Pethidine nee / ruggenprik ja : mag dat?

Ik heb beiden gehad. Na 15 uur weeen om de paar minuten kreeg ik ook Pethidine. Mijn weeen waren enorm sterk en snel op elkaar, maar de ontsluiting bleef maar hangen. Ik heb ervaren dat de Pethidine erg weinig uithaalde. Ik ben er verder ook niet vaag van geweest, 1 x merkte ik dat ik even een dubbele tong kreeg, eenhalve minuut en toen was het weer weg. Bizar he, hoe dat veel kan verschillen van persoon tot persoon. Na nog eens 2 uur heb ik alsnog een ruggeprik gehad. Deze verdoofde ook zeker niet alles (had ik wel verwacht, dus dat viel tegen), maar het hielp wel de scherpe randjes er af halen. De ontsluiting kwam toen toch op gang en na nog eens 3 uur werd de ruggeprik verwijderd en kon ik persen. Helaas had ik dan geen persweeen, dat is denk ik door de ruggeprik. Uiteindelijk is onze schoonheid op eigen kracht en met hulp van een knip ter wereld gekomen. Ik zou het volgende keer weer eerst zelf proberen, maar als t weer lang duurt ben ik ook geen tegenstander van pijnstilling.

Maar je kunt idd. zelf aangeven wat je wel en niet wilt en ik weet dat er meer zijn die Pethidine weigeren door eerdere slechte ervaringen.

gr.
Wenser

Hi M,

Laat het in ieder geval in je dossier opnemen. Maar houdt er rekening mee dat een ruggeprik ook niet zaligmakend is.
Ook bij een ruggeprik kan de werking niet helemaal goed zijn en kan je dus ook nog pijn hebben. Dit weet ik niet uit eigen ervaring (ik kreeg wel pethidine en die nam de piek weg), maar wel uit ervaring van een vriendin. Bij haar vielen ook alleen de pieken weg. Ze bleef wel pijn houden. Bereid je daar ook op voor.

Vertel je gyn dat je die pethidine niet wilt en laat hem of haar dat opschrijven. Dat scheelt een hoop discussie.

Boven alles hoop ik dat je geen enkele pijnstilling nodig hebt.

Gr. Tamara.

Tine, wat is dat toch met die verloskundigen in NL? Ik ben bij mijn vorige bevalling ingeleid (bij 42 wkn), al heel snel waren de wee"en niet meer weg te puffen, maar ik had nog amper ontsluiting, dus het kon nog wel even aanhouden. Het feit dat ik deze pijn waarschijnlijk geen 7 of 10u ging kunnen volhouden was iets wat meteen door de verpleegkundige werd erkend. Maar de aanwezige verloskundige vond het toch nodig om "er nog even mee te wachten". Ik heb haar toen tussen twee pijnscheuten door gevraagd waarop ze dan wel wilde wachten. En toen heeft ze met een zucht toch toegegeven (Vooruit dan, als je het blijkbaar zo graag wil). Ik snap niet dat in de ons omringende landen er veelvuldig gebruik wordt gemaakt van oa de ruggeprik (en ik zeg niet dat je het onnodig moet gebruiken), en dat dit geen negatieve invloed heeft op het aantal complicaties bij of meteen na de bevalling, integendeel, daar torent NL qua cijfers bovenuit met al die "natuurlijke beavllingen".
Laat iedere moeder vrijelijk de keuze, iedere bevalling is anders, ieders pijngrens ligt anders, en als verloskundige ben je niet degene die de pijn voelt!

Terug
Bovenaan