Eind mei/begin juni 2025 ben ik gestopt met de pil. Er kwam geen cyclus op gang. Na een gesprek bij de huisarts in september, ben ik doorverwezen naar de gynaecoloog. Bij het maken van een inwendige echo kwam er naar voren dat ik PCOS heb. In november 2025 ben ik begonnen met een kuur provera, maar daar reageerde mijn lichaam niet op, waarschijnlijk door een dun baarmoederslijmvlies. Omdat het slijmvlies dun was, mocht ik wel starten met de letrozol tabletjes. Deze heb ik per maand mogen opbouwen, van 2,5 naar 5 en vervolgens 7,5 mg. Alle drie de keren was er geen respons. Ook niet op de provera kuren tussendoor.
In maart 2026 heb ik mogen starten met FSH injecties (ovaleap). Tijdens de eerste ronde (gestart met 1 week 50 EH, daarna een week 62,5 EH) was er geen resultaat. Mijn lichaam reageerde daarna eindelijk wel een keertje op de provera kuur, waardoor ik op dag 3 van de bloeding mocht starten met de dosering van 75 EH. Na een week spuiten, volgde een controlemoment. Er was reactie, maar te veel. Er waren 4 follikels die groter aan het groeien waren, waardoor ik deze ronde heb moeten stoppen. Om overstimulatie te voorkomen, ben ik de ronde daarop gestart met opnieuw eerst een week 50 EH te spuiten. Omdat er bij de eerste controle nog geen reactie te zien was, mocht ik in de tweede week ophogen naar 62,5 EH. Vijf dagen later volgende het tweede controlemoment. Er was 1 follikel gaan groeien. Echter gingen mijn partner en ik allebei op dat moment een paar dagen los van elkaar op vakantie met vrienden/vriendinnen. Om te voorkomen dat de follikel zou doorgroeien en wellicht een cyste zou gaan worden, mocht/moest ik toch de ovitrelle injectie zetten. Niet omdat we deze cyclus als een kans konden gebruiken, maar vooral om te kijken of ik dan twee weken na de injectie een menstruatie zou krijgen (omdat de follikel niet bevrucht zou gaan worden). Helaas bleef na twee weken een menstruatie uit. Het ziekenhuis vermoedt dat de follikel niet gesprongen is (misschien toch nog te klein) of dat mijn slijmvlies te dun was om af te stoten. Voor het starten van een nieuwe ronde, heb ik nu de afgelopen dagen opnieuw een provera kuur geslikt. Gister bleek bij een controlemoment dat mijn slijmvlies nog steeds dun is, dus de verwachting is niet dat ik deze week nog ga bloeden. Wanneer ik niet ga bloeden, mag ik aanstaande vrijdag weer starten met een nieuwe cyclus spuiten. We starten dan met 62,5 EH.
Zijn er meer vrouwen die een soortgelijk proces hebben meegemaakt en die zich herkennen in dat hun lichaam de ene keer wel reageert op provera en de andere keer niet? Mijn lichaam lijkt dus wel te reageren op de FSH injecties, al is dit elke keer ook verschillend.
Succes verhalen zijn van harte welkom, want ondanks dat we nu ‘pas’ een jaartje bezig zijn (en dus eigenlijk helemaal nog geen een echte kans hebben gehad), moet de hoop en positiviteit soms uit mijn tenen komen Er is nog zoveel mogelijk in de medische wereld, dat snap ik echt, maar alles begint met een eisprong!
In maart 2026 heb ik mogen starten met FSH injecties (ovaleap). Tijdens de eerste ronde (gestart met 1 week 50 EH, daarna een week 62,5 EH) was er geen resultaat. Mijn lichaam reageerde daarna eindelijk wel een keertje op de provera kuur, waardoor ik op dag 3 van de bloeding mocht starten met de dosering van 75 EH. Na een week spuiten, volgde een controlemoment. Er was reactie, maar te veel. Er waren 4 follikels die groter aan het groeien waren, waardoor ik deze ronde heb moeten stoppen. Om overstimulatie te voorkomen, ben ik de ronde daarop gestart met opnieuw eerst een week 50 EH te spuiten. Omdat er bij de eerste controle nog geen reactie te zien was, mocht ik in de tweede week ophogen naar 62,5 EH. Vijf dagen later volgende het tweede controlemoment. Er was 1 follikel gaan groeien. Echter gingen mijn partner en ik allebei op dat moment een paar dagen los van elkaar op vakantie met vrienden/vriendinnen. Om te voorkomen dat de follikel zou doorgroeien en wellicht een cyste zou gaan worden, mocht/moest ik toch de ovitrelle injectie zetten. Niet omdat we deze cyclus als een kans konden gebruiken, maar vooral om te kijken of ik dan twee weken na de injectie een menstruatie zou krijgen (omdat de follikel niet bevrucht zou gaan worden). Helaas bleef na twee weken een menstruatie uit. Het ziekenhuis vermoedt dat de follikel niet gesprongen is (misschien toch nog te klein) of dat mijn slijmvlies te dun was om af te stoten. Voor het starten van een nieuwe ronde, heb ik nu de afgelopen dagen opnieuw een provera kuur geslikt. Gister bleek bij een controlemoment dat mijn slijmvlies nog steeds dun is, dus de verwachting is niet dat ik deze week nog ga bloeden. Wanneer ik niet ga bloeden, mag ik aanstaande vrijdag weer starten met een nieuwe cyclus spuiten. We starten dan met 62,5 EH.
Zijn er meer vrouwen die een soortgelijk proces hebben meegemaakt en die zich herkennen in dat hun lichaam de ene keer wel reageert op provera en de andere keer niet? Mijn lichaam lijkt dus wel te reageren op de FSH injecties, al is dit elke keer ook verschillend.
Succes verhalen zijn van harte welkom, want ondanks dat we nu ‘pas’ een jaartje bezig zijn (en dus eigenlijk helemaal nog geen een echte kans hebben gehad), moet de hoop en positiviteit soms uit mijn tenen komen Er is nog zoveel mogelijk in de medische wereld, dat snap ik echt, maar alles begint met een eisprong!