Perineumolie van Weleda

Hallo, ik ben 35 weken zwanger en aangezien ik er alles aan wil doen om te voorkomen dat ik ingeknipt wordt tijdens de bevalling heb ik gister perineumolie van Weleda gekost. Na lezing van de bijsluiter gelijk geprobeerd. Het is de bedoeling dat je de olie op je duim aanbrengt en ongeveer 3 cm diep je schede ingaat en met ronddraaiende bewegingen de binnenkant masseert, gedurende 10 minuten. Dit was met mijn buik een enorme gymnastiekoefening en bijna onmogelijk. Als afsluiting moet je je perineum masseren. Met als gevolg, de hele nacht wakker gelegen met een soort "menstruatiepijn-kramp" (ik was bang dat de weeen al begonnen waren.Voordat ik mijn volgende massagesessie ga starten hoop ik advies van anderen te krijgen die deze olie ook gebruiken? Zijn er meer tips om de knip te vermijden?
Ben benieuwd naar julie reacties, groetjes Bloem

Hallo Bloem
Ik denk dat anoniem het niet zo heel erg bij het verkeerde eind heeft. Des meer je ontspannen bent des te makkelijker kom je in een roes en kan je je overgeven aan de bevalling en dan krijgt het meer ruimte. Wanneer je erg gespannen bent dan verkramp je meer en zal je sneller ingeknipt moeten worden. Ze zeggen ook vaak dat wanneer je zwangerschapsbegeleiding hebt gehad je weet waar je aan toe bent en dat het dan beter gaat. Wat betreft je middel heb ik geen idee wat het is.

Echt veel kun je er niet tegen doen. Wellicht een warm washandje ertegenaan houden op het moment dat het hoofdje staat, maar op dat moment denk je daar echt niet aan. Er wordt echt niet te snel geknipt (en zeker niet als je je angst kenbaar maakt). Geknipt wordt er pas als je kindje wat sneller geboren moet worden of om te voorkomen dat je uitscheurt (en dan bedoel ik een flinke ruptuur). En dan ben je verder van huis. Maar als het zover is, maakt het je niks uit wat er gebeurd en mocht er geknipt moeten worden, je voelt er niks van. Ik geloof overigens niet dat zwangerschapsbegeleiding daar iets mee te maken heeft, meer de zwaarte van de bevalling, want op het moment dat je je knipt wilt voorkomen, denk je echt niet aan die oefeningen die je geleerd hebt, dat is gewoon je intuitie.

een heleboel hangt af van de handigheid van degene die je bevalling begeleidt. Vraag maar eens hoe vaak hij/zij inknipt. Er zijn enorme verschillen tussen hulpverleners zonder dat daar aanwijsbare resultaten tegenover staan.
De truc met het washandje is prima. De warmte helpt het perineum te ontspannen en beter te doorbloeden waardoor je minder kans loopt op inscheuren. Doe het ook een beetje op je gevoel. Vrouwen die dreigen in te scheuren houden vaak even in. Maar ik zou niet graag de verloskundigen en verpleegkundigen de kost geven die dan heel hard roepen: doorpersen! Dus overleg van te voren hoeveel mensen zich ermee gaan bemoeien en of het mogelijk is dat je het op jouw manier doet.

Ik heb staan twijfelen bij het schap met de Weleda producten... Ik wilde ook bijna de Perineumolie kopen, maar heb dat uiteindelijk toch niet gedaan. Ik vond het idee dat je dat binnenin moet inmasseren ook niet echt een lekker vooruitzicht. Het is een vrij nieuw product volgens mij, dus ik weet niet of je veel reacties zult krijgen van mensen die het al gebruikt hebben! Wel staat Weleda natuurlijk goed bekend, dus wie weet helpt het inderdaad iets om de huid voor te bereiden op extreme rek!
Ik denk alleen dat ik na jou verhaal hierover toch maar de truc met het washandje ga proberen!

Succes en groetjes, Michelle

Als eerste heel erg bedankt voor jullie reacties. Ik zit op cursus zwamgerschapsyoga en dat helpt ook wel om meer ontspannen naar de beavlling toe te leven. Dat warme washandje vind ik net als Michelle ook een hele goede tip (bedankt vroedvrouw!), ik zal het ook nog met mijn verloskundige bespreken. Mijn massagesessies met de Weleda-olie ga ik niet voortzetten, lijkt me ook lekker om te gebruiken als huidolie. Verder wil ik proberen de weeen zoveel mogelijk in bad op te vangen, dat verweekt de boel 'van onderen' wellicht ook enigszins. Bij de bevalling laat ik naast de verloskundige alleen partner aanwezig zijn, zodat ik me zoveel mogelijk op mezelf kan richten. Na de geboorte, zal ergens midden juli zijn, zal ik verslag doen! Groetjes Bloem

Terug
Bovenaan