Ik kan ook niet ander zeggen met mijn bevallingservaring dat ik blij ben in het ziekenhuis te zijn bevallen (Diak Utrecht). Anders had ik hier zogezegd niet meer gezeten... Dus met alle respect: je hebt ergens tijdens het bevallingsproces (en misschien wel daarvoor) een moment nodig dat een deskundige zegt: dit is niet meer verantwoord. Als je voor het eerst bevalt kun je dat toch niet goed zelf inschatten? Wist ik veel wat wel of niet normaal is!? Ik voelde me prima, tot en met de bevalling, vond het eerlijk gezegd een kippie. Maar een half uur later lag ik toch op de OK met al ruim 2,5 liter bloedverlies, dat zijn er 5 geworden. Lucky me dat ik er al was!
En volgens mij is uit de cijfers van de hoge babysterfte in NL gebleken dat het vaak daar misgaat waar een vrouw thuis met de bevalling begonnen is maar wegens complicaties de gang naar het ziekenhuis nog moest maken. Ik ben er dan liever maar vast!
Ik was altijd erg nuchter over thuisbevallingen: mijn moeder is 4 keer thuis bevallen en mijn zussen in totaal ook 7 keer, dus ik wist niet beter of ik zou dat ook doen. Nu zie ik het anders: als het misgaat, staan er 2 levens op het spel. Van moeder en kind. Dus 'stoer' thuisbevallen kan heel vervelend aflopen.
Ik mag nooit meer thuisbevallen, maar al zou het mogen, ik zou het niet meer willen.
Wel ben ik van mening dat de vrouw tijdens het bevallingsproces zoveel mogelijk haar gang moet kunnen gaan. Gelukkig heb ik dat in het Diakonessenhuis ook voor 100% zo ervaren. Het enige nadeel dat ik kan benoemen is dat het personeel afgelost wordt als hun dienst is afgelopen.