Hahaha: Miep, Wiepwiep en Pliep: ik kan me volledig in jullie antwoorden vinden, zelfs terwijl ik bij ons eerste kindje echt niet genoeg had aan mijn 16 weken. Hij werd ruim 10 weken te vroeg geboren en vanaf de geboortedag gaan de 16 weken verlof tellen (heteen ik bij een vroeggeboorte erg krom vind in onze maatschappij, maar dat terzijde). Op het moment dat hij oficieel geboren had moeten worden, restten er slechts nog 6 weken voor mij, hij was toen net 2-3 weekjes uit het ziekenhuis thuis gekomen. Naast alle emoties die we hebben moeten doorstaan (positief en negatief) bleef er nog maar verdomd weinig tijd over om op krachten te komen. Want je begrijpt dat wij vanaf zijn geboorte dagelijks naar het ziekenhuis zijn gegaan, terwijl ik net bevallen was (eerste week heb ik ook in het ziekenhuis gelegen). Niks revalideren, niks kraamtijd, niks roze wolk en vooral: niks baby in je armen. Toen was ik er na die 16 weken ECHT nog niet aan toe om weer te werken. Ik heb toen aanvullend bijna 6 weken vakantie opgenomen, niemand had mij namelijk verteld dat dit ook via de ziektewet kon en omdat ik niet zo'n piepert ben, heb ik er nooit aan gedacht hiernaar te informeren. Desalniettemin ben ik niet voor verlengd verlof, omdat vrouwen naar mijn mening daardoor (veel) te lang uit het arbeidsproces blijven en ook omdat het uit de kas betaalt wordt. Waar gaan we dan weer op korten als dit erdoor komt? Ouderschapsverlof is wel leuk, maar voor het gros (zo ook voor ons) niet haalbaar. Wie met kinderen en een (eigen) huis kan tegenwoordig nog onbetaald verlof opnemen? Soms is het geen kwestie van prioriteiten stellen, soms (vaak?) kan het gewoon financieel echt niet. Kortom: het bljift een moeilijke kwestie die per geval anders is. Ik denk toch dat de meeste vrouwen het na al die maanden'vrij' (zwaar tussen haakjes!!) wel weer zien zitten om weer met hun collega's aan de slag te gaan. Bij onze tweede was dat met mij wel het geval. Een groot aantal vrouwen zal er problemen mee hebben, en zal goed moeten nagaan waarom ze die problemen voelen en hier mogelijk hulp bij vragen. Want medisch is er altijd de ziektewet en voor de meer-verdienende-vrouw het ouderschapsverof. Ik denk dat je er in de meeste gevallen wel uitkomt. Ik teken de petitie niet.