Peuter (3) klimt elke nacht bij ons in bed

Marali

New member
Hoi iedereen! Ik kom hier om hopelijk wat advies te winnen :)
Ons zoontje klimt sinds enige tijd iedere nacht bij ons (bij mij) in bed. Meestal rond tijdstippen dat je echt geen zin hebt om moeilijk te gaan doen, zoals half 3, 4 uur ‘s nachts. Het is natuurlijk hartstikke gezellig en knuffelig, maar hier wil ik niet de nieuwe trend van maken!

Wat geschiedenis: als baby en dreumes was hij echt een vreselijk slechte slaper, waardoor wij mss ook wel een klein “trauma“ hebben opgelopen van slaapgebrek. Toen hij ongeveer 1,5 jaar was, hebben we de methode van Estevill toegepast en toen sloeg alles binnen een paar dagen om… Succes! Hij heeft sindsdien (met uitzondering van ziekte oid) vrijwel altijd de nachten in zijn eigen ledikant en daarna grotejongensbed doorgeslapen. We konden hem eindelijk bestempelen als makkelijke slaper!
Maar…Sinds begin deze zomer werd hij weer continue wakker ‘s nachts. Meerdere malen zelfs. Soms was hij makkelijk weer in slaap te krijgen, soms werd het een drama en eindigde hij toch weer bij ons in bed. We hebben allemaal weer slaapgebrek opgebouwd inmiddels.
En sinds korte tijd heeft hij dus door dat hij uit zijn bedje kan klimmen en naar onze slaapkamer kan lopen… En nu huilt hij ‘s nachts niet meer, maar is hij daar opeens. Klimt-ie zo bij je in bed.
Ik moet toegeven dat we het half hebben laten gebeuren omdat we zo moe zijn en we op deze manier allemaal meer slaap krijgen, maar we begrijpen ook dat we dit gedrag vlug moeten rechtzetten, als we ooit willen dat hij weer gewoon in z’n eigen bed doorslaapt. Dus… wie heeft hier tips en ervaringen mee?
 
Geen specifieke ervaring daarmee gelukkig. Maar een drie jarige kan je al wel simpele instructies geven.
Onze dochter wilde op de duur een deken i.p.v. slaapzak. We hebben haar daar enkele keren terug onder moeten leggen, wanneer ze huilend van de koude wakker werd. Tot ik haar bij het in bed leggen, uitlegde, dat als ze het koud kreeg de deken over zich heen moest trekken.
Dus als het lukt om uit te vinden waarom hij zijn bed verlaat, kan je vertellen wat er wel mag in die situatie.

Als dat niet werkt, even door de zure appel heen bijten, en consequent je kind terug in zijn eigen bed stoppen.
 
Bedankt voor het meedenken!
Ja, ons zoontje trapt inderdaad ook zijn deken van zich af ‘s nachts en wordt dan wel eens onrustig of helemaal wakker van de kou. Hij weet dat hij de deken over zichzelf kan trekken (ik laat hem dat wel eens doen bij het naar bed brengen), maar ik denk dat hij dat niet echt onthoudt als hij half wakker wordt. Zou goed kunnen dat daar het probleem ligt van het wakker worden inderdaad.
 
Als het echt zou gaan om het deken dat van hem af gaat, zou je kunnen overwegen om een paar lakenspanners te gebruiken. Sinds ik die gebruik heb ik geen gezeur meer van ´mijn deken is losss´ en 300x instoppen! Deken blijft altijd op zijn plek :)!
 
Terug
Bovenaan