ben ik zwanger van de 3e en tegen de tijd dat hij/zij de kleuterklassen door is wil ik weer aan de slag. Tijdens die kleuterschool periode lekker mijn kennis weer wat bijspijkeren en om me heen kijken wat er is qua banen.

groetjes,
Marije

Hoi Dames,

Hier een thuismama to be haha
Ik ben al een tijdje thuis en blijf na de bevalling ook thuis, bevalt dit niet ga ik een partime baantje zoeken, maar denk dat ik het heerlijk ga vinden.
Merk nu ook dat zwanger zijn en thuis zijn ook zijn voordelen heeft moet ik zeggen, maar het is wel luxe en dat besef ik ook!
ben wel benieuwd hoe het straks allemaal gaat zijn met zo'n klein meisje om voor te zorgen, kan me daar helemaal nog niets bij voorstellen, blijft een raar idee haha
maar kan niet wachten!!

liefs daantje

Hi.
Als ik had kunnen stoppen met werken dan had ik dat het liefst gedaan,
maar dat gaan we niet redden.
Ik zorg voor t grootste inkomen en ben gek op mijn baan, mijn verloofde houdt niet echt van zijn werk en zou graag minder willen gaan werken, ziet het thuisblijven als zijn nieuwe uitdaging en heeft daar zin in.
Mijn schoonouders gaan een dag minder werken.

Ik denk er zelf over om vier dagen te gaan werken, ben er nog niet uit...

Natalie

He... De eerste huispapa op dit forum. Fijn dat die er ook nog zijn. Bij de meesten gaat het toch steeds over de mama die minder gaat werken of helemaal stopt. Ik mis in veel verhalen toch de papa. Die mag op zondag het vlees komen snijden?

Nu moet ik eerlijk zeggen dat bij ons ook het grootste inkomen van mijn man komt en dat hij dus ook degene is die het eerste meer moet gaan werken als eea financieel niet haalbaar blijkt. Maar we vinden het allebei ook heel belangrijk dat hij ook thuis zijn aandeel levert. En hij heeft ook heel veel zin in zijn papa-dag.

Terug
Bovenaan