Ik ben 2 jaar geleden een project gestart om kinderen te helpen die gepest worden. En geloof me, clichés zijn echt niet waar. Het zijn stuk voor stuk lieve, slimme en vooral normale kinderen. Wat het voornaamste probleem is dat kinderen die gepest worden last krijgen van hun zelfbeeld en dit ook gaan uitstralen. Als iemand jou vertelt dat je een lelijke neus hebt, ben je misschien even beledigd, maar als dit door meerdere mensen jou herhaaldelijk zeggen dat dit zo is, dan ga je aan jezelf twijfelen. Kinderen zijn hier nog zoveel gevoeliger voor. Ze praten hier niet direct over en zullen laten lijken alsof ze er goed mee om kunnen gaan, maar andere kinderen voelen de onzekerheid haarfijn aan.
Wat ik in mijn project als focus had, was werken aan het zelfbeeld. Dit is zo'n ontzettend sterke buffer tegen pestgedrag. Als het kind oprecht voelt dat wat pesters zeggen niet correct of relevant is, dan zal dit ook minder impact hebben en minder escaleren. Het klinkt bijna alsof ik het slachtoffer de schuld geef, maar dit bedoel ik zeker niet. Het enige wat mogelijk is, is je kind weerbaar maken tegen pestgedrag. Wat nou ik heb een grote neus? Ik ben toevallig wel het allerbest in rekenen! Of: ik heb dan misschien een grotere neus dan jij, maar ik ben wel veel liever dan jij. En dat is veel belangrijker.
Ik wens jullie en de kinderen het beste toe!