Pestgedrag

Mijn kind is 10 jaar en in zijn klas zitten een aantal rot kinderen. Ze schoppen tegen zijn stoel, onder de tafel stiekem, duwen hem en als hij dan iets terug doet dan ziet de juf dat net. En dat andere dus niet. Hij zegt dan wel die en die deed schopt me maar toch is hij de kwade peer. Ziet een juf dit nou echt niet. Een aantal kinderen is een kliek en jut andere op om ook dit te doen. Mijn kind laat niet over zich heen lopen en slaat/schopt dan terug. Maar toch is hij de kwade Pier. Hoe los je dit op.
Groetjes marie

Oei herkenbaar! Mijn oudste van 9,5 is ook altijd de sjaak. Slikt heel lang getreiter tot hij ontploft en ja dat valt op!
wij zijn in gesprek gegaan met de juf en dit herhaaldelijk tot we verbetering zagen.
sterkte!

Soms ziet een juf dit niet idd. Jouw kind is eerlijk en doet niets achter iemands rug om, de pesters zijn juist wel gehaaid en sneaky. Bespreek dit met je juf! Het is van de zotte dat de pesters gelijk krijgen.

Bedankt voor de reactie's
wat ik ook naar vind is dat een kind zomaar gaat schoppen en tegen een stoel duwen. Dat ene kind speelde hij zelfs weleens mee en is bij ons thuis geweest. En dat een paar kinderen dan zoveel macht hebben dat ze andere zo kunnen opstoken dat ze dus ook het bij hem gaan doen, omdat ze weten dat hij dan de schuld krijgt. Alleen hij vertrouwd de juf nu niet meer. Ze gelooft hem toch niet als hij er wat van zegt.
tevens haat ik pesten. Ik begrijp het gewoon niet. Mijn kind is niet raar, te dik, of iets dat Pestgedrag zou oproepen. Zelfs als hij speelt met een jongetje dan gaat dat een tijd goed tot een ander vriendje zo een kind het verbied en dan stoppen ze met afspreken. Zo beïnvloedbaar. 
Wat willen ze van hem. Behalve dus via nog gedrag zijn aandacht vragen?

Ik ben in totaal 4 jaar gepest, mijn moeder wist maar een fractie van wat er aan de hand was...
een kind hoeft niet anders te zijn om gepest te worden, het kan ook aan andere dingen liggen: goede resultaten, papa en mama hebben een mooiere auto dan die van de pesters if tegenwoordig het type telefoon....
pesten wordt leuker als de pesters een reactie krijgen. In dit geval terug schoppen en hem de schult laten krijgen, in mijn geval huilend naar huis.
 Praten klinkt leuk maar heeft bij mij het tegenovergestelde bereikt...
uiteindelijk ben ik er sterker van geworden en heb genoeg dierbare vrienden, maar wat had ik graag gewild dat mijn ouders inzagen hoe erg het echt was en me naar een andere school hadden gestuurt.
ik zou zeggen, goed met je zoon praten, niet 'we moeten praten' maar ongedwongen tijdens het kijken van een filmpje ofzo. Is dit het of is er meer en dan ingrijpen: aanspreken van ouders of richting een directeur 
succes!

Mijn zoon was ook altijd de Sjaak. Kreeg overal de schuld van’ kreeg klappen op school met als gevolg een tand eruit geslagen (op het schoolplein) uitgescholden met K-woorden en de pestkoppen voerden wat uit en mijn zoon kon er voor op draaien. Toen ik met hun ouders ging praten’ kreeg ik de week erop ook elke dag een ei tegen mijn raam. En heb er aangifte van gedaan (maar gebrek aan bewijs) dus tja. Eenmaal de zomervakantie aangebroken gingen we op vakantie 2 weken naar Griekenland. Voor de zekerheid camera’tje opgehangen en eenmaal weer terug lag er een brief of ik met mijn 9-jarige zoon op het politiebureau wou komen. Dus tja wist niet waarom maar toch maar ff melden. Het bleek dat er hier in de buurt 5 ramen waren ingegooid’ meerdere eieren tegen ramen waren gegooid en autospiegels eraf getrapt en de jongens hadden gezien dat mijn zoon dat had gedaan ? Ik kon aantonen dat we in Griekenland waren 2 weken lang via het reisbureau met het vliegtuig. En op mijn camera stonden de pestkoppen ook duidelijk in beeld. De pestkoppen staan nu onder onder toezicht van de jeugdzorg en 2 van de 3 pestkoppen zitten ook op speciaal onderwijs. Mijn zoon gaat eindelijk weer met plezier naar school. Maar destijds was mijn zoon nog maar net 9 gruwelijk gewoon’ pestprotocol moet veel beter.

Ik werd zelf op die leeftijd ook gepest heb in groep 8 zelfs met 1 april jeuk poeder in mijn oog gekregen lerares zag niet eens dat ik tranen in me ogen had. Mijn school deed er niks tegen. Maar toen mijn halfzusje werd gepest (was 15 jaar geloof ik) eerst vertelde mijn moeder mij niks maar ik zag aan haar dat er wat was ze vertelde me dus dat mijn zusje gepest werd. Ik werd best kwaad ik ben naar school gegaan ik heb haar opgehaald (stiekem ook een verrassing voor haar) toen ze bij mij stond keken de pesterd haar vies aan maar toen zagen ze mijn boze blik en hebben haar nooit meer gepest. En ja ik ben de oudste van de 2 maar door get zelf meegemaakt te hebben weet je wat je moet doen eb ook als ouders weten jullie wat er te doen staat ik zou zeggen praat met de ouders er over luisteren hun niet dan de leraar luistert die niet ja jammer maar dan ga je naar diricteur en die luistert vaak wel naar jullie verhaal en ook vaak dat van het kind. En dit is iets wat ik zelf ook zou doen.

Pesten is heel heel erg voor kinderen. Wat vervelend dat je zoontje hieronder moet leiden. Hij is ervan afhankelijk dat volwassenen ingrijpen en hem beschermen. Ik zou aan de bel blijven trekken op school, de ouders van de pesters betrekken en als het niet serieus genoeg genomen wordt dat het verbeterd misschien een andere school overwegen. Om te zorgen dat ze jou en je kind serieus nemen is het wel belangrijk dat je zelf ook open blijft staan voor wat jullie kunnen bijdragen, zodat je niet alleen met je vinger naar anderen wijst, ookal sta je daarin misschien 100% in je recht. 
Overleg met de juf wat jij kunt doen om de situatie te verbeteren. Overleg wat je zoontje kan doen. Overleg wat ZIJ kan doen, wat de school kan doen, wat de ouders van andere kinderen kunnen doen en wat de andere kinderen kunnen doen. Iedereen moet bijdragen en meewerken aan een veilig klimaat.
Succes!

Terug
Bovenaan