persen...

Hallo,
Ik woon in het buitenland en hier heb je dus geen zwangerschapsgymastiek etc. waar je leert puffen enzo.
Heeft iemand voor mij tips hoe je het beste moet persen, of is dat een gekke vraag en gaat dat vanzelf op dat moment?
Ik heb al wel een beetje gelezen hoe ik de weeen moet wegpuffen.
Mijn gyneacoloog zegt dat hij op het moment zelf wel voor zal doen hoe het moet maar dat geeft niet zoveel gerustheid aangezien het elk moment kan gebeuren.
Bedankt alvast voor de reacties!

Je kan echt gerust je bevalling ingaan. Ik heb ook geen cursussen gehad en ben ze prima doorgekomen. Het is je instinct op dat moment. Dus geloof je gynaecoloog maar. En mocht je even 'de tel kwijt zijn', dan wordt je echt wel geholpen door de verpleegkundige o.i.d. Succes.

Persen: kin op je borst, grote hap lucht nemen en je buik naar onder duwen, alsof je moet poepen.
Als het goed is geeft je lichaam het zelf aan en kun je niet anders dan meepersen, maar bij de eerste had ik geen goede persweeën en dan vertelt je lichaam dus echt niet waar het mee bezig is.

En vraag 1 of 2 mensen (bijv. je partner) om je benen voor je omhoog te houden. Je moet zelf ook wel onder je knieën vasthouden, maar het scheelt energie als je niet zelf omhoog hoeft te houden. Die energie kan je dan weer voor het persen gebruiken (en heb je ook echt nodig!).
Bij mij werden m'n benen ondersteund bij m'n voeten (kon ik tegen af zetten) door de kraamhulp en mijn man!
En vergeet inderdaad niet die hap lucht te nemen, maar niet meteen weer uitblazen, maar juist binnen houden.
En nog een tip: klem je kaken NIET op elkaar (kost ook weer te veel energie), maar houze losjes, een beetje open. Duw evt. je tong tegen je verhemelte, dan hou je je mond automatisch in de juiste stand. Dus probeer dat te ontspannen (voor zover je daar nog aan kan denken).

Denk er aan: alles wat je aanspant kost energie. Die energie heb je nodig om alle kracht met je buik te zetten.

Veel sterkte!
Groeten van Marieke

Nog een tip: probeer geen geluid te maken bij het persen, dat is alleen maar verspilling van energie.
En probeer inderdaad je gezicht zo ontspannen mogelijk te houden, want als je daar ook gaat aanspannen gaat een deel van de druk die je wilt zetten omhoog (en daar heb je er niets aan en bovendien zie je er dan na de bevalling niet uit met gesprongen bloedvaatjes in je ogen en zo).
Tot slot: tijdens de perswee moet je alles geven: persen, even nieuwe lucht ademen en opnieuw persen, meestal 3-4x per perswee. Als de perswee over is, gebruik de tijd tot de volgende perswee om even bij te komen. Let vooral ook op spanning in je bovenbenen (daar kan je partner ook goed op letten): zet je benen even ontspannen terug in bed en/of laat ze even masseren tussendoor, dan heb je minder kans dat ze gaan verkrampen.
Onze yoga-lerares hamerde daar nogal op, dus het zal wel belangrijk zijn (of ze heeft zelf destijds veel kramp gehad, dat kan natuurlijk ook)

Groeten,

N.

Ik ben dus nog nooit bevallen, maar ik kan je wel vertellen wat wij op de gym hebben geleerd: dat je eerst (in het allerbegin) je kan proberen te ontspannen door door je neus in te ademen en langzaam door je mond uit. Hoe verder je komt hoe moeilijker dat wordt dus dan wordt het door mond in en uit. Als je nog verder bent kun je gaan puffen, door mond in en in kleine stootjes uitlaten. Of je nu 3,4 of 5 keer pffff doet tijdens het uitademen, dat maakt helemaal niet uit. Je moet doen wat in je opkomt. Dan als laatste kun je nog ' hijgen' diepe hap lucht in en hijgen maar, maar dat mag je schijnbaar niet constant doen want je wordt er duizelig van. Verder zullen ze je er ook wel mee helpen. Volgens de mevrouw die onze gym begeleidde is het vaak zo dat je tijdens de bevalling heel wat anders doet dan dat je geleerd hebt tijdens gym.

Jammer dat er geen gym is waar jij woont want ik heb daar enorm veel geleerd. Het is tegenwoordig ook meer zwangerschapsbegeleiding, er wordt meer besproken dan dat er lichamelijke oefeningen worden gedaan.

Het gaat je vast lukken tijdens de bevalling, waar het om schijnt te gaan is dat je zoveel mogelijk probeert te ontspannen. Dat ga ik dus ook proberen, maarja we zien wel hoever we komen.

groetjes, Jane

Rustig blijven, in jezelf keren en naar de verloskundige luisteren. Ik heb een prima bevalling gehad en ben 2 x op yoga geweest. Achteraf had ik het niet nodig gehad. Succes!

Terug
Bovenaan